Alla inlägg under april 2012

Av Kaela - 20 april 2012 13:15


 


Alltför många människor har ingen som väntar därhemma med en kram.

Ingen att dela middagen med eller den långa kvällen.


Kanske han i vars taxi du gjorde din hemresa nyss  sliter för att försörja sin familj. Kanske har han fått fly från sitt land - som han älskar och saknar.


Kvinnan som står före dig i kän på Konsum kanske just fått besked att hon har en svår sjukdom.
Den gamle mannen som väntar på bussen tillsammans med dig på den blåsiga busshållplatsen miste sin kära livskamrat nyligen

Den där busiga killen som räckte lång näsa åt dig och betedde sig allmänt illa vill inte gå hem - där är de vuxna berusade eller så väntar hugg och slag.

Den där ronårskillen du passerade på köpcentret- ensam och ledsen satt han på en bänk - blir mobbad i skolan.

Mannen som du mötte på gatan och som du irriterade dig på kom från ett samtal med sin hustru som vill skiljas.

Tjejen i bilen bredvid din i bilkön blev utsatt för våldtäckt med all den skräck och förnedring det innebär .- i höstas

Så du - låt oss komma överens om att le mot människorna vi möter - om vi kan - byta några ord!
Ditt och mitt leende kan vara den enda värme en människa möter idag!

Och bli den bubbla av ljus han/hon behöver för att överleva denna dagen!

Av Kaela - 20 april 2012 09:18

 



I Sverige finns det mellan 8 000 - 10 000 barn som har en förälder i fängelse.

I vissa fall båda föräldrarna.

Upplevelsen av att vara barn till någon som sitter i fängelse kan vara mycket olika beroende på hur gammal man är och vilken relation man har till den frihetsberövade.

Men det är alltid tungt.


Känner du något barn som har en förälder i fängelse kan du hitta olika foldrar som dels kan skickas efter men också laddas ner här


Det viktigaste för barnen är alldeles säkert att få kunskap om att deras situation inte är unik. Att det finns andra som har det som de har.



Av Kaela - 20 april 2012 08:22

 




Den tid som har gått kan vi inte få tillbaka, även om vi kan lära av den.
Framtiden är inte ännu vår, även om vi planerar för den. Vår tid är nu.
Vi har bara idag.


Charles Hummel

Av Kaela - 19 april 2012 17:30

 



En kris är en reaktion på en livssituation där mina tidigare erg´farenheter inte är tillräckliga för att jag ska veta hur jag ska kunna klara av sitautionen.

Ordet kris betyder på grekiska rättegång - alltså egentligt är krisen en slags uppgörelse och en slags vändpunkt..

De flesta av oss anstränger oss till det yttersta för att slippa gå igenom krisser.

Men ingen av oss går nog genom livet utan att möta kriser både en och flera gånger.


Vi blir arbetslösa, överges av den vi älskar, förlorar någon som är viktig för oss genom döden.


Kanske ska vi istället för att försöka undfly kriser inse att de kommer så att vi kan ta oss igenom dem på bästa sätt.

Många gånger kan man iefterhand konstatera att en kris var något bra,.

Det blev en uppgörelse med saker som inte var bra - eller det gav oss nya fördjupade insikter om oss själva och om livet....


Av Kaela - 19 april 2012 13:50

om man bor i Skellefteå väntar man sig väl inte att hitta en ödla på sin köksvägg så man kommer hem.

Dessutom en som är nästan en halvmeter lång.

Enligt Dagens Nyheter sökte den stackars lägenhetsinnehavaren natthärbärge hos en kompis och ringde nästa dag polisen - som trots att de rev en hel del inte lyckades hitta ödlan.

Vem ska nu betala för det rivna!

Av Kaela - 19 april 2012 05:56


 




Sann glädje är en allvarlig sak.

Seneca

Av Kaela - 18 april 2012 20:27

 



Jag tycker alltid det är spännande att stifta bekantskap med en ny författare.

Du som följt min blogg ett tag har säkert lagt märke till att jag har en viss förkärlek för deckarromaner.

Inte för att blodtörstig, det är det minsta jag är.

Men jag gillar att försöka fundera ut hur det har gått till och vem är skyldig.


När jag såg boken "Släke" av Håkan Östlundh blev jag först intresserad av vad det ordet egentligen betyder.


Fredrik Broman har tillsammans med sin familj valt att lämna Stockholm för att förverkliga sin dröm att bosätta sig på Gotland.
De köper ett hus i en liten by utanför Hemse. Fredrik får ingen lugn start hos Visbypolisen.
Som ny på jobbet får han åka på alla möjliga konstiga larm.

Han åker bland annat på ett larm om ett dött lamm i en sjöbod.


Aha Gotland tänkte jag - då är det förmodligen ett gotländskt ord.

Och efter diverse googlesökningar kom jag på att det betyder rutten sjögräs eller tång.

Och detä'r doften av släke från en felparkerad bil som drar igång hela berättelsen.


Fredrik Broman får ingen lugn tid med utredningen som startar med bilen som det står en doft av skäke runt.

Varken på jobbet eller i privatlivet.

Bland annat blir han utslängd av sin fru....


Mera ska jag inte avslöja....

Men det är en bra deckarroman - särskilt bra för att vara en debut.

(Visserligen har Håkan Östlundh skrivt flera böcker sedan med kriminalaren Fredrik i huvudrollen, tror jag hört att det ska vara fem stycken)


Jag köpte boken här för 42.00 kr


Kan varmt rekommendera boken till dig som är lika knäpp som jag - och gillar deckarromaner.





Av Kaela - 18 april 2012 11:45


 



Jag står i dörren
och undrar vad som hände


Nyss höll du mig hårt i handen
i biosalongen
när vi såg Lejonkungen


omärkligt vidgades cirkeln


dockan sov övergiven
i sin gröna vagn


sagoböckerna samlade damm


Nu - från dörren ser jag dig


när du lyckligt leende
speglar dig själv
i ditt barns ögon


och jag tänker


att en dag ska du stå
som jag gör nu


och undra vad som hände....


Då vill jag du ska veta


att skiljas är att mötas
men på ett annat plan


så att ditt hjärta inte gråter
när hon lämnar dig
för sitt eget Samarkand


Kaela

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards