Alla inlägg den 19 november 2017

Av Kaela - 19 november 2017 19:12

 




November, det sägs att du minner

om köld och mörker och död,

jag känner dock glad hur du brinner

i snabbare pulsars glöd,

jag känner dock glad, hur den randas

din styrkas strålande dag

med luft mer ljuvlig att andas

i djupa giriga drag.

Oscar Stjerne

Av Kaela - 19 november 2017 16:37

 

 

 

 

 

"November är en mittimellanmånad som iinte är rolig alls " sa en av gästerna på den femtioårsfest jag var på igår.

Jag gillar ordet mittimellanmånad.

Det är lite släkt med ordet mellanrum.

Och jag som tror att det är viktigt med mellanrum i våra liv- jag tror att vi kan behöva en mittimellanmånad ibland också.

En riktigt grå och murrig så att den ger oss tid att bara vara!

Vi behöver mellanrummen i vårt liv.

När inget krävs av oss utöver den vanliga vardagslunken.

Vi laddar faktiskt batterierna när vi får tid att göra ingenting.


Vågar jag säga att november är en månad jag älskar och till och med kan längta till mitt i sommaren ibland.

Underbara kravlösa november!

 Om man absolut vill ha något extra att göra en sån här novemberdag så kan man ju fundera över om inte mitt förra inlägg har givit energi för att skaffa reflexer.

En skyddsängel som reflex - det tycker jag är riktigt passande.

Det kan du läsa om här



Av Kaela - 19 november 2017 16:31

Har just varit ute och åkt bil i mörker, halka och snöglopp.

Och sett många som tydligen inte har en aning om att de knappt syns springa över även där det inte är övergångsställe.


Kom hem och öppnade min mailbox och hittade detta från en vän.

Hoppas någon av dem som var ute och rörde sig på det sättet idag får möjligheten att läsa detta.

Då borde man tänka till!



 

Av Kaela - 19 november 2017 08:42


 

 


Igårkväll. på hemväg från  50 års kalas, var det ishalka.

Idag gryr dagen med +1 och regn. 
Förutsägelsen är att det ska bli minus så småningom idag igen - dystra tanke med regn före minusgrader
Men det är november - redan den 19:e november till och med och Elisabet och Lisbet har namnsdag

Jag gratulerarvarmt  och önskar er en fin namnsdag.

DIG som fyller år gratulerar jag också varmt och önskar trevlig födelsedag!

Idag är det faktiskt ovanligt många teman som får dela på utrymmet. Flera av dagens teman är mycket viktiga och berör svåra saker. Kanske tur att Amaryllisdagen finns d'är mitt emellan.

*Internationella mansdagen
*Internationella toalettdagen
*Världsdagen mot barnmisshandel*
*Världsdagen till minne av trafikoffer
*Amaryllisens dag
*Internationella iktyosdagen

 

lisabetElisabeth eller Elizabeth är ett namn av hebreiskt ursprung (Elisheba) som betyder 'Gud är fullkomlighet' eller 'Gud är min ed'. 
Namnet förekommer på flera ställen i Gamla Testamentet men återfinns i den svenska almanackan för att hedra minnet av det ungerska helgonet Elisabet som levde på 1200-talet.
Med samtliga stavningar finns det sammanlagt 348 773 kvinnor som bär detta vackra namn.

Namnet bärs dessutom av 14 män.

 

Lisbet, eller Lisbeth, är  en formvariant a Elisabet.
Namnet har funnits i Sverige sedan 1423, då med stavningen Lisebet. 
Lisbet blev ett vanligt namn under 1940- och 1950-talen, främst med stavningen Lisbeth, men är numera relativt ovanligt som tilltalsnamn bland nyfödda.

I vårt land idag finns 22 664 kvinnor som bär namnet.
Dessutom bärs namnet av 8 män.

 


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards