Alla inlägg under oktober 2018

Av Kaela - 15 oktober 2018 19:12

 

 

 

Sedan tidigare vet de flesta säkert att många av våra olika fågelarter är monogama. Det vill säga att de lever med samma partner livet ut. Att de också kan vara medkännande och omhändertagande mot en annan fågel ser man kanske  inte lika ofta!

 

Under promenaden idag såg jag och min vän en skadad duva som vaktades av en annan duva som ängsligt kollade sin skyddsling oavbrutet.

 

Det var så rörande så att vi båda blev tårögda.

Undrar nu när mörkret fallit hur det gått för duvan som var skadad och om den vän som stod där i solskenet också står kvar i mörkret?

 

 


Av Kaela - 15 oktober 2018 07:15


 




Ibland vilar mötet


på udden av en stjärna
en kort sekund

ögonblickssnabb

och

jag vandrar vidare

berörd


av det
levande mötet
med närheten

var det tusen år


eller en sekund?

Kaela

Av Kaela - 15 oktober 2018 06:58

        

 

 

 

 

 

Nu i den tidiga morgonen är det +7 grader i Norrköping.

Lugnt och stilla, ingen blåst att tala omÄnnu en dag i brittsommarens tecken tror jag vi har att se fram emot!

 

 

Dagens officiella teman:

15 Oktober
Fetaostens dag*
Internationella beröringsdagen*
Internationella dagen för att tvätta händerna*
Vita käppens dag*
Internationella landsbygdskvinnors dag*
Brösthälsodagen*
Metoo-dagen*

 

 

 

 

Hedvig och Hillevi har namnsdag och får varma gratulationer först¨s.

Det får också DU som har födelsedag idag!

 

Du är en m'nniska som gör skillnad för dem du har omkring dig!  

 

Di

Av Kaela - 14 oktober 2018 21:00

               

 

 

Att gå, att vandra.
Bara för glädjen att sätta den ena foten före den andra och njuta av vyerna jag passerar på nära håll.

Få bättre kondition - ja tack

Men för mig finns en ännu viktigare anledning - då jag snurrat till det och trasslat  in mig alltför mycket i funderingar och tankar finns det inget bättre än att ta en ordentlig promenad.
Att gå så länge att tankarna blir raka igen och jag kan ta mig ur tanketrasslet.


Man tänker bra då man går sa någon häromdagen - och det är verkligen sant.

Idag var jag tvungen att ta en snabb tankeutredarpromenad på mitt jobb under eftermiddagen.

Det snurrar av allt som ska avslutas....kursen jag skulle hålla ikväll....det gör ont att förbereda nya frivilliga inför uppgifter jag aldrig kommer att se dem i.

Sorgen stormade inom mig.

Men det gäller att inse att jag är inte det viktiga - men det är viktigt att det kommer nya frivilliga...de behövs varenda en så innerligt väl.

Behoven är så stora.

 

Och efter en halvtimmes promenad kunde jag ta mig an kursmaterialet....och hitta tråden- både i det och i livet i övrigt.


En fas av livet är på väg att ta slut och jag har lovat mig själv att se det just så.....men det är svårt ibland....

Och sorgen måste också få finnas .

Någonstans bor det nog alltid en sorg inom oss...alla förluster vi gjort...kära som inte längre är med....funktioner som försvinner....

Men sorg är inte farlig - den kan ge klarare inre ögon....


Önskar DIG en god natt och hoppas DU får sova gott.
Njut först en stund av Birger Franzens fina dikt. Det är bara i nuet


Det är bara i nuet
som vi äger en bit lycka
- så enkelt är det kanske
när allt kommer kring

det är bara i nuet
som våra händer kan ge värme
- det som varit kan vi inte påverka
och morgondagen vet vi inget om

det är bara i nuet
som vi kan viska de längtade orden
- som vi kan vara något trygga
kanske glömma vår rädsla

det är bara i nuet
som vi kan ge och ta den glädje
som gör livet värt att leva
innan allt rasar samman för oss

det är bara i nuet –


Av Kaela - 14 oktober 2018 17:41


            





Jag är stark, eftersom jag har varit svag.

Jag är orädd, eftersom jag har varit rädd.

Jag är klok, eftersom jag har varit oförnuftig.


Lehena Molin

 












Av Kaela - 14 oktober 2018 10:48

     


 

Solsken och svag vind,

+14 grader gör ett utmörlt väder för en söndafspromenad.

 

Dagens offiviella reman:

14 Oktober
Räkmackans dag*
Världsdagen för synskadade*


 

 

 

''Stellan har namnsdag idag och kag gratulerar!

DU som fller år idag gratuleras också så varrmt!

 

 

Du är en lysande låga och en varm vind för dina medvandrare  

 

 

Av Kaela - 13 oktober 2018 10:45

 

           

 

 

 

Lördagmorgon i "Peking" som betyder . den norrastaden-.

Vilket ju Norrköping i förhållande till Söderköping faktisky utgör.

Söderköping var från början en större och viktigare stad än Norrköping.

Idag är Söderköping en liten idyll och Norrköping har för länge sedan vuxit om.

 

Idag är det +14 grader och soligt.

Svag bris

 

Dagens officiella teman:

13 Oktober
Frimärkets dag
International Suit Up Day*
Tidningsbudens dag
Musikens dag
Världstrombosdagen*
Internationella klarspråksdagen*

 

 

 

Berit och Borgit har namnsdag och jag gratilerar!

Gratulerar också DIG som fyller år idag

 


DU är en fantastiskl person!  

Av Kaela - 12 oktober 2018 20:31

               


Brittsommaren kom idag!

Jag gav ,ig ut för att njuta av den men hade tyvärr svårt att göra det!


De sista dagarna har visat mig att min möjligheter att se fortsätter ner¨år!

Vägen tilen till det totala mörkret krymper med en förfärande hastighet!

 

Eftermiddagen har gått i tåtarnas tecken½

De ger mig inte b bättre syn - men kanske sköljer de birt en del av smärtan och sorgen-.

!Det ' är ett sorgearnete

¨¨

En person som arbetar på ett habiliteringsteam sa till mig häromdagen att svår syndkata och blindhet 'r ett av de svåraste funktionsneds'ttningarna.

;en det siom ges minst stöd från samhället-

 

Vet inte om hon har rä'tt men av vad jag serr hitintills lutar jag åt att hon har rätt.

 

Sorh 'r en del av vårt liv ovh något  vi mådyr klara av att hamtera1

Men svårt ät frt!

 

 

 


 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards