Alla inlägg den 3 november 2017

Av Kaela - 3 november 2017 16:14


 



Den här dikten fick jag av en flicka kan man väl säga....eller kanske ung kvinna som gjorde  arbetspraktik på min tidigare arbetsplats.

Hon hade en barndom bakom trygghet bakom sig och självklart hade hon då strulat till det mesta i skolhänseende och i utbildningshänseende.

Faktiskt det mesta i livet.

En dag kom hon lite blygt och räckte mig den här dikten med orden: "Jag tror du förstår"

Ett av de finaste omdömen om mig själv jag fått.
Jag hittade den nu - i ett gammalt anteckningsblock...jag vet att det inte gått så bra för henne.... men jag fortsätter att tro på henne - möter henne ibland och får en varm härlig kram och en pratstund.




Förvänta dig det bästa av en sån 
som mig

Det ger mig kraft att visa det för 
dig

Vi vet ju båda vad jag inte kan så 
bra

Så ge mig en tro på att jag är nåt att ha

Det finns en styrka att bygga 

Även hos mig

Ta dig tid att titta så ska jag 
visa dig

Då kan du och jag upptäcka vem jag 
också är

Och till och med en sån som jag

Dolda talanger bär

Till slut kanske vi glömmer allt 
jag inte kan

Så att min dåliga självbild fick 
vingar och

försvann

Men om det bara är mina svaga 
sidor du ser

Och förväntar dig

Kommer jag inte att orka resa 
mig

Se på mig

Tro på mig - bara tro....

Av Kaela - 3 november 2017 15:56

 

 

 

 

Den rätta tonen är livets ton
som söker och som vet
att den har skaparkraft i tron
och klang från evighet


Den rätta tonen i våra bröst
den når vi varje gång
vi söker ge en mänska tröst
och stöd i dikt och sång


Den rätta tonen kan läka ut
den ångest som vi bär -
kan visa väg till livets slut
då allt fullbordat är


Den rätta tonen den kan bli vår
i kärlek och i bön.
I syskonskap vi tonen når
som ger vår möda lön


Den rätta tonen är livets ton
som söker och som vet
att den har skaparkraft i tron
och klang från evighet


Birger Franzén

Av Kaela - 3 november 2017 15:05

 

 

 

 

Visst har du också hört uttrycket: "Dum som en gås".

Detta är ett av de uttryck som förvanskar verkligheten.
Gäss är verkligen supersmarta!

Och vi människor kan lära en hel del klokskap av gässen. 


Varje fågel flyger med egna vingar, men genom att flyga i V-formation ökar flocken effektiviteten med 71% jämfört med om varje fågel flög ensam. 


Tänk om vi samarbetade så....vi flyger ju inte och V-formationen är gässens - inte vår.

Men vi är många som vill åt samma håll.

Vill skapa ett bättre samhälle med mera värme mellan människor.

Mera omsorg och mera kärlek.

Tänk om vi såg bort från skillnader och personliga tycken och stödde alla som vill åt samma håll som vi.

Istället låter vi lätt personliga tyckanden och personkemi och annat bilda murar och så blir det fantastiska verk vi egentligewn skulle uträtta tillsammans fyllt av brister om det överhuvudtaget blir av.

Alltså - om vi har lika mycket förnuft som en gås skulle vi ansluta oss till dem som strävar i samma riktning som vi själva vill. Vad det nu är vi brinner för.
Ökad framkomlighet för den som sitter i rullstol eller den som är blind.

Eller om vi vill ha en gårdsfest i huset vi bor.

Vad det än gäller - vi måste se bort ifrån att vi har olikheter som kan skava i samarbete och se att vi vill åt samma håll istället.


Men man kan ju inte gilla alla människor.

Nej det kan man kanske intew -men jag minns min mors ord: "Vi måste inte tycka om alla människor - men däremot måste vi älska varenda en."
Det kan låta konstigt - men jag ser det så att dem vi tycker om tillbringar vi gärna tid med och vi är helt avslappnade i deras sällskap.

Men om vi inte "klickar med någon" är vi ändå alltid skyldiga att respektera och möta den
person
en också med ärlighet och sann rättvisa.

Och det är ju kärlekens grundvalar.

När ledargåsen blir trött flyttar den bakåt i formationen och en annan gås intar tätplatsen.

Tänk om vi människor också kunde lära oss att  det lönar sig att turas om att ta de tunga jobben och att dela upp ledarskapet sinsemellan.

Istället för att göra ledarskapet i förenings och arbetsliv till en maktposition.

Uppmuntrar vi chefer och ledande personer i den förening vi tillhör.

Och är vi beredda att byta plats och ta på oss ledaransvaret mellan varven för  att alla hela tiden ska orka göra en bra insats.

 

Gässen skriker bakifrån för att heja på de främsta att hålla farten.

Kanske är det så att vi behöver  se till att våra skrik från de bakre leden är uppmuntrande och inte tvärtom

 

Ibland är djuren klokare än oss människor.

Bara att konstatera!

Av Kaela - 3 november 2017 08:20

 

 

 

 

 

Det är soligt i Norrköping idag den 3 november klockan 8.00 på morgonen - och temperaturen ligger på  0.

Hubert och Hugo har namnsdag idag. Jag gratulerar så varmt!

Du som fyller år idag-gratuleras också lika varmt!

Önskar er en fin dag  - när4 ni blir väl firade.

 Idag är temat* Lutfiskens dag

 

Hubert är ett forntyskt namn sammansatt av två ord som betyder"håg" och "ljus". Hubert kan alltså sägas betyda ljus håg. Namnet infördes i almanackan 1901, men har aldrig varit något riktigt modenamn.

1 474 män och 1 kvinna heter Hubert. 36 personer bär namnet som efternamn i Sverige.

 

Hugo är en kortform av det tyska namnet Hubert. 
Namnet kom till Sverige med ätten Hamilton på 1600-talet.
Det var relativt ovanligt före 1990, men har sedan ökat tiofalt som tilltalsnamn, kanske på grund av filmen Hugo och Josefin.

29 534 män i  vårt land och 10 kvinnor bär namnet Hugo som förnamn. 223 personer bär namnet som efternnamn.

 

 

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards