Alla inlägg den 6 januari 2010

Av Kaela - 6 januari 2010 19:55

  



En dag  i taget, det räcker,
vänd dig inte om och sörj det förflutna för det är borta ,
och bekymra dig inte om framtiden,för den har ännu inte kommit,
utan lev i nuet , och gör det så underbart
att det blir värt att minnas....

Noomi Nuhonen

Av Kaela - 6 januari 2010 17:41

  


Gillar du att tvätta fönster?

Nähä- skulle tro det.

Vem gör det?


Läs om den tunna filt av titandioxid som samverkar med solens ultravioletta strålar vilket startar en process som tar bort smutsen.


Läs mera här:


http://www.fof.se/tidning/2004/4/fonster-som-tvattar-sig-sjalva

Av Kaela - 6 januari 2010 15:47

Det blir allt vanligare med så kallad "direkt begarvning".

Vilket betyder att man lägger den döde i kistan - in i krematoriet och askan till minneslunden.

Ingen ceremoni.

Bedrövligt tycker jag.

Vi behöver ceremonin som ett värdigt adjö.

Ett avslut.

 Människor är som artikelförfattaren säger, verkligen inga sopor och ska inte hanteras så.


Läs mera här:


http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=198660


Av Kaela - 6 januari 2010 14:12

 

  


Kan man läsa en starkare och vackrare beskrivning av vad kärleken är än denna:


Om jag talade både människors och änglars språk men inte hade kärlek,
vore jag endast en ljudande malm eller en skrällande cymbal.
Och om jag ägde profetisk gåva
och kände alla hemligheter
och hade all kunskap,
och om jag hade all tro så att jag kunde flytta berg
men inte hade kärlek,
så vore jag ingenting.
Och om jag delade ut allt vad jag ägde
och om jag offrade min kropp till att brännas,
men inte hade kärlek,
så skulle jag ingenting vinna.

Kärleken är tålig och mild,
kärleken avundas inte,
den skryter inte,
den är inte uppblåst,
den uppför sig inte illa,
den söker inte sitt,
den brusar inte upp,
den tillräknar inte det onda.
Den gläder sig inte över orättfärdigheten
men har sin glädje i sanningen.
Den fördrar allting,
den tror allting,
den hoppas allting,
den uthärdar allting.
Kärleken upphör aldrig.
Men profetiorna skall upphöra
och tungomålstalen skall tystna
och kunskapen skall förgå.
Ty vi förstår till en del
och profeterar till en del,
men när det fullkomliga kommer,
skall det förgå som är till en del.

Nu består tron, hoppet och kärleken, dessa tre,
men störst av dem är kärleken. 

Första Korintierbrevet kapitel 13, Bibeln

Av Kaela - 6 januari 2010 11:46

  


Helg på helg...och matfantasin börjar ta slut.

Igår upptäckte jag att vi hade en halv grillad kyckling i frysen och bestämde mig för att den legat länge nog.

Enkel att göra är denna rätt så du kan inte misslyckas.


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:

300 gram färdiggrillad eller helstekt kyckling
1 pkt bacon
1 gul lök
½ dl soltorkade tomater (i olja)
1 näve champinjoner(eller en burk)
1 burk cremé fraiche
3 dl hönsbuljong
Salt & peppar



SÅ HÄR GÖR DU:

* Finhacka löken och strimla de soltorkade tomaterna.

*Skär champinjonerna i skivor.

* Strimla bacon och fräs på i het stekpanna tillsammans med löken.

* Tillsätt champinjonerna och de soltorkade tomaterna.

* Slå på buljongen och cremé fraiche.

* Låt koka upp.

* Sänk värmen och tillsätt kycklingbitarna.

* Låt puttra ihop ca 5-8 min till en tjockare sås.

* Smaka av med salt & peppar.

* Avsluta med finhackad persilja! (kanske har du i frysen om du inte har färsk)

Av Kaela - 6 januari 2010 11:12


  


Har du svårt att sova?
Du är inte ensam.

Antalet personer som har sömnproblem har ökat från 15 till 28% på tjugofem år.

Sömntabletter är ingen bra hjälp annat än högst tillfälligt för att bryta en sömnlöshet.

Men det finns hopp.

Läs vad överläkare Marianne Ors vid sömnkliniken i Lund/Malmö säger.

Tråkiga råd men kanske effektiva.

Det vet man inte förrän man har provat!


http://sydsvenskan.se/inpalivet/kropp-och-sjal/article566986/Allt-fler-har-svart-att-sova.html

Av Kaela - 6 januari 2010 11:06

Ett tips om en blogg som berör.

Therese är bara 26 är när hon diagnosticeras med bröstcancer som visar sig ha spritt sig....


"Livet blir aldrig som förut" heter bloggen.

Det är en tung läsning men en läsning som ger tankar.

Och man blir djupt imponerad av denna unga tjej...


http://metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.13171756


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards