Alla inlägg den 21 november 2017

Av Kaela - 21 november 2017 17:58

 


Idag vid besöket på mitt "gamla" jobb mötte jag en dam i 70+ årsåldern med stor utstrålning värme, energi och livsgnista
I sitt frivilliguppdrag var hon engagerad i ett projekt som drivs av  stadens bibliotek och Frivlligcentralen.

Tre olika saker man kan göra som friillig i detta integrationsprojekt

Så har det varit i ett tiotal år när det gäller Läxhjälp och Språkcafé. De sista tre åren har dessutom tillkommit något vi kallar "Låna en svensk"

 


Denna lilla livsbejakande kvinna strålade när hon berättade om möten med de "nya svenskar" hon blir utlådan till.

Flera av dem har hon börjat träffa regelbundet.


Hon hade det brinnande hjärta och vilja som man oftast förknippar med ungdomar.

(Felaktigt anser jag, att tro att det bara är unga människor som kan brinna!)

En del brinner hela livet.

Nyckeln till stor framgång är passion för det man gör skulle jag vilja säga.

Eldsjälar talar man om.

Människor som brinner..... när någon brinner för något blir det alltid något av det. Det är en drivkraft som har en sådan inneboende kraft att den kan gå mycket långt. 

 

Som denna fantastiska lilla kvinna!
Så pripriterad  känner jag mig av en timme med henne över en kaffekopp.

 

Sammanfattar mina timmar på "jobbet" så här:
Nostalgisk - Förundrad - Tacksam_

 

Av Kaela - 21 november 2017 15:45


  


Poesi består av bokstäver

Bokstäver sammansatta till ord.
Ord förenade till meningar - magiska meningar,  som tar sig in till det allra djupaste jag äger, och talar direkt till själen.

Hur bokstäver kan få mina vingar att lyfta- min tanke att flyga.


Hur bara bokstäver formulerar något jag bär inom mig.'


 Att förklara för någon som inte funnit denna skatt, är  en omöjlighet.

 Att förklara hur några svarta bokstäver i en bok kan kasta om hela ens liv på ett ögonblick, och att de tårar man gråter inte handlar om sorg eller något man vill bli utav med, utan om något som nuddat ens innersta och berört en så starkt att det blir en övermäktigt.

 

Hur bokstäverna kan fortsätta sitt liv inom en - och göra den gråaste dag till en särskild dag.

Att hitta bokstäver formade till en dikt som går rakt in i hjärtat!

Det är ren och skär lycka.

Jag är så innerligt glad fö att någon gav mig min kärlek till böcker och det skrivna ordet...........

Av Kaela - 21 november 2017 07:58

 

 

Dagen gryr grå - men även grå dagar kan bära välsignelse på vingen

Igår höll jag mig inne på grund av halkrisken.

Men idag ska jag till mitt "gamla" arbete för att hjälpa till med rapporten till kommunen.

Det tar kanske hela förmiddagen.

Ser fram emot att få hjälpa den nya samordnaren och dela gemenskapen där en stund.

Hoppas DU har något du ser fram emot idag med förväntan!




Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.

 

säger Karin Boye i avslutet på sin dikt I rörelse!

 

Av Kaela - 21 november 2017 07:12

     

   


Idag vaknar Norrköpingsborna till -3 grader kallt. Svag vind och molnigt.

Snö på marken.Helga och Olga har namnsdag!

Gratulerar er som bär något av de fina namnen så varmt.

Du som har födelsedag idag gratuleras också med värme!

Önskar er bemärkelsebarn en särskild dag!!

Dagens teman idag är också flera:

*Musikfri dag*
Världsdagen för TV*
*Världshejardagen


*Helga är en feminin form av Helge som betyderhelig, lyckosam eller eventuellt vigd åt gudarna.För hundra år sedan var Helga ett modenamn och populariteten höll i sig framtill 1920.
4 425 kvinnor och 1 man i Sverige bär detta namn. Medeöåldern på bärarna är 69 år.

*Olga är ett ryskt namn, bildat från det nordiska namnet Helga som betyder "helig". Namnet har varit i bruk i Sverige sedan mitten på 1800-talet och var populärt kring förra sekelskiftet. 5 305 kvinnor och 1 man heter Pöga i vårt land, Medelåldern på bärarna är 50 år.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards