Alla inlägg den 4 juni 2017

Av Kaela - 4 juni 2017 12:32


 

Regndropparna smeker
mitt ansikte


hoppar av glädje

glänser som kristall

som om de inte märker
att molnen de faller från
är svarta och hotfulla




dropparna brister

i min hand

och jag inser

att när skalet rämnar

avslöjas storheten

 

Kaela


Av Kaela - 4 juni 2017 07:55

 


Pingstdagen har grytt lite grå och sval. 

Det är den 4 juni och Solveig och Solbritt har namnsdag!

Jag gratulerar så varmt - li8ka varmt gratulerar jag DIG som firar födelsedag idag!

Se till att få en ljus och fin firardag!


17 797 kvinnor i vårt land bär namnet Solveig som är ett namn med norskt ursprung. Bildat av sal - "hus", "sal" och -veig vars betydelse är oklar, men enligt vissa tolkningar skulle betyda "den stridande" eller "husets härskarinna".
Namnet har länge förekommit i olika varianter i Norge (Solveig, Solvei, Solvi) men blev känt i Sverige först i slutet av 1800-talet genom Henrik Ibsens drama Peer Gynt.Alternativa stavningar/varianter: Solvei, Solveige, Solveij, Solvej, Solvi, Solvieg, Solvig, Solvige.


1 049 kvinnor i Sverige heter Solbritt som är ett ganska nybildat kvinnonamn med svenskt ursprung.
Det är sammansatt av ordet Sol och namnet Britt som är en kortform av Birgitta, som betyder betyder "den höga" eller "den upphöjda"
Namnet har förekommit i Sverige sedan början av 1900-talet men är ovanligt.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards