Alla inlägg den 25 juni 2015

Av Kaela - 25 juni 2015 21:59

 


Sista sena kvällen hem denna veckan.

Den fjärde dagen med tolv timmars arbetstid.


På spårvagnen hem tänkte jag på detta med att ha eytt bra liv.

Ett bra liv för mig är kanske inte samma sak som ett bra liv för någon annan.

Det finns nog ingenting som vi längar så mycket efter som ett bra liv.

Och  jag är övertygad om att ett bra liv är ett liv där man försöker se saker från den ljusa sidan.

Inte nödvändigtvis den framgång vi kanske tänker oss ska öppna dörrarna till det liv vi vill ha.


Men hur gör man - hur hittar man dit?


Söker den ljusa sidan - ser saker från en utgångspunkt av positvism.


(Jag vet...du tycker att det låter alltför enkelt.

Men visst är det så att lösningen på saker och ting ofta är så mycket ernklare än vi kunde tänka oss.)


Håll envist fast i det så mycket du bara kan.

Välj att tro på det ljusa, det vänliga, hoppfulla, glädjerika, kärleksfulla i livet.

För det finns där!
Det gäller bara att du får syn på det och fokuserar på det.

Och om du ständigt letar efter varje litet korn av glädje, varje liten stråle av positivt ljus, varje liten möjlighet att le, något som är bra, även om det är litet.

Håll fast det i din tanke.


Gå inte omkring och var rädd att det ena värre än det andra ska hända dig.

För kom ihåg attädslan är det svåras rot.


Har du tänkt på att kärlek och rädsla är två sidor av samma mynt.


I avsaknad av kärlek, så skapas rädsla.

I kärlekens ljus, så försvinner rädslan.


När vi väljer att se saker från den ljusa sidan så får kärleken utrymme i vårt inre...

Om man varje dag skriver vad som varit bra, vad man är tacksam över och vad man vill ha hjälp med så har man gjort ett bokslut för dagen.

Då har man även fått en bra början på morgondagen.

Kanske din lista ser ut ungefär som min:

 

Tack för att jag är frisk.

Tack för min underbara  familj.

Tack för mina misstag. Det är av dem jag lär mig och utvecklas av.

Tack för mina härliga vänner .

Tack för att jag lärt mig att förlåta.

Tack för alla möten och nya människor jag får träffa.

Tack för att jag är den jag är....


Eller kanske ser din lista annorlunda ut?

Oavsett - jag är övertygad om att du kan hitta en mssa bra saker ikväll att skriva upp att du är tacksam för som du varit med om under dagen...


Skriv din lista och jag är säker på att du kommer att sova mycket gott!

En riktigt god natt önskar jag dig!


Ta med dig ciitatet här nedanför till sängen och fundera på det....


"Kunskapen att leva når man bara genom att acceptera livet som någonting större än ens egen förmåga att förstå. "


Olle Svensson






Av Kaela - 25 juni 2015 13:09

 




Minns du?


- Hur ofta säger vi inte det till varandra egentligen.

Oftast avser vi någon särskilt framstående gemensam upplevelse, när man frågar någon som man räknar med har en viss händelse eller en viss dag i sitt minne.

Precis som vi själva har.


Om då den andre svarar:
_- Nej du, jag är ledsen, men det minns jag inte alls!


Ja, då blir vi ordentligt förvånade.


När vi minns någonting, liknar det ofta en film som spelas upp inom oss.

Vi ser framför oss vad som hände och om vi koncentrerar oss noga kan vi lägga märke till detaljer.

Det är lätt att tro att minnet fungerar som en biograf i din hjärnan.
En biograf som spelar upp våra minnen när vi påminns om dem genom en doft, en röst, ett synintryck eller kanske en känsla.


Men vi är olika och vi bevarar inte alla minnen exakt lika.

Ändå undrar vi ibland?
Varför har du glömt och jag minns?


Glömska kan ju ta sig många uttryck och bero på många olika saker.  Kanske inte har lagrat informationen som  du har gjort.

bland kan andra upplevda händelser hindra den första från att kommas ihåg.


Om man sover strax efter man inhämtat ny information glömmer man mindre än om man är vaken en lång tid efteråt.

Den anledningen kan det vara.

Men det kan ju också vara så att det du tyckte var positivt upåplevdes negativt av den andre.

Och man glömmer gärna tråkiga saker.

Medan man kommer ihåg roliga.


Oavsett - detta med minne är oerhört intressant.

Hur minns vi och varför minns vi?
Och varför glömmer vi?


Det finns en hel del forskning på området, men ändå blir det ju mest bara teorier man kommer fram till den vägen.


Jag har iallafall en så fullständigt intensiv morgon och förmiddag bakom mig att jag inte minns allt.

Om jag skulle återge den skulle det nog fattas en del.


Jag önskar DIG en lika fin eftermiddag som jag ska ha.

Jag sitter just nu med uppgiften att dokumentera vårens verksamhet på mitt jobb..

Imponeras av att den är så stor som den faktiskt är!


Och - nej - jag vågar inte lita på minnet här - utan går till min agendas dagliga små anteckningar


De är en god hjälp att minnas.


Och på tal om det så tittade jag i 2014 års agenda - samma dag som idag - den 25 juni.

Upptäckte en lite rolig sak som jag faktiskt inte alls minns- kl. 13.00 för prick ett år sedan var det 14 grader varmt i Norrköping.

(jag som minns förra sommaren som så varm och solig!)

Där ser man.
Det är inte bara så att vi helst minns roliga saker.
Vi förskönar gärna också våra minnen - omedvetet förstås.


Och du - varsågod - ta med dig citatet här nedanför in i din eftermiddag!


"Alltför ofta är vår inlärning, vår kunskap och vår hantering av tillvaron alltför mycket koncentrerad på teknik så att vi glömmer själva människan."


Dag Hammarskjöld






Av Kaela - 25 juni 2015 06:31




Idag är det torsdagen 25 juni och David och Salomon har namnsdag!  Jag gratulerar!  


Stort grattis också till dig som har födelsedag idag!  

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards