Alla inlägg den 11 maj 2017

Av Kaela - 11 maj 2017 22:15


DIG!



En dikt att fundera över - tror att den finns tonsatt också. Den är skriven av Jeremias i Tröstlösa
Vill dela den med DIG - den är så vacker och jag tror vi alla tänkt tanken: "Man borde inte sova när natten faller på....

Men - vi behöver ju det också....så en riktigt god natt med god sömn önskar jag DIG!!

 

Man borde inte sova när natten faller på,
för tänk, då blänker stjärnorna högt uppe i det blå.
Det är så tyst och stilla.
Att sova vore illa.
Jag vandrar mina vägar över slätt och genom skog,
och stjärnorna de följer mig, så sällskap har jag nog.

Det sägs dom är tusen mil och mer ändå från oss.
Än brinner de med stadigt sken, än flammar de som bloss.
Som silver och kristaller
nu deras gnistor faller,
och en annan flammar till när hon har brunnit ut,
så faller hon, då blir det som en strimma rök till slut.

Man kan väl aldrig drömma så grant och underbart,
som själva natten ter sig när de stjärnor lyser klart.
Det är som om det hördes
ett silverspel som rördes.
Man borde inte sova när som natten faller på.
Man borde se på stjärnorna. Man borde vara två.


Men vem var då Jeremias i Tröstläsa....min mamma deklamerade många dikter av honom - och som barn trodde jag att det var någon hon kände....men det var det ju inte förstod jag så småningom.
Då var jag redan "såld"
Mamma hade förmedlat kärleken till en speciell poet.

Jeremias i Tröstlösa var författarnamn för Levi Rickson, ursprungligen Erickson,  född 1860 i Almby socken nära  Örebro död  1967 i Örebro. Han var en säregen svensk författare, journalist, visdiktare och kompositör.


 

 

Av Kaela - 11 maj 2017 20:20

 

 

 

Denna dikten kom till då jag haft information på "Hela människan" däe många av besökarna har haft och har ett otroligt tufft liv.

Den här dikten kom till när jag kom "hem" toill mitt jobb!



Nu sitter du här
tandlös
smutsig och trött

Du

som kom som en gåva
ett skört paket

 
Gåvans mottagare

förmådde inte se
vilket dyrbart paket
som lagts  i hennes famn

 
Du sändes
genast vidare
till ny adress
eftersändes
och eftersändes,

återsändes
och eftersändes.

Hårda händer
slet i det som var ömtåligt
utan att upptäcka
gåvan

Nu sitter du här
trasig
uppgiven
på samlingsadressen
för gåvopaket

utan adress


Kaela




Av Kaela - 11 maj 2017 10:36

 

Av Kaela - 11 maj 2017 08:42

 




Mannen i mitt liv och jag satt och pratade om en gemensam upplevelse vid middagsbordet igår.

Märkligt nog skulle man kunna tro att vi talade om två olika händelser.

Men så var det ju inte.
Vi upplevde det bara på helt olika sätt.


Säkert har du varit med om liknande händelser.

Poliser skulle kunna berätta om hur olika vittnen varit helt säkra på att bilen som smet från en olycka hade en viss färg, Ibland av ett visst märke och kanske någon gång årsmodell.

Det är väl bra... ja ´, det skulle det vara om de beskrev samma bilmärke med samma färg.

Men polisen kan i värsta fall stå där med många olika bilmärken/färger.
Ljuger de flesta?
Absolut inte.

De berättar om vad de anser sig ha sett.


En polis jag känner berättade att han bestämde sig en gång när han skulle utreda en olycka med smitande bil, för att fråga var och en av vittnena om  vad de tänkte på just innan smällen.
Så blev han faktiskt forskare eller hur?


Han upptäckte att den kvinna som sett en röd Volvo var på väg ner till stan för att äntligen köpa den röda jackan hon väntat på pensionsutbetalningen för att kunna inhandla. Och - hennes son hade en Volvo.


En annan kvinna som sagt att bilen som smet var mörkfärgad och en Skoda.

Hon hade svårt att redogöra för vad hon tänkt på precis innan det smällde.

En man som kom cyklande förbi hade sett en svart BMV.
Även han hade lite svårt att svara på vad han tänkte på precis innan olyckan, men möjligen att han önskat att han tagit sina svarta handskar för de hade varit varmare denna kyliga dag.

Det var tre vittnen och det visade sig så småningom när man hittade smitaren i samband med annan trafikförseelse att ingen hade rätt.

Bilen var grå och av märket Kia (om jag minns rätt hette den Kia Venga).


Jag är ingen bra kännare av bilmodeller sådet skulle jag undvikit att svara på.
Men jag kan nog lite amatörmässigt ändå tycka att det är skillnad på modellerna  - och på färgerna förstås

Men alla tre var tvärsäkra på vad de trodde sig ha sett.

Visst är det oerhört intressant hur det vi tänker på färgar av sig på det vi ser och upplever.











Jag tror alla upp

Av Kaela - 11 maj 2017 06:57


   


Idag är det den 11 maj och det något kyliga vädret fortsätter.

Jag gratulerar Märta och Märit som har namnsdag idag!

Gratulerar förstås också DIG som firar födelsedag idag!
Gör en riktigt fin bemärkelsedag!

 

Du som bär namnet Märta har 24 910 kvinnor som namne i vårt land.

Märta eller Märtha är ursprungligen en variant av Margareta och stavades från början Märeta när det började användas under 1300-talet i Sverige. Margareta betyder pärla eller juvel. Så det betydelsen har också Märta.

 

Heter du Märit eller Merit har du bara 229 kvinnor i Sverige som din namne.

Merit eller Märit har också sitt ursprung i Margareta och betyder pärla eller juvel.
I Egypten har man dock funnit en 4500 år gammal grav där en Merit låg begraven. Det kan tyda på att namnet inte härstammar från Margareta.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards