Alla inlägg den 5 juli 2016

Av Kaela - 5 juli 2016 20:21

 

Bilden föreställer norrsken och är lånad från Googles

 

 

Kom att tänka på en gammal dam jag brukar möta ibland.

Hon vet en massa om gammal folktro och särskilt om djur i folktron.

Och hon delar gärna med sig.

Igår -  när det åskade kom jag på mig med att hoppas på att det fanns  en rödhakei närheten...lite längre ner förstår du varför.


Visst finns det en hel del myter och folktro som förknippas med djur.


Ugglan är klok säger vi.
Är den?

Och hur vet vi det?


Men visste du att Rödhaken är ordentligt  mytomspunnen .. 
Ì Wales menar man att det var rödhaken som förde elden till människan, medan man i Mellaneuropa har ansett att hus som den tyr sig till är beskyddade från åskan.


Björnen ansågs inta bara vara  stark utan troddes också ha övernaturliga krafter.
Den som stod öga mot öga med en björn blev drabbad av björnfrossa: man frös och darrade och blev ibland helt förlamad

 

Att ha fåglar i närheten räknades ofta som positivt. Särskilt bra var det att ha småfåglar intill sig på gårdarna.

För att inte tala om en storkfamilj! Det ansågs riktigt lyckobringande om de bestämde sig för att bo i närheten.


Igelkotten ansågs som ett positivt, lyckobringande djur.
Bönderna tyckte om att ha igelkottar på gården, för detta gav framgång och tur, både med skörden och med husdjuren.
Många behandlade igelkotten med vördnad och såg till att den fick mat.


Om man ska sätta tilltro till  skandinavisk folktro var det fjällräven som åstakom norrskenet som lyser upp natthimlen. Det gamla finska ordet för norrsken var revontulet vilket betyder räveld.


Mycket i detta inlägg är lösa funderingar men jag har också kollat lite här.


Nu ska jag ägna resten av kvällen åt något så grymt som Morden i Midsummer.


Vill önska DIG en skön kväll och så småningopm en god natt!


Här kommer kvällens citat:


"Många är aldrig riktigt jämnåriga med sig själva."

Okänd tänkare





Av Kaela - 5 juli 2016 10:01

 



Jag gissar att det finns flera är mig som undrat hur i allsin dagar man ska få rent sina persienner.

Men så läste jag rådet att använda bomullsvantar - jag blöter dem i vatten med svagt rengöringsmedl i....sen är det bara att dra fingrarna mellan lamellerna.


Det blir faktiskt jätterent

 

Av Kaela - 5 juli 2016 09:07

 

 

 

"Skapa ett inlägg" ska man klicka på för att komma hit dit jag kommit nu.


Jag tycker om ordet skapa... det gnistrar om det men jag blir samtidigt lite högtidligt stämd...det känns som ett högtidligt ord.

Högtidligheten blir inte mindre då jag går in och kollar synonymer till ordet...

bringa till existens, få något att existera, frambringa, ge liv, alstra, generera, framkalla. göra. producera, forma, uppfinna, bilda, kreera, åstadkomma, utforma, dana, gestalta.


Inte illa, eller hur?

Vi sitter vid våra datorer, I-pads och I-phones och skapar!!!
Därför att vi har fått något så fantastiskt som orden.


Jag skulle inte kunna sitta  och skriva denna bloggtext om jag inte hade ord!

Ord  fyllda  med ett bestämt innehåll, men också ord som vi -var och en -  kan fylla med innehåll.
Vi skapar med orden!

Så viktigt att jag låter mina ord vara bärare och förmedlare av liv- av glädje och hopp!

Det är ju det vi alla behöver - och det kan vi ge till varandra för att vi fått den förunderliga förmågan att skapa med ord så vi kan nå varandra också på avstånd.

Det är en av de saker som skiljer oss från djuren.

Hur mycket din hund än älskar dig kan han/hon inte uttrycka det om du uinte finns i samma rum.


Nu har vi en dag som har många timmar kvar.

Låt oss ta emot den och göra/skapa en toppendag!


Här kommer förmiddagens citat:


"Gå dit tystnaden är och säg någonting."
Amy Goodman




Av Kaela - 5 juli 2016 08:57

l  



Idag är det tisdagen 5 juli och Laila och Ritva har namnsdag!


Gratulerar er så varmt!


Gratulerar också min vän Gunilla och min svåger Michael och DIG
vars namn jag inte känner på födelsedagen idag!

Gör dagen till något extra!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards