Alla inlägg den 27 januari 2017

Av Kaela - 27 januari 2017 21:38

Njuter av brasa i den kamin som finns i vår lägenhet! Glad och tacksam för den!

Av Kaela - 27 januari 2017 15:32

 




Hur länge

kan man stå på
ett ben

och härda ut i dimma


Allt man måste
är att våga

ett enda steg


medan vinet

som trampades

mognar intill


dimman bär

och vid horisonten

stiger jorden


medan du
lär dig

att låta sorgen
vara trädet

i vars skugga du kan bo


vinden rör vid löven


skapar toner
sjunger vaggsång


Kaela

Av Kaela - 27 januari 2017 11:57

 


Så här års blir jag alltid lite "soppgalen".

Längtar så starkt efter goda soppor.

Jag har förstås en del favoriter men jag prövar också gärna nytt.

En favort som har funnits med ett tag är Provencalsk rotfruktssoppa.Den kommer ursprungligen från ICA:s tidning Buffe...men jag har ändrat lite.

Nu är det min mans matlagningskväll ikväll så det får bli en annan kväll...lördag kanske...


Vill du pröva detta goda recept så är detta vad du behöver ha hemma.


1purjolök

2 vitlöksklyftor

1 - 1 1/2 msk olivolja

4 potatisar (4 st motsvarar ca 350 g)

2 morötter

1 palsternacka

1 bit rotselleri (1 bit motsvarar ca 150 g)

3 grönsaksbuljongtärningar eller 1,5-2 matskedar Touch of taste grönsaker(eller någon annan grönsaksfond
12 dl vatten

3 lagerblad

1 tsk timjan

1 burk eller låda krossade tomater (ā ca 400 g)

1 burk vita bönor i tomatsås (ā 400 g)
salt och peppar efter smak!

2-3 matskedar pesto

 

Och så här gör du
Ansa och skär purjolöken tunt. Fräs purjo och pressad vitlök i olivolja på medelvärme i en stor gryta.

Skala potatis och rotfrukter och skär dem i små tärningar. Tillsätt potatis/rotfrukter, buljongtärningar, vatten, lagerblad, timjan och krossade tomater i grytan. Låt soppan koka under lock tills rotfrukterna är mjuka, ca 15 minuter. Det gör inget om de kokar sönder något.

Tillsätt bönorna i sin tomatsås. Smaka av med salt och peppar. Servera soppan med en klick pesto.

 

Av Kaela - 27 januari 2017 11:19

 

Bilden lånad från Google



Säkert har du hört talas om Dagny.
Jag har skrivit om henne tidigare - men en så viktig person måste man skriva om flera gånger.!

Sveriges äldsta bloggare.

Och säkert många i hennes ålder i övrigt i världen heller.

Här kan du läsa om den 104-åriga bloggaren.

Undrar om vi sitter här och bloggar när vi kommit dit!



Av Kaela - 27 januari 2017 09:00

 

Började dagen med en tifig promenad i Folkparken. Såg knappt handen framför mi. Dimman låg tät och skapade en magisk stämning som n ä s t a n kändes lite hotfull. Jag hade tänkt gå en runda som är ungefär tre kilometer, men det blev inte mer än en...

Upptäckte ju att det var bara jag och en lite märklig man som verkade samla tomflaskor ....


På vägen in började jag tänka på ord....jag gillar ord...gärna lite äldre. De är ju mustigare.

 

 

Det finns en hel del ord som jag är så där lsärskilt förtjust i.

Kanske för att de låter poetiska, kanske för att de påminner om gamla personer i min barndom som jag älskade att vara med.

 

Ett av de orden är "alldenstund".

Märkligt ord - sammansatt av tre andra ord all - den - stund.

Synonym till eftersom är min uppfattning.

Alldenstund man använde detta ord förr på samma sätt som vi använder eftersom idag.


Kul om DU kommer på gamla härliga mustiga ord och skriver en kommentar så får vi tillsammans lyfta upp denna ordskatt!


Ha en skön fredag!



Av Kaela - 27 januari 2017 07:14

   


27 januari är det idag och Göte och Göta har namnsdag!

Gratulerar namnsdagsbarnen så varmt - och gratulerar DIG som har födlesedag med samma värme!

 

11 748 män (de flesta i senare delen av sitt liv heter Göte i Sverige idag.Göte är fornnordiskt och betyder helt enkelt en person från Götaland Eller götisk person..
Göte började används som dopnamn på 1800-talet och var som populärast på 1920- och 1930-talet

 

2 367 kvinnor i Sverige heter Göta som är en feminin form av Göte som betyder  östgötsk person eller eller götisk person..
Namnet hade en viss popularitet på 40-talet, men är mycket ovanligt bland de yngsta idag

 

Önskar er en fin bemärkelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards