Alla inlägg den 7 november 2017

Av Kaela - 7 november 2017 20:29

 


Om vi behärskade alla språk i världen

- om vi kunde tala vartenda ett av dem! -
men inte kunde tycka om
våra medmänniskor,
så vore vi inte mer än vad en cymbal är.

Och om vi kunde se in i framtiden 
och visste allt
- också om utgången av alla strider,
som pågår just nu på detta arma klot,
och hur det ska gå
med mänskligheten
i händelse av kärnvapenkrig -

Om vi visste allt om detta
men inte längre kunde tycka om
våra medmänniskor,
så vore vi ändå utanför.

Och om vi, utan kärlek,
gåve bort allt vi äger och fick andra 
att göra detsamma
skulle det väsentligaste ändå fattas.

Ja, om vi så dränkte in oss själva i bensin
och tände på - i helig protest
mot världens ondska -
men inte kunde tycka om våra medmänniskor,
så vore detta ändå till ingen som helst nytta.

Vill vi, att världen ska bli bättre,
måste vi börja med att älska varandra


Bo Setterlind

Av Kaela - 7 november 2017 20:09

     

 

 

 

 

"Att vara stark betyder inte att du inte känner smärta. Det betyder att du känner det och försöker förstå det, så att du kan växa av det."

Karen Salmansson

Av Kaela - 7 november 2017 16:07

 

 

 

 

 

Promenaden idag tog mig ut på en bro 

Där gick jag efter två herrar i  livligt samspråk med varandra....

När de tog cigarrpaus gick jag om dem och hörde i förbifarten den ene säga på bredaste göteborgska till den andre: "De ska va gött å leve annars kan de kvetta"


Ja....annars kan de kvetta....hmmm...jag log lite grand  åt den härliga dialekten medan orden kom igen i tanken":annars kan de kvette.... "

 

Vad är det för slags liv som kan kvitta?
Ett liv som bjuder på motstånd och stormvindar... eller ett liv som bjuder på smärta och svek och oförståelse där man väntade något annat?
Eller är det kanske ett liv där ingenting händer....


Jag tror de flesta liv är goda liv.

Även om det inte ser ut som vi drömde en gång så tror jag nästan alla tycker att vi har ett gott liv.

Ett gott liv är bland annat för mig ett l iv där jag kan vara den jag är - där jag kan leva ut den jag är.


På hemväg lite senare  - ett kort möte med en granne i hissen ...jag tog mod till mig och frågade hennehur hon skulle beskriva ett gott liv?

Hon studsade lite och tänkte till, följde med ut på mitt våningsplan och sa sedan:" Att jag känner trygghet och att jag är frisk. det är det allra viktigaste"

 

Jag håller med henne helt om tryggheten - men frisk - det är jag inte alls. 

Men jag har ett gott liv.

Till och med ett supergott liv!


Undrar hur du skulle svara om jag mötte dig på någon av mina promenader och ställde denna fråga till dig?
Jg vet inte det - men jag tror att du kanske har helt andra hörnstenar än vad jag har i det liv du kallar gott!

 

Jag tror det är så - att vi alla har hittat saker i vår tillvaro som gör just det liv vi lever till ett gott liv!

 

 

Gå gärna och hälsa på en bloggare som lever ett liv som jag tror hon upplever som gott....trots att andra kanske till och med beklagar henne

Av Kaela - 7 november 2017 11:08

 



Enligt en studie av brittiska forskare 2010 underskattar vi ofta vikten av fungerande sociala kontakter, men de har en avgörande betydelse för livslängden.


Att vara för enstöring är en hälsorisk helt jämförbar med att röka femton cigaretter om dagen eller att vara alkoholist, och att vara ensam är värre än att helt låta bli att motionera eller att vara överviktig, visar studien.


Så viktigt då att vi ser till att vi själva har goda kontakter och att vi inkluderar alla våra medmänniskor i den gemenskap där vi finns!

Av Kaela - 7 november 2017 07:24

 

 

Som i protest - eller i bön sträcker träden sina avlövade grenar mot skyn....

Solen sista strålar en novemberdag får Strömmens vatten att glittra....det doftar jord- höstens omisskännliga doft....

 

 

En eftervärme från sommaren dröjer kvar och gör stegen lite långsammare.

Hösten brer ut sin famn emot mig och jag kryper in....går sakta hemåt...sitter länge med en kopp kaffe och bara njuter av denna vilans tid i naturen som stänker lite vila in i människornas sinnen också...

sitter där och bara följer med....genom vilan in i återfödelsen!

Vilken fantastisk åktur årstidsväxlingarna bjuder oss på.....





Av Kaela - 7 november 2017 05:54

 


Lite kyligare morgon idag, tisdagen 7 november. -1 grad och vindstilla.

Kanske kan det bli n solig dag.

Ingegerd och Ingela har namnsdag och jag gratulerar så varmt!

Du som fyller år idag får förstås lika varma gratulationer!

Ta hand om er dag och gör något extra trevligt!

Temat för idag är *Kladdkakans dag

Så överraska någon idag - med en nybakad kladdkaka!


Ingegerd eller Ingegärd är ett namn med nordiskt ursprung.
Det är en sammansättning av gudanamnet Ing och  ordet gerd med betydelsen 'gård, 'skydd'.

43 626 kvinnor i vårt land heter Ingegerd.

Vanligaste stavningen är Ingegerd: 34 304 kvinnor stavar så.

19 322 stavar det med ä...Ingegärd.

 

Ingela är ett kvinnonamn med tyskt ursprung, och har bildats från andra namn som börjar på Engel- och Ingel-. ... Ingela hade en popularitetstopp på 1960- och 70-talen, då Robert Broberg 1969 gjorde en låt om en person med det namnet.

Namnet ses oftast som en diminutivform av Inga, vilket betyder "den av guden Ing skyddade".
19 899 kvinnor i vårt land bär detta namn.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards