Alla inlägg den 1 juni 2017

Av Kaela - 1 juni 2017 22:17

 

 

 

 

 

"Vänlighet är ett språk som de döva kan höra och de blinda se "
Mark Twain

Av Kaela - 1 juni 2017 18:30

 

 

 

 

 

Jag söker inte olyckan
den kommer ändå
in i våra liv
alldeles av sig själv
kan vara så dramatisk
- så oåterkallelig

Jag söker inte heller
den stora lyckan
den kan vara så banal
så instängande
i sin fullkomlighet
- så isolerande


Jag söker nog livet

i alla dess faser
med ljus och mörker
med hopp och förtvivlan
med svindlande toppar
och dolda djup


Jag söker människor

som delar med sig
och som tar emot
stunder av närhet





utan att kräva
- som vill möta livet

Birger Franzén

Av Kaela - 1 juni 2017 16:44

Se dig inte i spegeln. Läs detta istället! 

Det är sant!

 

 

Av Kaela - 1 juni 2017 11:00

     


Livet upphör aldrig att lära oss nya saker bara man öppnar ögonen

Det fick jag uppleva när jag nyligen träffade en väninna som har gröna fingrar.

Hon visade mig att hon hade planterat flera krukor med blomsterlökar som skulle drivas fram under våren.

 

I ett par krukor hade hon planterat gloxinia och visade mig hur det i en av dem hade skjutit upp en rosett av gröna blad.

 Och nu kommer det märkliga.

 Hon talade om för mig att hon vid planteringen hade funderat mycket på vilken sida av löken som var rotsidan.

När bladen började skjuta upp visade det sig – att de kom underifrån i krukan och liksom ”rundade” löken för att komma fram.

I den andra krukan hade löken kommit rätt – men där syntes ännu bara några små bleka bladämnen.

 

Det är inte så svårt att föra över denna lektion från växtriket till det mänskliga livet. H
ur många av oss är det inte som – liksom den skrovliga löken –redan från början kommer in i tillvaron ”upp och ner”?

Ja, synar vi människors liv i sömmarna  så hittar vi  många missanpassningar, så många förträngningar sedan unga år, kanske sedan barndomen.
Livet har hamnat upp och ner.

Så många miljöskador, så mycken bitter ensamhet, så mycken felaktig uppfostran.

Det sätter sina spår. Saker och ting som borde ske i livet kanske inte sker....

  Om vi har hamnat i livet från början eller senare lite upp och ner - så kan vi så att säga "runda löken" och sträcka oss mot det ljus vår växt till människa behöver.


 Jag tror till och med att att livets olika svårigheter vill någonting med oss.

 De vill tvinga fram vår egen inneboende styrka.
Den där fantastiska styrkan som gör att vi kan vinna mot alla odds!

Men man måste vända sig mot ljuset - inte se tillbaka med anklagelser eller bitterhet.

Svårigheterna, och människorna som kanske kom med dem, var ju där för att de skulle så vara.

Det enda som verkligen betyder någonting är att vi accepterar att svårigheterna kom till oss för att ge vår ande styrka.

 Och med den styrkan sträcker vi oss vidare mot ljuset.

 Vem vet – en vacker dag kanske vi får bära fram en vacker blomma som kan göra någon riktigt glad – fastän vi kom hit till världen, eller blev på resan -  mer eller mindre ”upp och ner”.

Av Kaela - 1 juni 2017 08:52

 

 

 

 

En ny unik fantastisk dag har grytt över jorden och lagt sig själv som gåva i våra händer!
En kort stund av livet  ett ögonblick!

Ett ögonblick som är en unik gäst . vi har aldrig mött det tidigare och vi kommer inte att möta det igen!


Igår finns inte längre i annan form än i vårt minne.


Kanske gick en massa saker på tok igår.

Kanske var det en riktigt tung dag.

Och känslan från detta följer gärna med oss in i den nya dagen.


Släpp greppet och gå in med förnyat mod i DIN nya dag!

Vila i tanken på att du får denna sprillans nya dag när allt får en ny möjlighet!

Ett ögonblick av livet!
Det som är underbart och fint uppskattar vi lite extra om vi inser hur kort den underbara stunden eller dagen är - bara ett ögonblick.

Det är gott att tänka i ögonblick

Även det som är tungt blir lättare om vi tänker - det är i det här ögonblicket.

Önskar DIG en underbar ny dag och ny sommarmånad och hoppas den ska ge dig många underbara ögonblick.
Möter du sorg och motvind önskar jag dig styrka i dina svåra ögonblick!

 

Jag ska starta juni med att äta lunch med flera av mina underbara frivilliga - ja de är inte mina frivilliga längre - de är mina underbara vänner!

Ser fram mot det ögonblicket av mitt liv!

 



Av Kaela - 1 juni 2017 06:34

 

 

 

Inte så varmt ute idag 1 juni, men solen skiner och kommer säkert att höja temperaturen en del under dagen!

Gun och Gunnel har namnsdag och jag gratulerar så varmt  - gratulerar förstås också DIG som har födelsedag idag!
Njut av dagen och ge den guldkant!

 

 

31 572 kvinnor och 2 män bär namnet Gun eller Gunn i Sverige.som är ett namn med nordiskt ursprung, bildat av gunnr med betydelsen "strid".
I nordisk mytologi var Gunn en av valkyriorna, och omnämns som en av de valkyrior som tillsammans med Rota och Skuld red ut till slagfälten för att välja ut de krigare som skulle stupa.
Under 1930-, 1940- och 1950-talen var Gun mycket vanligt bland de nyfödda, det är fortfarande ett av de 50 vanligaste namnen i de äldre generationerna och ett av de 60 vanligaste räknat på alla svenskor!

 

23 430 kvinnor i vårt land heter Gunnel som är en nysvensk form av Gunhild. På 1700-taletuppstod flera olika former av detta namn till exempel Gunnil, Gunnila, Gunnela och Gunla men idag lever nästan endast Gunnel kvar.
Gunnel har minskat avsevärt i popularitet sedan slutet av 1950-talet när modevågen avtog. '

De senaste åren har bara någon enstaka flicka varje år fått Gunnel som tilltalsnamn.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards