Alla inlägg den 25 januari 2017

Av Kaela - 25 januari 2017 18:54

 

En snabb promenad utmed Strömmen i regnväder med mannen i mitt liv.....ätit rödbetssoppan när vi kom in...den smakade dubbelt så gott efter strapatsen.

Funderar över varför det är så svårt att vänja mig av med att ha bråttom....behöver ju mestadels inte ha det numera....



Av Kaela - 25 januari 2017 15:29

 

 

 

 

Igår satte jag in en av Nils Ferlins dikter som jag ofta läst och tycker mycket om.

Idag sätter jag in en som det var massor av  år sedan jag läste.

Skriven för hand av mig som ung i den fina bok inbunden i brunt skinn  -  jag fick som femtonåring för att samla de diktverk jag tyckte särskilt mycket om i.
Hittad i en av kartongerna från dem som slutat vandringen.....min mors eller min fasters, vet inte säkert...det kan tänkas ha blivit lite hopblandat också.



Nyss har jag läst i en tung gammal bok som min farfar predikat ifrån.

Farfar var präst, han - och schartauan - men jag är ett flarn och ett spån.

 

Ingenting, ingenting har jag och alls inga ting har jag gjort.

Och jag vet att jag inte har levat tillnärmelsevis som jag bort.

 

Nyss har jag läst i en tung gammal bok om Herren för orätt och rätt,

han som i tidlösa tider knöt sjustjärnans bandrosett.

 

Gyllene, tunga och höga har orden mej brusat förbi,

främmande ord som jag inte förstår i min intighets dagdriveri.

 

Men sjustjärnan lyser där ute...

 

Sjustjärnan lyser där ute som förr och tankarna flockas så tätt.

Nyss har jag flyttat från boken min blick och stirrat på farfars porträtt.

 

Sjustjärnan lyser där ute just nu - den lyser på farfars grav,

Den lyser på alpernas vita blom och på alla de mörka hav.

Nils Ferlin




Igår

Av Kaela - 25 januari 2017 11:45

 

 

 

Dags för lite varma soppor - det är som att januari lockar fram aptiten på soppa.

Den här ska vi njuta av idag till middag!

Hemlagad rödbetssoppa är en lyx som man kan bjuda vem som helst på.


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:

1 l vatten
1 hönsbuljongtärning eller grönsaksbuljongtärning
4 rödbetor, färska, medelstora
1 st gul lök

1 st palsternacka
1 st morot

1 klyfta vitkål ca:150 gram
1 msk matolja/smör
1 st lagerblad
Salt och peppar


Turkisk eller grekisk youghurt att servera till


SÅ HÄR GÖR DU

Koka rödbetorna mjuka i lättsaltat vatten tills de är mjuka och skalet går att "krama" av.
Dra av skalen.

Ansa och skär övriga grönsaker i strimlor.
Fräs dem i matfettet.
Tillsätt vattnet buljongtärningen och lagerbladet.

Koka upp och låt sjuda tills grönsakerna är mjuka.

Riv eller skär rödbetorna i strimlor och blanda ner dem i soppan.

Salta och peppra efter smak och låt koka upp igen.
Servera soppan rykande het med Yoghurt och ett rykande färskt bröd.

Om du byter ut hönsbuljongen mot grönsaksbuljong blir rätten vegetarisk.

För att göra soppan ännu mera vacker kan man vid serveringen lägga i tunnskuren purjolök (gröna delen) körvel eller hackad gräslök eller basilika. Vad man har.

Av Kaela - 25 januari 2017 09:59

g  

 

 

 

  Idag har jag tvättat ett av mina fönster på morgonen.

Och utifrån att jag höll på med glas (gissar jag) så dök orden skör,bräcklig upp i tankarna.

Att känna sig ledsen, skör och bräcklig, det vill säga sårbar, förknippas ofta med svaghet.

Svaghet ses ju dessutom oftast som något negativt.

Vi vill mycket hellre se oss som superstarka och oövervinnerliga. Eller nästintill oövervinnerliga i varje fall.

Framför allt tror vi att alla andra är starka och klarar allt med glans.

Så är det ju inte.

Vi är alla ganska svaga om än kanske på olika sätt och på olika områden.


Om vi vågar vara öppna och berätta att vi känner oss ledsna, svikna, sköra, sårade eller vilket ord vi nu tycker passar bäst så kommer vi att få uppleva minst två fantastiska saker.

Dels hur skönt det känns att lätta på trycket, slänga teatermasken och visa att jag mår inte riktigt bra.

Det andra som i princip också alltid händer är att du får veta att precis så har jag det också ibland.

Dels upptäcker du alltså att du inte är ensam

Och dels mår du bättre.

Du är inte ensam, ingen är ensam. Alla är svaga ibland, och det är ingen katastrof.

Två starka skäl för att våga vara mera öppen, eller hur?

Vi behöver styrka varandra att våga vara svaga!!
Och att våga visa det.
Berätta om det. 
Nu har jag en önskan till dig och det är att du  tar till dig detta och att du sänder det vidare i ord eller skrift till någon som behöver det!
Vi måste våga leva!

Och vi måste våga visa vår skörhet också!

 

Ha nu en fortsatt fin onsdag!

 

 


Av Kaela - 25 januari 2017 07:07

   

 

 

Idag är det onsdagen 25 januari - en hel månad sedan juldagen.

Paul och Pål har namnsdag och jag gratulerar varmt!

Lika varmt gratulerar jag DIG som har födelsedag idag den 25 januari!


 

18 570 män i vårt land heter Paul som är en en kortform av Paulus, med betydelsen den lille eller den ringe.

1 007 män i Sverige heter Pål som är en dansk-svensk variant som främst använts i Skåne och Jämtland.

Har samma betydelse som Paul.

 

Önskar er en fin och minnesrik bemärkelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards