Alla inlägg den 9 december 2009

Av Kaela - 9 december 2009 17:53

Hjärtevarmt tack för din fina kommentar till dikten e-k!

 

Ha det gott och en stor kram!

http://kaela.bloggplatsen.se/2009/12/09/2273669-vindsyster-jordsyster/

Av Kaela - 9 december 2009 08:19

Jag är helt säker på - Öppna dina slutna ögon - att om du tar upp frågan om benisnpengar när du gör diakonala besök så kommer du att få ersättning för de bensinpengar du lagt ut.

 

Ha det gott och var rädd om dig!

http://kaela.bloggplatsen.se/2009/12/08/2269835-diakon-i-visy-varnar-for-ett-nytt-klassamhalle-om-sjuka-tvingas-soka-jobb/

Av Kaela - 9 december 2009 06:19

  


Ack låt mig leva riktigt

och riktigt dö en gång,

så att jag rör vid verklighet

i ont som i gott.

Och låt mig vara stilla

och vörda allt jag ser,

Så detta får bli detta

och inget mer.


Om av det långa livet

en enda dag var kvar,

då sökte jag det vackraste

som jordelivet har.

Det vackraste på jorden

är bara redlighet,

Men det gör ensamt liv till liv

och verklighet.


Så är den vida världen

ett daggkåpeblad

och ini skålen vilar

en vattendroppe klar.

Den enda stilla droppen

är livets ögonsten.

Ack gör mig värd att se i den!

Ack gör mig ren!

 

Av: Karin Boye

Av Kaela - 9 december 2009 06:12

  


Hur kan vi begära att någon annan skall kunna bevara vår hemlighet när vi inte själva kunde det
Francois de la Rochefoucauld

Av Kaela - 9 december 2009 06:05


  



När de kom för att hämta kommunisterna brydde jag mig inte,
jag var ju inte kommunist.
När de kom för att hämta fackföreningsfolket brydde jag mig inte,
jag var ju inte med i någon fackförening.
När de kom för att hämta judarna och zigenarna brydde jag mig inte,
jag var ju ivarken jude eller zigenare.
När de kom för att hämta de homosexuella brydde jag mig inte,
jag var ju inte homosexuell.

När de kom för att hämta mig, fanns det ingen kvar som kunde hjälpa mig...

Av Kaela - 9 december 2009 05:58

  



"Sorgen är det pris vi får betala för att vi älskar och uppskattar människor.
Sorgen är därför trots allt något positivt,hur obegripligt svår sorgen ändå kan vara att uthärda - och måste få vara det.
Livet är inte en självklarhet,inte en mänsklig rättighet.
En svår stund som denna,lär oss att inse att livet inte är en gång för alla givet.
Sorgen kan också lära oss att bättre slå vakt om livet.
Bättre slå vakt om våra nära och kära,vänner,medmänniskor.
Bättre slå vakt om varandra."

Skrivet av Jerzy Einhorn till talman I. Troedsson tal
vid Estonia-katastrofen -94.

Av Kaela - 9 december 2009 05:53

En riktigt bra film både för vuxna och barn som jag verkligen ska försöka se tror jag är "En randig pyjamas" som handlar om två åttaåriga pojkar under andra världskriget.

Bruno, son till en hög nazistofficer och en liten judisk pojke i randig fångdräkt med ett nummer på hittar varandra över stängslet.

 

Vill du läsa mera om filmen kan du göra det till exempel här:

 

http://www.tv4.se/1.774786/2008/12/18/pojken_i_randig_pyjamas_5_solar

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards