Direktlänk till inlägg 10 september 2016

Det finns "vanligt" stökiga barn (och vuxna) också - alla ska inte ha en diagnos

Av Kaela - 10 september 2016 08:56

l  

 

 

 

Väldigt ofta idag, när man tillsammans med någon eller några andra funderar över en människa.

"Hur ska vi kunna hjälpa?"  "Hur möter vi hennes/hans problem?"
Så kommer nästan alltid eller i mina ögon lite för ofta, kommentaren: Hon/han måste ha  någon slags "bokstavskombination".


Vad man menar är att det måste föreligga en diagnos - eller ännu ingen diagnos, att personen ifråga har Adhd, add, damp eller dcd.

Ja en djungel är det minst sagt, även om jag har förstått att det finns beteendevetare som hittar i den djungeln.

Eller - i varje fall är införstådd med vad man menar med de olika bokstavskombinationerna.


Jag har med ojämna mellanrun försökt sätta mig in i vilka symptom som hänförs till de olika diagnoserna.

Och jag inser att det finns människor som faktiskt motsvarar beskrivningarna till punkt och pricka.

Men också att det känns som att så fort någon inte följer normen (och vad är det för norm - vem är normal?) så är det viktigt att få en diagnos.

I de flesta fall handlar det ju ändå om att lära sig leva med sina problem - kunna hantera dem så man kan vara en del av ett socialt sammanhang.
Och visst - det kan man ju bland annat få genom terapi. Och allt stöd och all hjälp är ju superviktigt.
Som jag förstått det finns det mycket lite av medicinering eller operationer eller liknande som skulle kunna hjälpa personen som drabbats, utan det är helt enkelt en neurologisk störning.


Nu är det ju så att uttrycken och diagnosticerandet jag talar om oftast eller kanske nästan alltid kommer från lekmän och amatörer.

Men det är just den bekväma utvägen för oss vanliga medmänniskor -  att förklara en människas beteende jag vill ifrågasätta.

Det är ju faktiskt så att det inte är mer än mellan 3-6 % av barnen som har ADHD.

I många fall förbättras det då man blivit vuxen, eftersom det där finns endast 2 % som motsvarar diagnosbeskrivningen.

Man lär sig hantera det helt enkelt tror jag.

En neurologisk störning kan ju annars knappast försvinna.


Låt oss känna respekt för dem som drabbats av någon av de störningar som dessa bokstavskombinationer står för- och underlätta för dem.

Men undvika att amatörmässigt slänga diagnosen på alla som vi anser har ett avvikande eller märkligt beteende på något område eller totalt.


Vet inte om jag riktigt lyckades få till den texten som jag avsåg - men det är i alla fall ett försök.

Och jag blir väldigt glad om du som har samma, liknande eller helt annorlunda tankar runt detta kommenterar!


Nu är det lördagmorgon.

En lång och lat sådan.

Snart ska jag äta frukost som mannen står i köket och gör iordning.

Önskar DIG en fin lördag - här hos mig är den än så länge riktigt solig och varm....folk sitter på balkongerna och äter sin frukost 10 september - det är ganska fantastiskt!



....och så ett citat....


"Ge aldrig upp, i morgon kan vara den dag som ger dig precis det du behöver för att förvandla ditt liv fullständigt."
Okänd tänkare



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards