Direktlänk till inlägg 21 februari 2011

Sömnstörningar - så vanliga....det är inte bra

Av Kaela - 21 februari 2011 13:12

Visste du att nästan var tredje svensk lider av störd sömn.

Oftast ett resultat av för stor arbetsbelastning, för mycket stress och för högt tempo.

Det finns sätt att klara av det här och kanske få betydligt bättre och lugnare nätter säger stressforskare Torbjörn Åkerstedt i Dagens Nyheters artikel.


Läs gärna artikeln . kanske kan du hitta något matnyttigt.

För min del tycker jag råden mest består av självklarheter.


Och att man varje morgon ska gå upp samma tid....ja vardagar det är ok...men för den som startar sin dag 5.15 på vardagarna är det inte en önskvärd uppstigningstid på lörd-sönd.

Även om jag håller med om att det är bra att gå upp vid ungefär samma tid, sover jag allt gärna ett par tre timmar längre på helgmorgnarna.....även om det ibland innebär att söndagnattens sömn blir störd.


Till artikeln

 
 
Skrivmoster

Skrivmoster

21 februari 2011 17:26

Jag är en sån som vill lägga mig senast 22.30 och sedan är jag pigg mellan 5-6. Då har jag kanske legat vaken någon stund under natten också.. men jag sover ca 6 timmar som bäst och då är jag färdig för att stiga upp. Mina tidiga morgontimmar har jag för mig själv och trivs med att få möta den nya dagen i lugn takt.

http://www.skrivmoster.bloggplatsen.se

Kaela

22 februari 2011 13:22

Jag kliver upp den tiden också normalt.
Nu har jag varit så slut ett tag pga en envis förkylning.
Tyvärr kan jag inte vara hemma och kurera mig.
Ideella org. har ont om pengar så det finns ingen ersättare.
Vore underbart om det gjorde det för just nu skulle jag behöva vara hemma och ta det lugnt några dagar.
Men det har inneburit att jag sover lite längre på morgonen - och ibland lägger mig jättetidigt.

Kram!

 
Skrivmoster

Skrivmoster

22 februari 2011 17:12

Så är det att jobba ideellt...och det är ju synd när man skulle behöva få vila lite, att ingen finns att tillgå. Hoppas att du får någon lugn stund och kan ta hand om dig och vila bort den envisa förkylningen!
Önskar dig allt gott!

http://www.skrivmoster.bloggplatsen.se

Kaela

22 februari 2011 19:16

Vad gott dwet känns när någon önskar en allt gott - som en mjuk famn att krypa in i!
Stor kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards