Alla inlägg den 24 november 2017

Av Kaela - 24 november 2017 17:32




 


Du bleka, höga höst, du är mig kär!
I ditt lätta dis jag tycker mig skymta 
de första trevande aningarnas tid.
Du återkallar i mitt sinne ljusets morgon, 
då solen kämpade för att genombryta dunklet, 
gryningens timmar, då strävandets blomma, 
ännu sluten tätt i sin knopp, svällde av underbara safter. D
 
ärför är du mig kär, svala, drömmande, disiga höst!


Ur Karin Boyes tonårsdikter

Av Kaela - 24 november 2017 15:12



 

Bilden lånad från Google

 

 

I mitt förra inlägg berättade jag om en kvinna som gjorde skillnad med en minnesbjudning.

En början till en skillnad för många även i framtiden tror jag.

Men varenda sekund av en människas liv är lika viktigt.

Blev både glad och berörd av att läsa i Aftonbladet om kvinnan som fördes med ambulans till sjukvård i livets slutskede.

Hon berättade om sin önskan att få se havet en sista gång för ambulanspersonalen.

De körde en omväg för att uppfylla denna hennes sista önskan!

Gå in och se den starka bilden av båren vid havet....en människas sista farväl till något som betytt mycket för henne.
Övertygad om den djupa tillfredsställelse som detta gav även ambulansmännen som såg till att göra en stor skillnad för en mäniska som närmar sig slutstationen.














Av Kaela - 24 november 2017 10:28

 

 

 

Det finns modiga personer som vågar följa sina impulser.

Jag har en sådan vän.


Honm har ofta talat om att hon tycker att vi umgås bara med personer som tycker som vi själva, som tillhör ungefär samma sociala grupp.

Samhället är alldeles för selekterat anser hon.

Och det kan man ju verkligen hålla med om.
Hon rör sig i många kretsar.

Arbetar i olika föreningar och gör frivilliga insatser.

Så det fanns många hon kände till.


Hon tog helt sonika och bjöd hem sjutton personer från helt olika livsomständigheter och med vitt skilda åsikter.
Tjugo bjöds men tre hade förhinder.

Hon har ett stort hus kanske man behöver tillägga.

 

Bland annat en person från SD

Och en annan från Vänsterpartiet.
En afrikansk läkare som arbetar på en vårdcentral i stan.
En hemlös man.
En pensionär. Ett par från Iran. En japansk kvinna.  En kvinna med syn och rörelsehinder.
En åldig dam i rullstol.

En man som hon visste hade en del märkliga åsikter om andra.

En kvinnlig student som ska bli lärare.


Ja det är dem jag kan minnas från hennes berättelse igår då vi sågs för en fika hos mig.

Hon visade också kort från denna middag. Flera bilder med människor i glatt samspråk med varandra!
Dessa människor har bestämt att de ska ses regelbundet och äta middag. Första tillfället blir middag på juldagen med svenskt julbord! Men kalkon för dem som inte äter skinka av religiösa skäl.


Hade önskat ni skulle få se bilderna men kan ju inte lägga ut dem på nätet.

Så härligt att se människor som gör skillnad.

På det enklaste av alla sätt.

Bjud hem någon!

Någon du inte brukar träffa.








Av Kaela - 24 november 2017 07:01


 


Idag är det fredagen den 24 november. Vilket gör att det är precis en månad till julaftonen.

Molnigt på himlen och 6+ grader därute.

Inget regn säger väderleksutsikterna.

Hoppas de har rätt.

Gudrun och Rune har namnsdag och jag gratulerar så hjärtligt.

Lika hjärtligt gratulerar jag förstås DIG som har födelsedag idag!

Önskar er en härlig firardag!

Två teman får dela på dagen:

*Pälsfria fredagen
*Black Friday


Gudrun "hon som besitter hemlig kunskap" eller "Den som känner gudarnas hemlighet".
Namnet är sammansatt av gud=gud och run=runa, hemligt tecken.
Namnet har ett fornnordiskt ursprung.
I Sverige finns 14 989 kvinnor som bär namnet Gudrun. Och 1 man. Medelåldern för dessa är 72 år.

 

Rune är ett namn med nordiskt ursprung.
Både Rune och dess feminina form Runa är bildat av av ordet runa som betyder bokstav, hemlig visdom.

29 459 män i vårt land heter Rune. 1 kvinna bär också namnet.

Och som efternamn bärs namnet av 224 personer.

Medelåldern på dem som bär förnamnet Rune är 73 år.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards