Alla inlägg den 12 juni 2012

Av Kaela - 12 juni 2012 15:38

Lilla Aisha som kidnappats av sin pappa och tagits till hans hemland är nu hemma igen.

Mamma Connie fick via Facebook kontakt med en man från faderns hemland som gick till pappan och uppmanade honom att åka hem till mamman med dottern.

Lördag 2 juni landade Aisha på Arlanda och i mammas famn.


Läs mera på Nyheter24

Av Kaela - 12 juni 2012 12:45

 

Bilden lånad här



Nu har ett ord snurrat runt i min hjärna igen....

Ordet patient.

På svenska är det ju någon som får vård på grund av sjukdomstillstånd.

På engelska betyder samma ord - ja just det - tålamod!


Jag har tagit reda på att ordet kommer från latinets pati  -  och betyder lida eller tåla. 
Hmmm....är det inte just det vi får göra som patienter i en sjukvård som blir mer och mer svårfunnen?

 
Att vara patient - att vara beroende av vård.

Av andras välvilja på sätt och vis.


En sjuksköterska jag känner sa så här vid ett samtal för några dagar sedan:" Få upplevelser är så obehagliga men lärorika som att själv plötsligt tvingas bli patient.
Jag hade inte en aning om att det var så jobbigt. 
Jag som hatar att få vänta har fått många lektioner i det den sista tiden och det har verkligen givit mig en ökad förståelse för patienternas frustration efter timmar på akutmottagningen."


Kanske borde all sjukvårdspersonal få pröva på att vara patient innan de själva ska bli utövare av vård.

Borde kanske läggas in i de olika utbildningarna.

Då tror jag vi skulle få en betydligt mera skön roll när vi blir patienter.

Känna oss omgivna av förståelse och omsorg.


Sjukvården idag tvingas att göra nedskärningar och prioritera.

Det är då viktigt att sjukvårdspersonalen tar sig tid att lyssna på patienten för att vården ska utgå från

patientens behov.

Jag tror att för att kunna ge effektiv vård behövs nya arbetsrutiner och nya förhållningssätt.


För att den stackars patienten ensam ska slippa upp fylla ordets betydelse både på svenska och engelska.




Av Kaela - 12 juni 2012 08:32

En oskyldig 16-åring anklagades för att ha deltagit i en misshandel av Statsminister Reinfeldts 16-årige son satt inlåst i en cell i tre dagar!?


Alla misstankar mot honom är avskrivna och han begär nu genom sin advokat 10 000 kronor i skadestånd hos justitiekanslern.

Jag anser att han skulle ha mycket mera!

Även om aldrig så mycket pengar kan sudda ut den här traumatiska händelsen för den här unga killen.


Så här får man inte behandla en 16-åring.

Framför allt inte bara på misstanke.

Det ligger nära till hands att tänka att behandlingen berodde på att den misshandlade pojken var Reinfeldts son.


Av Kaela - 12 juni 2012 08:18

Hittade en "gammal" nyhet från 32005.

En artikel om Rolf Ekman, professor vid institutionen för klinisk neurokemi vid Göteborgs universitet somforskar om hur vår vår omgivning (miljö) och vår livsstil påverkar vår hälsa och hjärna .

Själv kallar han sitt ämne för klinisk närvarokemi.


Han är professorn som har sagt: "Om hjärnan har roligt hänger kroppen med - och vice versa."


1998 myntades uttrycket hjärnstress.

Det kan förklaras som en förlust av frihet i tanke och handling.

Tillståndet resulterar i en kemisk obalans i hjärna och kropp med åtföljande beteendestörningar som svar.

– Hjärnstress hindrar dig från att vara närvarande i nuet.

Det är precis vad som händer vid stressrelaterad ohälsa och i Sverige har vi satt ett namn på tillståndet

utmattningssyndrom.


Jag har tidigare hört talats om hans forskning - lite fragmentariskt så där.


När jag läst artikel i Svenska Dagbladet kände jag: Så härligt med en professor som pratar så vi vanliga förstår.

Utan att göra avkall på vetenskapen.


 

Av Kaela - 12 juni 2012 05:58

 



Också idag är molnen tunga och regnet har fallit - och väntar på att falla.

Så lätt att tappa modet.

Sommaren jag längtade så efter- vart tog den vägen.


En tanke kom när jag tittade ut genom fönstret när jag steg ur sängen att det är så otroligt grönt och lummigt därute.

En torrperiod skulle inte ha gjort det så vackert i naturen.


Så - jag jobbar på att försöka tacka för regnet....



Av Kaela - 12 juni 2012 05:50

 



Tillfällen är ofta förklädda till hårt arbete, så de flesta människor känner inte igen dem
Ann Landers

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards