I Svenska Dagbladet läser jag att fem forskare anser att bilöen är en lyxvara vi kan vara utan.
Jag tror mig kunna vara helt säker på att ingen av dessa forskare bor på en liten ort och har tre mil till jobbet.
Där bussarna bara går två gånger på morgonen och sista bussen tillhemorten för dagen går kl. 17.10
Och med två mil till närmaste matvaruaffär.
Då är bilen ingen lyxvara - den är en viktig transportmöjlighet
För visst vill också dessa forskare att landsbygden ska leva och inte bli skog och ödemark.
Men visst kan jag hålla med om att bilen för många är att skriva på nöjeskontot.
Men - som sagt - definitivt inte för alla!
Kalle
28 augusti 2011 12:56
Visst låter rubriken antyda så, men i texten skriver författarna att bilen inte är en lyxvara för alla. Budskapet i deras artikel, som jag ser det, är att vi ska minska framförallt det onödiga bilresandet men också minska behovet av bilen, genom att använda pengar som idag subventionerar bilresandet till att bygga ut kollektivtrafiken. Således är målet att den som bor på liten ort och har tre mil till jobbet ska ha goda pendlingsmöjligheter med kollektivtrafiken. Författarna till artikeln vill med andra ord inte avskaffa transporterna, utan de vill bygga ut kollektivtrafiken så att fler kan ta bussen eller tåget istället för bilen.
Kaela
28 augusti 2011 14:29
De som skulle spara framför allt det är ju de privata bilägarna - inte stat och kommun i någon större utsträckning.
Och det är ju stat och kommun som i så fall skulle stå förden utökade kollektivtrafiken som här på min ort med 400 invånare som arbetar olika tider skulle behöva innebära kanske 16-18 turer per dygn om inte mera.
Mot idag 3.
Och varje buss skulle åka med bara några passagerare - så - jag undrar om det skulle bli en förbättring.
Bilinnehav är dyrt och jag håller med om att bil för nöjes skull verkligen är en lyx - men
för många är bilen ett måste om man ska kunna jobba. Och kunna möta släkt och vänner ibland - och dessutom handla mat.
Anders
28 augusti 2011 14:28
Precis det du skriver har forskarna med i artikeln. För många finns inget alternativ, skriver man. Sen kan du ju fundera på varför dina bussar går så sällan.
http://parkensljus.blogspot.com
Kaela
28 augusti 2011 14:31
Därför att inte ens om alla 400 på orten gjorde sig av med sina bilar skulle det bli mindre belastning.
Så många bussar så det vore bekvämt för alla skulle som jag svarade i mitt förra inlägg - innebära en tung ekonomisk börda för stat och kommun.
Särskilt som kanske en fjärdedel drygt av dessa fyrahunda är pensionärer.Och inte behöver ta sig till tätort dagligen
Men gärna för mej - jag skulle spara mycket pengar på det.