Alla inlägg den 3 februari 2008

Av Kaela - 3 februari 2008 23:21

 Tack Annabelle för uppskattningen av ordspråken.
Jag är så fashinerad av att man kan säga så mycket med så lite ord som ett ordspråk innehåller!


Önskar dig Annabelle och alla andra bloggvänner en god natt!


Låt John Blund fälla upp sitt paraply och ge vackra goda drömmar till styrka inför den nya dagen!


John Blund den lille

Av Kaela - 3 februari 2008 19:05

Lär av andras fel och misstag; Du lever inte tillräckligt länge själv för att pröva dem alla.


 Inte förrän i motvind lyfter draken (Kinesiskt ordspråk)

 Den som skrattar sist tänker långsammast. (Marias ordspråk)
 

Gud har skapat tid, och människan brådska. (Iriskt ordspråk) 

 Hade ingen prövat nåt nytt hade vi fortfarande gått på alla fyra.


Var rädd om dina fötter, för de ska bära dig ända fram.

Citat: en metod att återge någon annans ord felaktigt. (Ambrose Bierce)


Med vetandet växer tvivlet.


Att kunna lita på sig själv är att fördubbla sin förmåga.

Man ska inte hoppa högre än att man kan landa mjukt.

Den som gått vilse kan av misstag hitta nya vägar.

Lyckans hemlighet ligger inte i att göra vad du tycker om, utan att tycka om det du gör.

 Förändra sig kan ingen, men bättra sig kan alla.

Ingen vet vad han förmår förrän han har försökt.
 

Vi tror så gärna att blommor doftar för vår skull.

 Jag planterar mitt äppelträd idag, även om jorden går under imorgon.

Är du tveksam om en handling är bra eller dålig, avstå från den.

 En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor.

Även en tusenmilafärd börjar med ett steg.

 Jorden är rund för att det inte ska finnas gränser.

 Det är svårt att vara hjälte när ingen ser på.
 
Om du tror att du inte behöver göra något åt världens problem, då är du ett av dem.

Det angår även dig om det brinner hos grannen.

Håll rent framför din egen dörr innan du klagar på grannens.
 

 Brustet rep kan knytas ihop, men knuten finns kvar.

Människan är det enda djur som kan rodna. Och som har anledning att göra det. (Mark Twain)


Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar - vi har lånat den av våra barn.


Man kan inte varaktigt hjälpa människor genom att utföra det de borde göra själva.

 "Vi lever i den bästa av alla världar", utropar optimisten. Och pessimisten fruktar att det är sant.

Ryggar kan tala lika väl som tystnaden.

 Man har alltid tid till det man vill göra. (Julius Lange)

För att komma till källan måste man simma mot strömmen.

Forskning är att se vad alla har sett och tänka vad ingen har tänkt.

 Ingen är så blind som den som inte vill se.

Den som väntar för länge på att ta första steget kan bli stående på ett ben resten av livet.

 Den förste som inhägnade en bit mark och understod sig att säga "detta är mitt" och som fann människor dumma nog att tro honom, han är samhällets riktige ledare. (Rousseau)

 Livet är det som händer medan du gör upp andra planer. (John Lennon)

Ingen börda är för tung för den som kan skaffa hjälp att bära. (Afrikanskt ordspråk)

 Man kan bada och tvätta sig ren, men vem kan skrubba bort sitt öde? (Indiskt ordspråk)

Av Kaela - 3 februari 2008 18:48


En hälsning från dagen som gick

Planeten fortsatte att röra sig runt sin axel,
som vanligt med resultatet att
solen gick upp överallt på jorden.

Miljarder fåglar sjöng och
ett oändligt antal blommor blommade.
Jorden välsignades med 340 000
helt nya, ljuvliga människobarn.

Intelligenta, kärleksfulla och
mycket modiga handlingar utfördes
varje sekund på planeten.
Hundratusentals nya, verkligt
bra idéer kläcktes.

Miljarder människor skrattade,
lärde sig något nytt,
rörde med ömhet vid varandra,
älskade livet och
vägrade att ge upp.

okänd författare

Av Kaela - 3 februari 2008 18:39


 Rebecca_7__r_i_keps

Rebecca 8 år eller En blå liten sten

 

En dumdag - en höstdag
då allting var trist
jag hade glömt läxan och fröken var sur
mamma hade ont i huve´t
och själv har jag fått snuva


och ingen kompis hemma när jag ringde på


En dumdag - en höstdag - när allting var trist
och sommar´n var glömd och regnet så vått
jag sparka i gruset
för vad skulle jag göra


Då klirrar det plötsligt till vid min fot


jag böjer mig ner - och gissa vad jag hitta?


En blå liten sten - den blåaste jag sett


En dumdag blev en bradag fastän det var höst


och stenen - den hamna förstås i min ficka

Av Kaela - 3 februari 2008 16:26


Tack Ulla för dina båda kommentarer till mina dikter.

Blir så glad när någon kommenterat.
En del av dem är så att säga skrivna med mitt hjärteblod.
Andra har mera bara kommit!

Av Kaela - 3 februari 2008 15:52


Bortlämnad


men


ändå älskad
av den som var
istället


inte svensk
inte jude


har inte rötterna
i furuskogen


och inte heller
vid klagomuren


mina rötter har ingen jord
att känna sig tillhörig


men i brist på det


har jag skapat mig


luftrötter


för luften-vinden
tillhör ingen
och alla

Av Kaela - 3 februari 2008 14:32

Tack för din kommentar om bältessängar chefren.

Jag förstår till fullo att det är ett oerhört tungt och farligt arbete att vara inom den psykiatriska vården.

Men av någon anledning tänkte jag mig att vi idag har så många andra saker att ta till.

Starka mediciner som slår ut osv.

Inte vet jag om det är mera barmhärtigt.
Vi som är utanför kan givetvis inte ha en föreställning om vad ni som personal möter.
Nu råkar jag ha vänner som arbetar inom psykvården och den enda jag hört tala om användning av bältessäng är en väninna som arbetar inom psykvården i Finland.
Och då tänkte jag att det gör vi ju inte i Sverige.

Kalla mig naiv om du vill.
Men jag tror att många reagerar som jag:
Är det så att vårdare i Sverige tiger med detta för att allmänheten inte ska reagera.

Förlåt en amatörmässig fråga.
Det jag undrar är alltså: "Varför vet inte allmänheten (inte ens de som har vänner som arbetar inom den psykiatriska vården) vilka metoder som används?
Är det "locket på" eller någon annan anledning?
Och ytterligare en fråga:
"Används bältessäng för att skydda personalen eller för att få perosnen frisk?"

Bara tanken på att ligga fast i en bältessäng får mig att tänka att jag hellre ville dö.


Läs gärna detta:http:
//www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_832349.svd



Av Kaela - 3 februari 2008 09:35


Jag läser nu och då press på nätet.

I dag hamnade jag på Svenska dagbladets sida.
Och blev oehört upprörd när jag förstår att minderåriga läggs i bälte på våra låsta psykiatriavdelningar.
Dessutom vårdas de inte på barnavdelningar (där jag förmodar att bältessängar inte finns) utan på vuxenavdelningar.

Vad är det för vård?

Det är ju ett skämt att kalla det vård.

Faktiskt så är det misshandel.

Jag trodde faktiskt inte ens att vuxna lades i bältessängar längre.

Men jag är visst naiv och vården betydligt mera primitiv än vad jag hade trott i vårt samhälle.

Vill du läsa om det så gå hit:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_835415.svd

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards