Alla inlägg den 28 augusti 2011

Av Kaela - 28 augusti 2011 17:55

Enligt Dagens Nyheter visar en ny studie att det nya läkemedlet Pradaxa fungerar lika bra som den gamla medicinen Waran.

Men med färre biverkningar och enklare behandling.

Bland annat behöver man inte gå på de regelbundna blodprovstagningar som det krävs om man äter Waran.

Inte heller behöver man vara lika restriktiv när det gäller samtidigt intag av andra läkemedel.


Gott om fördelar - eller hur.

Men varför får då inte alla som äter Waran idag genast den bättre medicinen?


Jag kan bara gissa.


Det är troligen dyrare.

Och det blir genast en ordentlig broms i den ansträngda svenska sjukvården.

Men vad kostar alla blodprovstagningar och de stroke-fall som kan bli följden av att man behandlas med Waran.

En hel del skulle jag tro.


Av Kaela - 28 augusti 2011 14:31


 


Det finns en källa
som aldrig sinar

fast natt råder.


En stilla källa

nära dig
med evigt tillflöde

fast natt råder.

Inget kan skymma

eller gömma
den källans ingång

fast natt råder

Dess flöde vet
jag säkert
har ju ingen botten

fast natt råder

Den som har vadat
i den källans vatten
blir aldrig törstig mer

fast natt råder

Kaela

Av Kaela - 28 augusti 2011 12:31

Ni måste ju få se Linnea med sin födelsedagstårta här också.

Hon vågade först inte blåsa ut ljuset, men med mammas hjälp gick det så småningom.


 



Av Kaela - 28 augusti 2011 10:24

 



Imorse kändes världen som ny.

Efter den fuktiga värmen igår kom det ett hejdundrande åskväder inatt.

Att gå ut på altanen i den tidiga morgonen var en ren lyckoupplevelse.

Direkt när jag stiger ut och bara andas in så sker det något i mig, jag fylls av ett lugn. Det är som om jag landar, som att komma hem.

Rörelsen i sinnet blir som rörelsen i naturen, den bara är där, sker av sig själv, jag behöver inte göra något.

Jag kan låta allt bara vara och känna hur jag själv är - just nu - just här!

Av Kaela - 28 augusti 2011 10:19

I Svenska Dagbladet läser jag att fem forskare anser att bilöen är en lyxvara vi kan vara utan.

Jag tror mig kunna vara helt säker på att ingen av dessa forskare bor på en liten ort och har tre mil till jobbet.

Där bussarna bara går två gånger på morgonen och sista bussen tillhemorten för dagen går kl. 17.10

Och med två mil till närmaste matvaruaffär.

Då är bilen ingen lyxvara - den är en viktig transportmöjlighet

För visst vill också dessa forskare att landsbygden ska leva och inte bli skog och ödemark.


Men visst kan jag hålla med om att bilen för många är att skriva på nöjeskontot.

Men - som sagt - definitivt inte för alla!

Av Kaela - 28 augusti 2011 10:03

 



En enda gärning av gott hjärta väger mer än tiotusen färdigheter


Japanskt visdomsord

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards