Alla inlägg den 20 juni 2017

Av Kaela - 20 juni 2017 11:02

 

 

 

 

Och en vacker dag
kryper vi ihop hos varandra
ett lås knäpper till och vi kommer aldrig mera loss,
dina förslitna leder insnärjda i min gikt,
mitt magsår intill ditt hjärtfel
och min reumatism emot ditt ryggskott,
aldrig skola vi skiljas, ack nej.

Och käre, du glömmer din andnöd, din arytmi
och infarkten du redan haft,
och jag glömmer min katarr, mina rastlösa ben
och det ständiga gnaget i vänster sida,
nu trotsa vi sorger och mödor och nöd.

 

Mina bröst, så tomma och platta
håll om dem, käre
för en dag när du ser på dem hänger de långa,
älskar du mig då
tula tulan tuli tej

Herre, lär oss acceptera de gamlas kärlek,
de ungas kärlek, de medelålders kärlek,
de fulas kärlek, de fetas kärlek, de fattigas kärlek
de illa kläddas kärlek.
Låt oss acceptera kärleken,
vi är så rädda för den.


Och du tar mina bröst i dina händer,

mina uttänjda platta bröst
och berör med läpparna de skrynkliga vårtorna
och med starr i ögonen, i väntan på en vårdplats
famlar du blint efter mig,
känner dig för med händerna.
Känn på du bara:
under alla de här rynkorna finns jag,
den här förklädnaden tvingade livet på oss till slut,
du mitt smultron, min svala, min blomma så fin.

Och mina knölar vilar i dina gropar,
dina rynkor i mina fåror
och intill dig i ditt lidande
ber jag tyst om din död.
Och ljus är vår kväll och vår morgon.
Eeva Kilpi

 

På jakt efter en annan dag/anteckningsbok ramlade nteckningsboken med livsjuveler (som det står utanpå anteckningsboken) Eeva Kilpis starka dikt ut.

Det tar jag som ett tecken att någonstans därute finns du som behöver få läsa den.

Varsågod - ha en fin stund!

Av Kaela - 20 juni 2017 10:32

 




"Vilket nonsens att tala om tillvarons meningslöshet! Livet är svårt, därför meningsfullt i högsta grad."
Vilhelm Ekelund

Av Kaela - 20 juni 2017 08:08

  

 

 

Ordet vardag faschinerar mig mycket - så jag blir förvånad om jag inte tagit upp det tidigare! Men tar upp det oavsett.


Vardag är det för det mesta, och kanske är vardagen det bästa...dagarna i denna veckan är inte bara resan mot midsommar  sommarens största helg...var dag - varje dag är en rikedom.

Men omslagspapperet är inte lika blankt och presentsnöret kanske fattas på gåvan av en ny vardag!

 

Men öppna med förväntan - det som finns ituti är fantastiskt.

Vi har visserligen upp emot 33 000 dagar att leva på om vi lever i 90 år - men det är trots mängden ändå ett begränsat antal.

Vi har inte råd att missa en enda!


Många människor lever i en vardag som de inte skulle vilja ha.

Ibland kan de ändra på det, söka annat jobb, flytta för att slippa långa vägar med mera.

Men ibland är det inte möjligt.

Det är då vi inte bara ska säga....man får acceptera...utan istället tänka och säga: "Jag tar emot mitt liv med glädje...var dag...helgdag som vardag. Jag hittar glädjen på botten av var dags kanske gråhet eller sorg!"

Den glädjen - livsglädjen - ska vi vara rädda om.

Har vi den så är livet gott även under de etapper av livsvägen som är tunga och motvals!
På något sätt tror jag vi alla möter lagom mycket svåra och lagom mycket lyckliga dagar - anpassat till den just du eller jag är.


Fundera på vad som är lagom för dig. 

Hur vill du använda tiden - dina dagar på jorden - din viktigaste resurs - som du liksom jag fått lagom mycket av för att den ska räcka till det som är viktigt i ditt och mitt liv.


Så ta emot denna dagens ljus....kanske gömt bakom trist förpackning - men öppna så ska det strömma emot dig!



Av Kaela - 20 juni 2017 07:24

 







20 juni är det idag - solen strålar redan och lovar en vacker dag som ser ut precis som alla reklambroschyrer och våra drömmar om den svenska sommaren gör.

Linda har namnsdag och vi gratulerar alla som bär det vackra namnet så varmt - och ett varmt grattis också till DIG som firar födelsedag i dag!

Bjud in till tårtfest - det är sådant som skapar minnen!

 

52 102 kvinnor och 1 man i vårt land heter Linda som är en kortform av namn som slutar på -lind, -linda, -linde, exempelvis Belinda, Rosalinda, Melinda, Herolinda eller Sieglinde, som i de flesta fall har engelskspråkligt  - och från början tyskt ursprung.
Slutdelen anses komma från tyskans lind "liten, späd, vek" kan även betyda Kärlek.
Kortformen blev populär i Europa slutet av 1700-talet, och har använts i Sverige sedan början av 1800-talet.
Det var här länge ovanligt och fick sin första egentliga popularitets - period först på 1950-talet.

Det stora genombrottet kom dock på 1970-talet 1970- och 1980-talet då namnet ökade tiofaldigt och tidvis var ett av de 3-4 vanligaste namnen

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards