Direktlänk till inlägg 15 februari 2011

Förlåta - för sin egen skull!

Av Kaela - 15 februari 2011 08:54




Jag är glad att jag har lätt att glömma.

Låter kanske avigt - men det betyder att jag inte behöver gå omkring och ästa det någon gjort emot mig.

Vissa saker sitter förstås kvar och gnager längre medan andra känslor av ilska eller besvikelse på någon annan snabbt försvinner.


Ska man förlåta allt?

Är det bra att alltid förlåta?

Forskningen säger ju till exempel att människor som har "lätt att förlåta" är mindre neurotiska, mer avslappnade, har högre grad av empati och välbefinnande än de som inte lika gärna förlåter.

Men kan förlåtelse aldrig bli självförnekande?

Innebär detta att jag förlåter att jag accepterar det som gjorts mot mig?


Har du upplevt att du plötsligt kan bli väldigt ledsen, rädd eller arg utan att något större har hänt.
Du kanske mötte någon som sa något som träffade dig rakt i magen eller i ansiktet.

Den irriterade busschauffören som snäste av dig, han som knuffade dig i kön, hon som skällde ut dig eller han som alltid kommer för nära dig när

ni pratar.

Kanske någon bara tittade på dig eller vidrörde dig, eller platsen eller situationen gjorde dig sårbar.


Om du har lätt att hamna i situationer där du får de här känslorna för helt vanliga saker som händer de flesta dagligdags - då betyder det att du har ett sårat barn inom dig som du gömt och försöker glömma.

Om du har det så behöver du hjälp att komma i kontakt med ditt inre barn och låta det få berätta och gråta ut.


Men om du går omkring och är arg på något som någon gjorde för en massa år sedan - eller igår - då handlar det om att förlåta.


Det vanligaste missförståndet är att förlåtelsen är ett tillstånd, att förlåtelsen är beroende på vilken sinnesstämning den förlåtande befinner sig i.

Förlåtelse är inte ett tillstånd utan en handling.
Oftast finns det ett stort motstånd att förlåta.
Kanske det som skett har varit så smärtsamt, förnedrande att det känns som om förlåtelsen är omöjlig.

Tankarna fi nns där ofta ibland hela tiden.
Tankar om vrede, rädslor och hämnd.

Du kanske ägnar tid varje ledig stund att upprepa det som hänt och känner att det som hänt gör att du inte kan förlåta henne/honom.


Har du bestämt dig för att den andres handlingar eller ord inte längre får förgifta ditt liv och dina tankar?

Om du är trött på att använda din energi och din tid till att vara ledsen, arg och hatisk har du förmodligen nått till den punkt där du nu är mogen att förlåta henne/honom för din skull.

Det fantastiska med detta är att du kan frigöra din kraft, din energi, din glädje och tid genom att släppa negativ energi och förlåta -  för din skull!

 Lycka till - det önskar jag dig av hela mitt hjärta!

 
 
Skrivmoster

Skrivmoster

15 februari 2011 09:02

Dina ord idag ger mig ännu mera näring till det jag så väl vet, men som inte alltid är så lätt att handskas med. Det sårade barnet... det finns inom oss och visar sig ibland. Att det är en handling att förlåta, det är helt klart. Det är energikrävande att älta saker, som känns svåra att förlåta. Men just för min egen skull, bör jag komma fram till en förlåtelse. Annars får ju jag bära dubbel börda. Tack Kaela!

http://www.skrivmoster.bloggplatsen.se

Kaela

15 februari 2011 10:02

Ja det är svåra saker.
Och det lilla sårade barnet inom oss- det bor där livet igenom - och ibland tar det överhanden.
Och all den där energin som går åt till att älta och fundera över det onda som skedde - den kan frigöras genom att vi förlåter.
Visst blir såret ärr och även ärr känns av ibland.
Men de är lättare att handskas med än sår.

Kramar om!

 
Spanaren

Spanaren

15 februari 2011 09:08

Svår text idag! Jag vet att jag har fått saker slängda i mitt ansikte som jag själv inte rår för och kan göra någonting åt. Det onda sitter allt kvar och skaver fortfarande. Men jag har gått vidare och jag trivs och jag mår bra och så vidare. Men ärret/ärren finns kvar! Det har inte alls med min barndom heller att göra. Men dessa ärr har fått mig att inse att alla är månniskor. /kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kaela

15 februari 2011 10:00

Precis - ärret finns kvar - och ärr har en benägenhet att strama ibland.
Men såren som blödde låter det som att du har fått läkta.

Kram!

 
Kristina

Kristina

15 februari 2011 17:56

Det här är ett ämne som jag har diskuterat och funderat mycket över.
Jag ger healing och kommer då i kontakt med mycket människor som har farit så illa.
I början använde jag ordet förlåta men en del som råkat riktigt illa ut klarade inte det ordet.
Jag har nu gått över till ordet "aceptera."
"Kan du aceptera det som hänt".
Med den meningen har det funkat bättre.
Det är jättesvårt det här, men för mig är det så viktigt att gå försiktigt fram, det är så känsligt.
Mitt eget lilla knep när när jag känner mig sårad av någon är "att skicka kärlek till den personen"
Jag tänker ordet kärlek då tar jag inte in det negativa i min kropp.
Den personen som gör mig illa han behöver mycket kärlek, det är bättre han får det än mitt hat.
Oj det det blev långt det här, men det berörde mig så mycket.
Många kramar och tack för allt tänkvärt du skriver om.

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Kaela

15 februari 2011 18:08

Du har rätt i att den som farit alltför illa har svårt att använda ordet förlåtelse - acceptera att det har hänt är säkert ett bättre uttryck.
Glad att mina tankar berörde.
Detta kommer ofta i min tankar när jag möter människor som har fastnat - slutat växa....inte utvecklas alls därför att de sitter fast i oförlåtelse.

En riktigt skön kväll önskar jag dig med en kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards