Alla inlägg den 12 november 2017

Av Kaela - 12 november 2017 18:39

 


I en av Thomas Sjödins böcker står orden: Även själen behöver gå i morgonrock och tofflor ibland".

Gillar det uttrycket.

Vi behöver värma vår själ och ge den mjuka tofflor att tassa runt med mellan varven.

Det är så lätt i denna kroppsfixerade tid att glömma bort att vi har en själ.


Att inte ta hand om vår själ och låta den få värme ibland är som att skaffa en expressbiljett till lidande och i värsta fall sjukdom.

För mig är själen den vi egentligen är.

Kroppen är en slags jorduniform som skyler och skyddar vår själ och gör den synlig.


Jag tror att vi under livets gång skaffar oss olika sätt att värma vår själ.

För mig är ett av sätten att läsa dikter.

Ett annat är att ge mig ut och gå.

Då njuter både kropp och själ - faktiskt även om det regnar.


Ibland känner vi oss riktigt slut och uttröttade.

Lätt att vilja gå och "dra något gammalt över sig"

Men istället tror jag att vi ska påminna oss att just nu är vi värdefulla.

En god vän sa en sak till mig när livet visat avigsidan en längre tid och jag kände mig som jag lika gärna kunde försvinna: "Just nu är du den bästa du  som du kan vara"

Kanske känner du sjust nu som att du inte betyder något....inte för någon....

Då tror jag det här tipset kan få dig på andra tankar precis som det fick mig en gång för rätt länge sedan nu.

Men jag har aldrig glömt det - och det har hjälpt mig att ta hand om mig själv många gånger sedan dess: Ta till dig det du också: "Just nu är du den bästa du  som du kan vara"


Att du finns till har betydelse. 
Stor betydelse!


Du kan tänka dig en 100-lapp.Sedeln blir skrynklig, men den är fortfarande värd 100 kronor.

Sedeln blir smutsig - än sen -  värdet är fortfarande 100 kronor.

Likadant är det med människovärdet. 
Det ändras inte av yttre omständigheter eller av att du just nu kanske inte alls orkar något6 annat än att försöka finnas till- utan hålls konstant.

DU är alltid den bästa du som du kan vara!


Av Kaela - 12 november 2017 12:47

     


Har de styrandes hjärtan i Nyköping totalt kallnat.

Kan inte hitta någon annan anledning till att man beter sig så här.

Elsa var en svår och krånglig personh. Inte lätt att ha  att göra med.

Men hon var 70 år och multisjuk.l Bland annat med psykisk ohälsa.

Att skicka vräkningsdomen till henne - blev hennes dödsdom!

 Södermanlands Nyheter

Av Kaela - 12 november 2017 08:34

 




 

Jag har alkktid sagt att barn ska vara tre år innan de börjar i förskolan.
Så hade jag så innerligt gärna velat ha det när mina "juveler" var sm¨!

Tyvärr levde jag inte som jag lärde - och ansåg vara det riktigta.

Min andra dotter var bara sex månader när hon började dagis.

Jag led varje dag jag lämnade henne - men sådan var mina omständigheter.

Nu stiger tre forskare fram och säger: "Sätt inga ettåringar i förskolan."

Men föräldrar har oftast inget val.

Det måste komma mat på bordet och hyran ska betalas och små människor växer snabbt och behöver nya kläder.

Så ska det vara möjligt att  lägga de små nya människornas förskolestart senare måste föräldraförsäkringen utökas.

Tänk - om det är åtminstone en dellösning till de stora ungdomsproblem vi har idag!

 

Läs i Dagen

Sundsvalls tidning

SVT Nyheter




Av Kaela - 12 november 2017 08:03

    


Söndagen den 12 november är det och i Norrköping vaknar vi till en solig dag och -1 grad.

Lite blåsigt tror jag också det är.

Gäller att hoppas att det inte är halt efter årets första snö igår eftermiddag och kväll.

Konrad och Kurt har namnsdag och jag gratulerar DIG som bär något av de namnen varmt!
DU som fyller år idag gratuleras med samma värme!

Se till att få en riktigt firardag!

Många teman har också denna dag. *Alla krossade hjärtans dag. *Fars dag*Miniatyrrävens dag. *Globala lunginflammationsdagen*
De flesta av oss som fortfarande har vr Far i livet kommer förstås att fira just den temadagen. Men de andra är ganska intressanta de också....kanske kan vi ge en blomma till Far och en slant till hjärt och lungfonden och varma tankar till dem med krossade hjärtan och förtjusas lite av Minityrräven.


Konrad eller Conrad är ett namn med forntyskt ursprung, sammansatt av orden kuoni, 'djärv' och rat, 'rådgivare'. Det Första gången namnet hittats i Sverige är 1293 (Conradus).

3 978 män i vårt land heter Konrad/Conrad '

5 kvinnor bär namnet och 187 personer har namnet som efternamn.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards