Alla inlägg under oktober 2015

Av Kaela - 14 oktober 2015 21:46

 



Kom hem sent från jobbet.

Efter 20.00

Hittade en intressant artikel i en tidning.


Om vårt kroppspråk.


Albert Mehrabian, en kalifornisk forskare, menar att när vi kommunicerar tolkar mottagaren det vi säger genom att hämta 7 procent från orden, 38 procent från rösten och hela 55 procent från kroppsspråket.


Helt otroligt eller hur.

Det gäller att kropp och röst och ord är överens då annars talar vi som man brukar säga med dubbel tunga.

Det blir svårt att tola vad vi egentligen säger.


Vi talar med hela kroppen och ibland säger kroppen mer eller andra saker än orden.
Vi sänder ut budskap till andra omkring oss med hjälp av blickar, ansiktsuttryck, gester, sättet att stå eller att röra oss, genom tonen i rösten m m.
Man har sagt att det är svårt att ljuga för en blind person därför att en blind litar mer på vår röst än på de ord som vi säger.


Vi säger alltså det mesta vi meddelar andra via röst och kroppsråj.

Och allra mest genom vårt kroppspråk.


Resultatet blir inte alltid det som var förhoppningen.
Stämmer vår målsättning och handling överens?

Om det missar i överensstämmelsen är det säkert något som syns på resultatet.

Något saknas, det blir inte hundra procent.

Att nå fram till andra med vårt budskap handlar om att kommunicera detta så andra förstår och känner sig attraherade av det vi säger - och att röst kropp och ord överensstämmer.


Nu har jag bara orden när jag vill önska DIG  godnatt!


Men jag hoppas att hjärtats önskan når dig genom dem!


Så ett citat inför natten:


"Lev, älska och skratta. Små drömmar burna av kärlek flyger ofta långt."


Okänd tänkare



Av Kaela - 14 oktober 2015 06:15

 



Det är mörk morgon - och dessutom kall kändes det som när jag öppnade balkongdörren för att ta in jackan som jag hängde på vädring igårkväll.

Betydligt svårare att inse att det är en ny dag när det är så - än när solen är på väg upp under sommarmånaderna.


Men det är det - och snart kommer ljuset!

Vi skulle kanske aldrig uppskatta de ljusa morgnarna och de fantastiskt ljusa kvällarna och nästan nätterna i sommartid om vi inte också hade dessa mörka morgnar och svarta nätter.


Nu gäller det att plocka fram ljus och tända!

Det brinner ett litet ljus här bredvid min dator och jag tänker: 
Tänk att ett enda litet ljus har makt att skingra mörket!

Tänder vi ett ljus lyser det i mörkret.

Sprider värme.

Så är det också med oss människor.

Vi har också "makten" att lysa och dela med oss av vär kärlek och värme.


Det lilla ljuset påminner mig om att gå ut i min dag och vara ett ljus - för någon - som behöver det!

Ge någons dag ett ljusare innehåll genom att se den personen.


För det är allas vår innersta längtan!

Att bli sedda.


Bli ett ljus idag som lyser på någon som behöver det!


Önskar DIG en härlig onsdag!


Kom ihåg att DU är ett ljus för någon!


Och så ett citat att ta med oss ut i dagen:


"Visdom upphör att vara visdom när det blir för stolt för att gråta, för upptagen för att skratta, och för självisk att söka andra än sig själv."

Kahlil Gibran



Av Kaela - 14 oktober 2015 06:07


   



Det är den 14 oktober idag och Stellan har namnsdag!


Grattis till dig som bär det namnet.


Och grattis till DIG som har födelsedag!


Gör en riktigt fin firardag!

Av Kaela - 13 oktober 2015 20:14

 


Detta ögonblicket - just nu är faktiskt det enda vi har.


Det är nu vi ska leva.

Inte sedan.

För vi vet inte om sedan finns.


En kvinna som kom till oss för att bli frivillig berättade för mig om hur de tog sin pappa till sig hans sista år.

Hon, hennes man och två tonåriga söner satte sig i ett familjeråd då de såg att pappan började få svårt att klara sig själv.

Han var änkling.


Det slutade med byte av hus till ett slags generationshus.

Där fick pappa två rum och kokvrå med egen dusch.


Han mådde bra.

Omgiven av dem han älskade och som älskade honom.

Mot slutet var han svag....men han satt ofta i sin stol tillsammans med familjen.

Frågade de hur han mådde svarade han: "Jag kan inte må bättre - när ni mina käraste är här."


Jag förstod att hon var glad för de åren denna dotter.

En gång tog pappa och mamma hand om mig sa hon - nu var det min tur att ta hand om!


En ovanlig lösning.

Men kanske kan det ge någon annan en idé.

Därför berättar jag det med hennes tillåtelse här.



Nu är det kväll och jag hoppas DU har i alla fall någon av dina käraste nära.

Och önskar dig en god natts sömn!


Här kommer ett citat......



"Den största vishetenär att ögonblicket bör njutas och göras till livets ändamål, ty ögonblicket är ensamt det reala och allt annat blott en tankarnas lek."
Ibid




Av Kaela - 13 oktober 2015 19:05

 

Bilden föreställer min lilla sondotter Stella som tre månaders baby



För länge sedan - ja faktiskt för flera år sedan hade jag en gång som omröstningsfråga - frågan om du brukade be.

Jag minns att svaret gav vid handen att ¨många brukar gör adet.


Ja det är ingen hemlighet - jag brukar faktiskt be.

Sista tiden har jag tänkt mycket på att bönen kan vara så mycket.

Allt ifrån en tyst vila till ett nödrop: "Hjälp mig"

Eller en uppräkning.....


Jag tror att i vårt västerländska samhälle är vi vana vid att producera för att få det vi vill ha, att prestera för att få ett bättre liv.
Det kanske bidrar till ett synsätt eller en tendens till ett synsätt  att se även bönen som en prestation.
En vanlig uppfattning är att bönen är till för att förändra faktiska omständigheter.

Med bön är det ju så att det den framför allt förändrar är bedjaren.
Och den frid och trygghet det ger.



Det är förunderligt med bönen.
Jag tror att vi föds med den.
Den är så djupt mänsklig att vi inte kan skilja bönen från människan.
Bön är  något djup mänskligt
Bön är det inre samtalet med den som vi vet - bortom allt förstånd - lyssnar


Av Kaela - 13 oktober 2015 17:25


 


Två intensiva utbildningsdagar ligger bakom.

Och det känns skönt att det dröjer ett tag till nästa gång som är 16-17 november (om jag minns datumen rätt)

Då är det två dagar igen.

Kursen är sammanlagt sex dagar.

Ganska mastig.


Pratade med en kvinna som kommit till Sverige under de senaste åren

Hon sa att en typisk sak för Sverige är att vi går på kurs.

Och visst - jag tror att det är sant.

Vi har utbildning- fortbildning och folkbildning.

Det blir en hel del det!


Förutom att vi lär oss saker på de kurser vi går, så lär vi vanligtvis känna några nya människor.

Och det är ju alltid riktigt spännande.

Jag är glad för de nya frivilligsamordnare som står beredda att föra stafettpinnen vidare.




Av Kaela - 13 oktober 2015 11:15




 



Allt var mycket nyss,


och ganska länge sedan.


Minnena bleks

som gamla albumbilder.


Andra blöder vid beröring.


Birger Norman

Av Kaela - 13 oktober 2015 06:12

 



En ny morgon möter oss som är tidigt uppe med mörker.

Lite senare för varje dag kommer ljuset.

Men det kommer!


Jag ser fram med en ny dag med utbildning av härliga blivande ffrivilligsamordnare.


Jag hoppas att DU ser fram mot din dag med förväntan.

Varje dag är värd att möta med förväntan.

Visst finns det dagar som vi inte tycker känns lockande.

Men ändå - det är en ny dag - en etapp av vår vandring här på jorden.


Önskar DIG en dag när du känner att det är gott att leva!


Och så ett citat att ta med oss in i dagen:


""Ingenting är värt mer, än denna dag!"
  Johann Wolfgang Goethe



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards