Alla inlägg den 3 juni 2015

Av Kaela - 3 juni 2015 22:14

 




Kvällen står oförskämt ljus utanför mitt fönster.

Oförskämt - eftersom det blåser halv storm voch indarna bär is på vingen.


Men ljuset kan inte temepraturen göra något åt.

Dessa vidunderligt fantastiska - men alltför få sommarnätter.


Harry Martinsson har skrivit en dikt som jag tycker otroligt mycket om.


Den heter just juninatt.


Nu går solen knappast ner,
bländar bara av sitt sken.
Skymningsbård blir gryningstimme
varken tidig eller sen.
 
Insjön håller kvällens ljus
glidande på vattenspegeln
eller vacklande på vågor
som långt innan de har mörknat
spegla morgonsolens lågor.
 
Juninatt blir aldrig aldrig av,
liknar mest en daggig dag.
Sjölikt lyfter sig dess skymning
och bärs bort mot ljusa hav.
 
Men även genom fönstret är det fint att få uppleva denna ljusa natt.
Och värmen hoppas vi ska infinna sig och stormen avta.
 
Måste ändå skiljas från den förtrollande ljusa natten därute för att hämta krafter i sömnens rike inför morgondagen.
 
Ett citat att ta med dig och lägga under huvudkudden:
 
"Att gå omkring och känna hat eller bitterhet över någon eller något
är detsamma som att låta  det som du avskyr få bo helt gratis i ditt huvud."
 
Okänd tänkare
 
 
Av Kaela - 3 juni 2015 17:55

 





Jag surfade runt lite på internet idag medan jag satt på jobbet och väntade på ett besök.

Och råkade hamna på två helt olika sidor som fick mig att tänka på hur olika villkor vi har på den här jorden.


Det ena var en blogg, skriven av en tjej som sysslar med allehanda styrkesporter.

På frågan om hon trodde hon kunde förbättra sina resultat hade hon svarat...man orkar alltid lite till.


Det andra var en intervju med en person flytt undan terror och våld.

När han beskrev sina umbäranden under flykten och fick frågan hur han orkade...svarade han: Man orkar alltid lite mer, det var vad jag sa till mig själv när jag kände mig som att det inte gick längre.


Jag kunde förstås inte låta bli att tänka på lyxen i bloggartjejens situation -  att ha ork och tid och pengar nog för att syssla med sin kropp, och amvända orden för att heja på sig själv i en slags iver att nå den kropp hon ville ha.


Medan en annan person i ett annat land använde samma ord till sig själv för att vinna kampen på liv och död.

Jag har svårt för att beundra styrketräningstjejen men jag tycker det är bra att hon gör något som hon mår bra.


Men jag känner beundran och respekt inför den som tvingades fly från allt han ditintills kallat sitt eget till ett ovisst öde på en annan plats på jordklotet.

Ändå - det var  viktiga ord för dem båda.

Och viktiga för oss alla när vi hamnar i - eller väljer att vara i en situation där vi får spänna våra krafter till det yttersta.



Av Kaela - 3 juni 2015 06:12

 




Solig morgon gör det onekligen lättare att vakna!

Isag är solen visserligen lite tveksam - men den finns där.

Vilket den ju faktiskt alltid gör-

Även när vi inte alls ser den!


Idag är en dag av möten...för de flesta av oss.

Möten med människor och möten med händelser.


Ibland rusar vi på så att det vi möter aldrig blir en del av oss.

För att det ska bli det behlver vi tid för eftertanke.

Tid att tanka!

För reflektion!

Ge dig själv en stund - om än aldrig så kort - några gånger idag....och låt tanken dröja vid mötet med den just mötte - eller med den händelse du varit med om!


Reflektion är en aktiv handling som kräver tid och ett stillat sinne.

Vi behöver ta oss tid för att stanna upp och stilla vårt sinne.

Det är i detta space möjligheten till nya tankar finns.

Nya tankar föder nya handlingar och nya känslor.


Varsågod - ett citat att stoppa i fickan och ta med ut i dagen:


"Det finns mer i livet än att öka dess fart."
Mahatma Gandhi

Av Kaela - 3 juni 2015 06:08



Idag har Ingemar och Gudmar namnsdag! Stort grattis!  


Stort grsttis också till dagens födelsedagsbarn!  

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards