Direktlänk till inlägg 1 september 2017

Grattis Sam och Samuel 1 september

Av Kaela - 1 september 2017 07:06

 
Bildresultat för bukett sommarblommor

 

 

Idag är det en ljus morgon!

Det är några dagar sedan sist så det är riktigt välkommet!

Fredagen den 1september har vi kommit till och Sam och Samuel har namnsdag!

Grattis till er som bär något av de fina namnen och till DIG som har födelsedag idag!

Gör dagen till något extra!

 

*19 915 män och 74 kvinnor Samuel som kommer från det hebreiska namnet Schemuel som betyder den av Gud bönhörde eller Gud hör bön. Samuel var en profet i gamla testamentet. Namnet ökade kraftigt i popularitet på 1980-talet och var något av ett modenamn på 1990-talet.

183 personer bär namnet Samuel som efternamn.

 

*5 633 män och 144 kvinnor bär namnet Sam som kan ses som förkortning för namnet Samuel och andra namn men namnet kan också vara ett eget namn.
På arabiska är namnet Sam ett mansnamn som motsvarar "Sem" på svenska. Sam eller Sem var Noas äldsta son och är fadern till det semitiska folket.
Persiska betydelsen av namnet Sam: Bolandmartabeh (värdig).
Sam var en iransk hjälte och farfar till huvudperson i det persiska nationaleposet Shahnameh( "Kungarnas bok",som  är ett enormt poetiskt epos skrivet av den persiske poeten Ferdowsi omkring 1000-talet
Sam kan ibland användas av både tjejer och killar, men är vanligast på killar.
Sam kan också vara ett av de kändaste namnen runt världen.

67 personer bär namnet Sam som efternamn i vårt land.

 
 
Ms. W

Ms. W

2 september 2017 13:48

Min farfar föddes den 1 september. Året var 1890./ Har kanske talat om att jag har 2 namnbloggar, en lite blandat (också med små historier som jag har skrivit) och en med enbart förnamn.

För x antal år sedan fanns en text-Tv-sida om Dagens namn och dess betydelse./

Skulle skriva att PRV tidigare hade Efternamnsförslag på hemsidan, både för- och slutled och begynnelsebokstav. Skapade flera egna (i dubbel mening!) efternamn på det sättet. Sedan 1/7 har Skatteverket hand om namnlagen. Men kollade nyss och verkar som att detta är tillbaka... Kul i så fall.

http://mywordsandimages.bloggplatsen.se

Kaela

3 september 2017 16:40

Namn är något som intresserar mig.
Mina barn har faktiskt fått namn efter namnets betydelse.
Så gör man faktiskt i många länder på jorden.
Helst bör man ju gilla namnet också förstås och det gör jag. Med mina barns namn.
De säger att de också gör det!

Ha det riktigt fint i veckans sista kväll.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards