Alla inlägg den 28 mars 2012

Av Kaela - 28 mars 2012 16:32

 



Känslor av olika slag, påverkar vår andning.

Vid minsta stressreaktion ändrar sig andningen.
En stressad person tar kortare andetag, vilket får flera

negativa följder.
Bland annat får man muskelspänningar.

Man får mindre syre till hjärnan och blir därför tröttare.
Våra inre organ får begränsad gymnastik och så renar de sämre.


Det lärde jag mig på en föreläsning för en tid sedan.

Och det har för min del medfört att jag ibland reser mig från jobbet. tar djupa andetag i några minuter och rör mig.

Jag lovar att jag löser arbetsuppgifterna bättre efter en sån paus än vad jag gjorde innan.

Pröva får du se!


Av Kaela - 28 mars 2012 16:25

Jag läser i Svenska Dagbladets artikel att man nu börjar få upp ögonen för syskonens betydelse för vårt liv.

Och självklart är syskon viktiga.

Det är ju den absolut längsta relationen vi har i vårt liv.

var vi befann oss i syskonskaran lär påverka hela vårt liv.

Och det är jag nog beredd att hålla med om.

Tyckier du detta med syskonen och deras betydelse för vem du blev som vuxen är intressant ska du absolut inte mid´ssa denna artikel.



Av Kaela - 28 mars 2012 08:53

Bilden från min vän Tarah i USA




Kringvandrande vagabonder har funnits i alla tider - och under en period när industrialismens intåg gjorde många arbetslösa var det ofta ett sätt att försörja sig.

När jag plötsligt hittade Nils Ferlins dikt som du kan läsa här nedanför i en av mina böcker drog jag mig till minnes hur jag som ett litet barn hörde min mamma berätta om luffare.


De gick från gård till gård för att hjälpa till med något - och för att få ett mål mat och någonstans att sova.


Eftersom de hade löss fick de oftast natthärbärge i stallet.

I min mors föräldrahem såldes mjölk direkt till kunder.

Kunderna var människor som bodde runt gården.


En lärare - eller skollärare som min mamma sa, brukade hämta sin mjölkkruka på sin sena kvällspromenad.


En kväll hade en av luffarna fått natthärbärge i stallet .

Läraren var förtjust i hästarna och gick ofta in och tog en pratstund med dem i stallet.

Just denna kväll gjorde han som brukade.

När min morfar kom ner till stallet på morgonen stod dörren öppen.

Och dagen därpå kom läraren och berättade att han varit med om något fullständigt oförklarligt i stallet föregånde kväll.

Han hade som vanligt stått och småpratat med hästarna när plötsligt en av dem svarade- med mänsklig röst och med ord....

Av Kaela - 28 mars 2012 08:36

Läser en artikel i Svenska Dagbladet som jag som frivilligsamordnare upplever oroande.


"För första gången har amerikanska forskare visat att smarta mobiltelefoner minskar vårt engagemang i samhället och i andra människor. Mobilen har förvandlats till en snuttefilt som ger oss all den bekräftelse vi behöver."

 

Tyvärr tror jag forskarna har rätt.

Man kan faktiskt se förändringen hos människor som byter ut sin mobil till en smartphone.

Den nära omgivningen blit genast mindre intressant.



Av Kaela - 28 mars 2012 06:06

 




Endast i mörkret finns det ljus.


Ursula K leguin


Av Kaela - 28 mars 2012 06:03

Idag är det onsdagen 28 mars och Malkolm har namnsdag.


Jag gratulerar!


 


1 309 män i vårt land heter Malcolmsom  är ett keltiskt namn, och kom till Sverige på 1600-talet med skotska släkter. Betydelsen sägs vara tjänare .

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23
24 25
26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards