Direktlänk till inlägg 11 oktober 2017

Sunt förnuft - död och begraven?

Av Kaela - 11 oktober 2017 13:52

 

 

 

 

 

 

Sunt förnuft- ett ord vi använder nu och då - men vad är det egentligen - eller rättare sagt - vad var det?

Har fått denna text i ett mail av min mejlkompis Ewa.

Hon har fått det från någon i sin dykarklupp - men ingen tycks säkert veta ursprunget.

 


"I dag sörjer vi en gammal kär vän som gått hädan, Sunt Förnuft, som varit
med oss i många år. Ingen är helt säker på hur gammal Sunt Förnuft
egentligen var eftersom födelsedata sedan länge förlorats efter en
omfattande byråkratisk utredning.

Sunt Förnuft kommer att bli ihågkommen för att ha skapat sådana värdefulla
uttryck som: "Det är klokt att gå in när det regnar", "Det är tidiga
fåglar som får den bästa masken", "Livet är inte alltid rättvist, och "det
KAN vara mitt fel".

Sunt Förnuft levde efter enkla, sunda ekonomiska regler: "Gör inte av med
mer pengar än du tjänar!" och trovärdiga stadgar: "Vuxna - inte barn - har
ansvaret."

Sunt Förnufts hälsa började försämras snabbt när välmenande men betungande regler sattes i system. "Rapportering av att en 6-årig pojke anklagats för sexuellt ofredande när han pussade en klasskamrat". "Tonåringar relegerade från skolan när de använde munvatten efter lunchen". "En lärare förlorade arbetet för att ha gett en bångstyrig elev en reprimand"
Allt detta försämrade Sunt Förnufts hälsa.

Sunt Förnuft tappade sedan fotfästet fullständigt när föräldrar attackerade
lärare för att de gjorde det jobb som de själva misslyckats med för att
skapa disciplin hos stökiga elever.

Läget förvärrades än mer när skolan tvingades ha föräldrars tillstånd för
att ge en elev solkräm eller huvudvärkstablett men förvägrades att meddela
föräldrar när en elev blev gravid och önskade abort.

Sunt Förnuft förlorade till sist livsviljan helt när kyrkorna blev
affärsdrivande och kriminella blev bättre omhändertagna än deras offer, och
blev helt ställd när man inte får försvara sig mot en inbrottstjuv i sitt
eget hem då tjuven kan stämma en för övervåld.

Sunt Förnuft gav slutligen upp och ville inte leva mer när en person inte
kunde förstå att en ångande kopp kaffe var het - spillde den i knäet - och
fick ett enormt skadestånd.

Sunt Förnuft som föregicks i döden av sina föräldrar,sanning och förtroende-
sin livspartner gott omdöme, dottern ansvar
 och sonen förnuft  - överlevdes av 4 styvbröder: "Jag vet mina rättigheter "Jag vill ha det nu!", "Det är nån annas fel" och "Jag är ett offer"."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards