Alla inlägg den 9 februari 2008

Av Kaela - 9 februari 2008 20:40




en sal på lasarettet
där de vita sängar står
låg en liten bröstsjuk flicka
blek och tärd med lockigt hår.


Allas hjärtan vann den lilla
där hon låg så mild och god.
Bar sin smärta utan klagan
med ett barnsligt tålamod.


Så en dag hon frågar läkarn,
som vid hennes sida stod:
Får jag komma hem till påsken
till min egen lilla mor?


Läkarn svarar då den lilla:
Nej mitt barn, det får du ej,
men till pingsten kan det hända
du får komma hem till mor.


Pingsten kom med gröna björkar
blomsterklädd står mark och äng,
men den lilla sjuka flickan
låg där ständigt i sin säng.


Så på nytt hon frågar läkarn
som vid hennes sida står:
Får jag komma hem till hösten
till min egen lilla mor?


Läkarn svarar ej den lilla,
men strök sakta hennes hår,
och med tårar i sitt öga
vänder han sig om och går.


Nu hon slumrar uti mullen
slumrar sött i snövit skrud.
Från sin tåligt burna längtan
har hon farit upp till Gud.

Av Kaela - 9 februari 2008 19:47


Kalle, var du på snickarnas fest i går?
Nej, det var "fullspikat!"

Blev äppelmusten färdig?
Ja, sent om "cider".

Du har verkligen haft tur med dina tänder.
Ja, man kan säga att jag har haft en himla "tandröta".

Blev Karlsson arg när du slog honom i golf?
ja, han blev lite "putt".

Min fru ska börja ta "mattelektioner".
Jaså, ni tänker skaffa hund?

Myrorna är det väldigt synd om.
Jaså?! Ja, du har väl hört talas om "myrstackarna"?

Jag går på "samaritkurs"
Samma ritkurs som vem?

Vad tittar du på?
På vattnet i ån. Aha, Du är en "åskådare!"

Är det sant att fängelset ska byggas ut?
Ja, det ska "rymma fler!"

Av Kaela - 9 februari 2008 19:42


Något som man måste uppskatta hos småbarn är att de inte går omkring och visar fotografier av sina föräldrar.
Tage Danielsson

**

Det är mycket nedslående att leva i en tid där det är lättare att spränga en atom än en fördom.
Albert Einstein

***

Fördelen med att vara gift med en arkeolog är att ju äldre man blir, desto mer intresserad blir han.
Agatha Christie

****

Av Kaela - 9 februari 2008 17:23

Jadå Ulla!
Jag bläddrar och hoppas kunna fånga flera av barndomens sånger.

Märkligt- när minnet dyker upp känner jag dofterna i köket och hör nästan rösten som sjunger.

En stor kram till dig!

Av Kaela - 9 februari 2008 15:42


 



Släpp dina förtöjningar


dra upp ditt ankare


hissa dina segel


låt kärleken leda dig


glöm alla måste och ska


låt vinden föra dig


in i insikten:


Du får!!!



Av Kaela - 9 februari 2008 15:29


Så bister, kall sveper nordanvinden
om stuguknuten den sena kväll.
I stugan sitter så blek om kinden
en liten flicka vid spisens häll.
Den bleka hyn och de tärda dragen
de vittna tydligt om sjukdom, nöd,
och hennes pappa har hela dagen
för krogen glömt skaffa barnen bröd.

I kalla stugan vid fönstret sitter
bror Axel skådande upp mot skyn,
och minnets  hägring, än ljuv än bitter
omväxlar snabbt för hans inre syn.
Fast tåren skymmer hans blick han sjunger:
Gråt icke Ester, min syster snäll.
Snart kommer pappa och då vår hunger
skall fly sin kos, vi få mat i kväll.

Men minns du Axel när mamma levde
hur annorlunda det var mot nu.
I kalla stugan vi ej behövde
på pappa vänta, men kära du
lyft upp mig sätt mig vid fönstret neder,
jag vill så gärna mot himlen se.
Där aftonstjärnan hon blickar neder
kanhända mamma vill mot mig le.

Så mamma gjorde, jag minns så gärna
när hon om kvällen mig sjöng till sömns.
Men titta Axel där föll en stjärna,
hon sade ofta min mamma ömt,
att när en stjärna från himlen faller
en själ får flytta till himlen opp.
När jag till slutet går hem då faller
väl ock en stjärna utur sitt lopp.

Men låt mig bror i din famn få vila,
det är så kallt och jag är så trött.
Och Axel tager sin syster lilla,
uti hans armar hon slumrar ren,
Han sitter tyst liksom för att vakta
och gungar syster som slumrar ren,
mot himlen blickar, då faller sakta
en stjärna ner ifrån himmelen.

En liten stjärna, så sade Ester,
skall falla när jag går hem till Gud.
Så tänkte Axel och skådar efter,
och lilla syster har ren fått bud.
Se ögat brustet och bleka kinden
ej mera fåras av sorgens tår.
Ej mera isas av kalla vinden,
förklarad Ester för tronen står.

Den grymme fadern från krogen kommer,
får se sin älskling ren kall och död.
Då i hans själ väcktes verklig ånger,
till Jesus flydde han i sin nöd.
Nu aldrig mer han på krogen sitter
men ofta böjd mot sin vandrinsstav,
av ånger fäller han tåren bitter
vid enkla korset på Esters grav.

Hon, omedveten därom, fick vara
en missionär som från syndens stig
den arme drinkarn fick återföra.
Men kära, vem skall få föra dig?
Du som i lustarnas land vill dröja,
se Jesus klappar på hjärtats dörr.
Ack öppna, skynda för Gud dig böja,
du ångra skall att det ej skett förr.

Av Kaela - 9 februari 2008 14:52




Äldre och sjuka i Stockholm som ringer för att beställa färdtjänst har fått stora problem att göra sig förstådda. Samtalen kopplas numera till Estland och Lettland.

Framöver kommer färdtjänstkunderna även att kopplas till – Moldavien.
Underbart eller hur.

Fruktansvärt för våra funktionshindrade och åldringar.
Och dessutom utnyttjar vi ett annat lands låga löner.


Läs mera här:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1800343.ab

Av Kaela - 9 februari 2008 14:30



En annan av "mormorns" sånger:


i en djup oändlig skog

svarta moln där åskan slog

gick ett litet barn en gång

dagen lång


ja den dagen var så lång

himlen mörk och skogen trång

barnet i sin ensamhet

gick och grät


grät och tänkte

aldrig mer

jag min faders boning ser

här i mörker köld och nöd

blir jag död


just då så förtvivlad var

molnen vek

och solen klar

stråla fram och i dess ljus

 faderns hus


Allt var nu på stunden gott

allt stod ju som förr det stått

samma hem och samma far

allt fanns kvar.


Så min vän går ofta du

djupt i mörker kanske nu

vet ej vart du kommen är

vart det bär


Men så visst som Gud är kvar

och en evig trofast far

skall och du få hjälp och tröst

vid hans bröst

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards