Alla inlägg den 29 oktober 2017

Av Kaela - 29 oktober 2017 18:38

 



Kanske den månad som vi snart går in i är årets minst omtyckta månad.


Förknippad med grå himmel, mörka kvällar, regn, blåst och kyla.


De flesta av oss upplever säkert att november är en månad som man ska igenom.

Inte något att längta till.


Men det finns mycket vackert ute även nu - mitt i gråheten.
jag tycker faktiskt att själva gråheten är vacker!


Och visst kan vi hitta glädjeämnen även i denna månad som snart är här.

Vi kan plocka fram en gryta och laga till något gott och värmande....tända massor med ljus och bjuda in våra vänner  - eller njuta med familjen.


Vi behöver inte känna att vi måste ut och ta vara på solen.

Du som har trädgård och vanligen fullt upp med den kan få lite extra tid att läsa den dä boken som ligger och väntar....du hinner- innan snön kommer och det blir skottning därute.


Vi kan kura inne - i värme och gemenskap med dem vi älskar!


Tröst för ett  tigerhjärta....ja visst kan det vara så!

Men det bästa sättet att överleva november är ju att hitta de små glädjeämnen som ändå finns - mitt i det grå.

För de finns....om vi bara anstränger oss....eller hur?



Av Kaela - 29 oktober 2017 11:48

 

Flickan på bilden har inget med det som texten berör att göra

 

 

Jag förmodar att ingen har missat den #metoo# kampanj som pågår.

Som startades på Facebook.


Min känla är att det inte är många kvinnor som aldrig blivit sexuellt trakasserade, antingen som liten flicka, som tonåring eller senare.

 

Det betyder inte  att jag tror att alla män har för vana att trakassera flickor/kvinnor sexuellt.

 

Många av oss bär ett minne undanträngt i någon vrå i vårt minnesarkiv från det vi var småflickor

eller mycket unga av någon man som närmade sig oss på ett otillbörligt sätt.

Jag menar alltså inte rena övergrepp och våldtäkter.

Jag menar trakasserier

Jag är sj'älv inget undantag.

'

Och därför vågar jag säga att det förutom upplevelsen i en liten flickas liv av att någon rört vid henne eller närmat sig henne på ett sätt som känns fullständigt fel....så finns också minnet av hur den övriga vuxenvärlden svek.

Man ville inte förstå, eller hon blev inte trodd.
Båda delarna har blivit minnen som man gömmer undan.


Vad gäller den kampanj som rullat igång vill jag hoppas att den leder till att kvinnor sträcker på sig och inser att "we are intouchable"  - att ingen annan än den vi släpper innanför vår linje har rätt att röra oss.

Och att det inte utvecklas till en hatkampanj mot alla män.

Nej inte ens mot dem som gått över gränsen - ofta har de själva utsatts som barn eller unga.


Av Kaela - 29 oktober 2017 09:05

 


Måste bara få berätta något 

om den här otroliga ungen som fyller tio år i mars och som råkar vara min dotterdotter - något jag är mycket glad för.

Igår fyllde hennes mamma, min dotter år.
De lever ensamma, det finns ingen pappa med i bilden och blir följaktligen mycket för varandra.

Pixie hade beslutat sig för at tge sin mor en bra födelsedag - och hade tömt hela sitt sparkonto....

Mamma var lycklig över att spela bowling och kaffet med tårta på kondis - men mest över sin fina dotter förstås.

Av Kaela - 29 oktober 2017 08:23

     

 

 

Jag vill möta den här söndagen med ett öppet sinne, tänkte jag när jag precis nyvaken insåg att det är första dagen på vintertiden i vår almanacka idag - och jag kände en viss motvilja....vill inte gå in i vintertiden...

 

Genast insåg jag ju att det inte spelar minsta lilla roll om jag vill det eller inte.

Jag kommer,  tillsammans med alla andra att föras in där....med eller mot min vilja.
Tiden är ingen gentleman - den bara sveper oss med sig.

Det enda jag kan ändra på är min inställning.


Ett öppet sinne - ja det vill jag ha idag!

Och komma ihåg det hon sa - den gamla kvinnan jag mötte i mitt arbete för flera år sedan:" När årstiden växlar och vädret förändras därute sker en motsvarande omställning inom dig. Du behöver omställningen, så välkomna den....då kommer du snart att älska alla årstider."

Kanske varken du eller jag kommer att möta en massa människor idag - men låt oss bestämma oss för att söka ögonkontakt med alla vi möter. Hålla vårt huvudet högt och  ha nyfiken blicken ett öppet sinne.
Då kommer vi att få uppleva ånga sekundsnabba möten kanske - men vi kommer att upptäcka att dessa kanske sekundsnabba möten i gatuvimlet ger glädjen i att upptäcka att det finns så många härliga människor omkring oss.

 


Av Kaela - 29 oktober 2017 07:36

 

 

 

 

En vacker söndag med en försiktig sol och 2 grader varmt....idag första dagen med vintertid.

Det är den 29 oktober och Viola har namnsdag.
Stort grattis till er som  fått detta vackra blomnamn.

Och förstås till DIG som har födelsedag idag!

Gör en särskild dag av denna söndag alla bemärkelsedagsbarn.

Två inbördes ganska olika teman får dela på den hr dagen: *Internationella psoriasisdagen och *Internets dag.

 

Viola eller Wiola (ovanligare stavning i Sverige) är ett namn med latinskt ursprung, med betydelsen "viol".
Violetta är en form av namnet med betydelsen lillaViola.
53 112 kvinnor heter Viola/Wiola i vårt land.
6 personer bär namnet som efternamn.

Namnet Violetta bärs av 318 kvinnor.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards