Alla inlägg under september 2012

Av Kaela - 16 september 2012 12:42

Ibland längtar jag efter en obruten tid av ensamhet.

För att hinna lyssna klart till mitt inre.


Lyssna klart på vad livet egentligen har att säga mig just nu.

Låta rösterna från alla möten under arbetsdagarna sjunka undan - och möta mig själv.


 



Att lyssna - ja det är i alla lägen en konst.

Och kanske är den allra största konsten att lyssna till sig själv.

Att lyssna till tankarna - till funderingarna - låta dem prata till punkt....och gå in i den totala tystnaden för att vila en stund.


Det är svårt när man lever arbetsveckorna igenom  - ofta med både 10 och 12 timmars arbetsdag  - med människor vars behov man lyssnar till.

Jag älskar att göra detta.

Men ibland blir jag rädd.

Rädd för att jag inte ska orka vara där till 110% vid varje möte.

Om jag inte orkar det - då är min insats utan värde.


Det går att ta mikro-pauser en lång tid....men snart ... en dag...vill jag ha minst en hel vecka.







Av Kaela - 16 september 2012 12:29

Igår eftermiddag ochh kväll var jag med om en underbar femtioårsdag.

En vän sedan många år - en av de allra närmaste - har nått krönet som man sa förr om 50-årsdagen.

Hennes tre barn hade dragit ihop vänner från i stort sett hela hennes liv....och ordnat med ett firande som få är så värda som hon.

Med en värme som kan smälta Antarktis inom sig var hon värd det storslagna firandet många gånger om.


Hon hämtades till festen av en helikopter.


Här nedan just före landningen  - och hennes livs överraskning - när runt 60 människor står och vinkar och hälsar henne välkommen!


 


Tal och sång och dans uppvisning av sonen och hans grupp.

Vidunderligt god mat och en urfin tårta - gjord av en vän.


 

Fotots färg beror på spotlights.


En dag som hon aldrig kommer att glömma - just som hennes barn och vänner ville!


Av Kaela - 16 september 2012 10:59

Visste du att 3-4000 svenska barn under arton år förlorar den ene av sina föäldrar genom dödsfall varje år.

Som artikeln i Svenska Dagbladet säger: Det är nio barn per dag!


Vi som vuxna runt omkring vill gärna skydda barnen.

Se till att de får ha det tryggt även om en förälder är på väg att dö - eller just har dött.

Men barn är små seismografer.

De känner saker som de inte förstår.

Och det kan leda till betydligt svårare känslor än att få veta hur det verkligen är.

Alla måste hjälpas åt att hjälpa dessa barn på rätt sätt.

Genom att de får vetskap istället för märkliga aningar som gör att hela livet blir diffust och märkligt för dem.


Skolan, barnomsorgen, sjukhuset där föräldern vårdas eller dör - alla har del i ansvaret.

Och även vi som vänner till familjen - eller kanske till och med är en del i familjen måste lära oss att verkligheten aldrig kan bli så skrämmande som fantastoerna ur de diffusa aningarna.



Av Kaela - 16 september 2012 09:53


  

 



Du som haver barnen kär


se vår skuld och bär den!


Förbarma dig över
vår blindhet
vår oförmåga


låt inga dagar gry
till nya svek


låt barnens rätt
få räcka
bortom orden


Kaela

Av Kaela - 16 september 2012 09:44

 


Ingenting får jorden att verka så rymlig som att ha vänner på avstånd.
De utgör breddgraderna och längdgraderna.
Henry David Thoreau

Av Kaela - 15 september 2012 10:49

Läser i Svenska Dagbladet om "Vad kärleken behöver för att överleva"

Och kan inte låta bli att tänka på alla par jag möter som levt ihop och haft det bra i både femtio och sextio år.

Oftast möter jag den som blivit kvar, när den andra dött - och jag frågar alltid: Vad gjorde ni för att hålla kärleken vid liv?.

Och ofta har jag fått det svar som jag läser här i artikeln att terapeuten säger: "Det är vad Russ Harris vill kalla för att ”göra gott”, det som förr definierade lycka, menar han. Nu handlar det mest om att ”må gott”. När Russ Harris träffar par försöker han återföra dem till det där med att göra gott.(citat)


Kan det vara så enkelt - eller är det kanske svårt?

När vi pratar om att MÅ GOTT - då fokuserar vi på oss själva - men när vi pratar om att GÖRA GOTT fokuserar vi på den andre!


Detta visste man av sig själv förr - idag måste vi gå till en terapeut för att få veta det!




 


Att se ett ungt par som älskar varandra är inget under; men att se ett gammalt par som älskar varandra är det vackraste man kan få se.
William Makepeace Thackeray





Av Kaela - 15 september 2012 09:21

Läser i Dagens Nyheter om ambulansmännen i Norrköping som körde en omväg via stationen med svårt sjuk patient i bilen.

Deras pass var över och de ville bli avbyttta!!!??

Hoppas innerligt att dessa ambulansförare inte får fortsätta köra ambulans!!!

Mannen i ambulansen dog!



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards