Alla inlägg den 7 maj 2017

Av Kaela - 7 maj 2017 20:33

   


Att lära sig leva som ett träd!

Stå där med armarna rakt ut i luften
och med fötterna djupt ner i myllan
och veta
att inte ens den starkaste storm
förmår annat
än slita några få gröna blad
med sig
ur livets jublande krona!

 

Peter Curman

Av Kaela - 7 maj 2017 20:09

 

 

Bilden lånad från Google



På spårvagnen häromdagen kom en äldre dam ombord.

Överlastad  med väskor och kassar och dessutom en liten hund i en  av väskorna.


Jag kunde inte hindra mig själv från att  undra varför hon bar med sig  så mycket.

Det var ju helt klart för tungt för henne....

Man skulle kunna tro att hon handlat mat till grannarna också - och dessutom släpade hem även deras bagage...

Det fick mina tankar att börja vandra.....


När vi reser genom livet samlar vi på oss saker—souvenier från ställen där vi har varit, saker vi vill ha kvar som minne av en upplevelse!

 

Förr eller senare händer det att vi börjar vi bära andras bagage.

Kanske i form av krav som vi mer eller mindre rätt tycker andra ställer på oss.


Vi vänjer oss undan för undan  att leva med många saker; rädsla , ovisshet och tvivel, trots att allt vi vill ha är fred, frid och ro.


Jag tror inte vi har en aning om hur tyngda vi är av bördan på våra axlar - men plötsligt vaknar vi med värkande käkar - för att vi gnisslat tänder hela natten - eller går med värkande axlar och huvud av alla spänningar.

Hur svårt det än är eller kan tyckas tror jag att vi måste lära oss att plocka bort tyngande delar från vårt liv.


Måsten som det kanske bara är vi själva som lagt på oss- men vi tror det är vad någon annan eller andra över huvudtaget väntar sig av oss....

Har du tänkt på att när man kommer in i ett övermöblerat rum- så ser man liksom inte själva rummet- dess arkitektoniska form - utan bara ett virrvarr av saker.


Kanske är våra liv ibland likt övermöblerade rum.

Vi har plockat in så mycket saker i det så vi upplever inte längre livet.

Kanske är det dags att börja rensa!

 

Det är inte en process där man enbart  flyttar om utan en revolution där man skakar av sig en del av vad man har lärt sig och upptäcker sitt eget ursprung- sitt eget liv.

Ta bort allt som är onödigt.

Allt det du inte behöver och/eller vill ha.

Det är som när en skulptör tar bort de bitar som döljer formen som är gömd i stenen.

Det som framträder är en vacker gestalt.

DU!

Det du har kvar är själva diamanten — livet självt.

Nu vill jag avsluta tankarna som damen på spårvagnen gav upphov til med att önska DIG en riktigt God Natt!

Eller en trivsam vandring på nätet om det är vad du vill, och om  du inte behöver sova än!
Jag kan avslöja att jag också ska vara uppe ett tag till.

Men stänga av datorn och se Wallander.

 

Av Kaela - 7 maj 2017 08:51

 

 

 

 

Vi pratar mycket om att ge! Att vara generösa och att se andras behov.

Men kanske mindre om att ta emot.

Jag tror faktiskt att det är så att det är svårare att ta emot än att ge!

Den som vågar ta emot är stark, för det är att visa sårbarhet.

 

Lyssnade på en tidig radioandakt  för en ganska lång tid  sedan.
Den som höll i andakten talade om vikten av balans mellan att ge och att ta emot.
Att vi människor många gånger har svårare för att ta emot än att ge!

Jag har verkligen sett detta.

 

När en person med behov av hjälp har förmedlats med en annan person som vill ge den hjälpen, så har jag i mitt tidigare arbete som frivilligsamordnare, märkt att den som får hjälpen söker en möjlighet att få ge. Ge tillbaka.

Och att den frivillige/volontären kan ha svårt att ta emot. "Inte ska hon med sin lilla pension bjuda mig på fika i sjukhuskafeterian....inte kan jag ta emot boken /rosen hon vill ge mig....osv....


Jag har då alltid pratat med den frivillige om vikten av att ta emot.

Och att det är svårt.

Och verkligen sett den tanken bekräftad.


Kan inte förneka att jag faktiskt också kan känna igen mig själv i den här svårigheten att ta emot.

Vill ju helst ligga på "pluskontot" när det gäller givande.


Ska man ta emot allt som ges till en och utgå ifrån att det är av fri vilja -  och sedan ge tillbaka på det sätt som man kan, när man kan?

Ja det tror jag är det bästa!

Ta emot det människor vill ge dig!

Paradoxalt nog så ger du då en gåva och dessutom utvecklar du din egen ödmjukhet.

 

Det gäller att hitta balansen i att ge och ta emot!

Det förminskar inte mig att ta emot hjälp – det utvecklar bättre sidor i mig -  att låta någon hjälpa.
Glöm aldrig att vårt absolut största behov är att behövas!!


Av Kaela - 7 maj 2017 08:11


 

Morgonsol...idag den 7 maj.
Carina och Carita har namnsdag  - ´jag gratulerar er som bär något av de här namnen - och DIG förstås, som firar födelsedag idag!

Se nu till att få en riktigt fin firardag!

 

Carina eller Karina kommer från det latinska ordet carus som betyder kär.
Med stavningen Karina kan det också uppfattas som en variant av Karin som är en svensk form av Katarina med betydelsen den rena eller den kyska.
Carina var en kristen martyr på 200-talet som blev helgonförklarad.
Under medeltiden, förekom det att den som bar namnet Carina, skulle dra sig till de som bar ett namn efter begreppet ängel. Vilket skulle leda till harmoni samt lycka till familjen.
Många kungar döpte sina döttrar till Carina, då de främst föredrog söner, och detta var för att dottern skulle bringa lycka och harmoni i kungafamiljen.
Namnet kom till Sverige i slutet av 1800-talet. Idag finns det 46 635 kvinnor i vårt land som bär namnet!

 

Carita är ett italienska italienskt namn som kommer av det latinska Caritas ,(Caritas är katolska kyrkans organ för socialt arbete. Namnet  Caritas är latin och betyder kärlek till människan. Organisationen finns över hela världen)
kärlek eller barmhärtighet

Namnet är relativt ovanligt i Sverige men hade en popularitetstopp under 1970-talet.
Idag finns 2 172 kvinnor i  vårt land som bär namnet!


 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards