Alla inlägg under december 2008

Av Kaela - 18 december 2008 05:31

Det är finanskris och människor förlorar sina jobb.

Nyheterna är ingen rolig upplevlese...för varje dag växer antalet människor som mister sina jobb och företag som gör konkurs i finanskrisens spår.

Ändå minskar inte givandet till utsatta genom hjälporganisationer!
En gammal kvinna gav mig en gång det goda rådet att "Behöver du låna pengar gå inte till en rik- gå till en fattig"

Kanske är det så att när man möter svårigheter själv så förstår man mera  om hur det är att vara helt utan livets förnödenheter.

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=161267

Av Kaela - 17 december 2008 06:08




Du skall ta väl hand
om dina drömmar och skydda dem
under tider av sorg
och tider av svårigheter,
fram till det solsken och ljus
som alltid kommer.
Wodrow Wilson

Av Kaela - 17 december 2008 05:55

Sinar julklappspengarna? Tycker du att de du ska ge redan "har allt?"

Kanske ska du pröva med en gratisgåva.

 Gratis för dig att ge men kanske betydelsefullare för mottagaren en ännu en ljuslykta eller frottehandduk.



* GÅVAN ATT LYSSNA
Men du måste verkligen LYSSNA, inte avbryta, inte dagdrömma,
inte tänka på vad du själv ska svara.
Bara lyssna.



* GÅVAN AV TILLGIVENHET
Var generös vid rätt tillfälle med kramar, kyssar, klapp på axeln och hålla någon annans händer.
Låt dessa små handlingar uttrycka din kärlek och omsorg om din familj och dina vänner.

 


* GÅVAN ATT SKRATTA
Klipp ut skämtteckningar och roliga historier och sprid till andra. Denna gåva uttrycker:
”Jag älskar att skratta tillsammans med dig”


 


 GÅVAN AV ETT LITET SKRIVET MEDDELANDE
Det kan vara ett enkelt ”Tack för hjälpen” eller en hel dikt.
Ett kort handskrivet meddelande kanske blir ihågkommet i ett helt liv
eller till och med kan ändra en annan människas liv.




* GÅVAN AV EN KOMPLIMANG
Ett rakt och ärligt ”du klär så fint i rött”, ”du gjorde ett mycket bra jobb”
eller ”det smakade jättegott” kan få någon annan att växa



* GÅVAN ATT GÖRA NÅGON EN TJÄNST
Ta för vana att varje dag göra en tjänst åt en annan människa

 



* GÅVAN AV ETT GLATT SINNELAG
Det enklaste sättet att må bra är att uttrycka ett vänligt ord till en annan människa.
Det är verkligen inte svårt!

Och du...på det här sättet kan man få julafton - varje dag - året om!




Av Kaela - 17 december 2008 05:49

Igår var sista dagen att lägga dina julkort på lådan.

Det går åt mycket folk och många arbetstimmar för att alla våra julkort ska hamna hos vänner och bekanta i tid före jul.

Bra är det ju att ungdomar bland annat kan få möjligheten att tjäna en slnat.

Och dessutom - att de kan göra det på vår önskan att åtminstone en gång om året höra av oss till våra vänner.

Jag har slutat skriva julkort och skriver julbrev istället.

Ett brev som i ord (och om möjligt delvis i bild) berättar om det år som gått i mitt och familjens liv.

Billigare blir det också eftersom papper och kuvert inte kostar så mycket som julkort (de finaste i alla fall kostar).

Och uppskattat har jag märkt..det har faktiskt inneburit att jag fått ett och annat svarsbrev från såna vänner jag hade en gång när jag bodde på annan plats - och som jag gärna vill veta hur det gått för på olika områden i livet!

http://sydsvenskan.se/malmo/article399428/Det-borjar-ga-fort-nu.html

Av Kaela - 17 december 2008 05:46

Här får du en massa recept på saker som kanske är lite annorlunda.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3107

Av Kaela - 17 december 2008 05:40

Och vad är det att göra reklam i sin blogg?

Är det om jag berättar vilket tvättmedel jag gillar bäst, eller - som i Blondinbellas fall - hur hon tvättar håret och vilka produkter hon använder.

I mitt tycke ganska oförargligt.

Men det är klart- har man blivit så populär som hon så har det säkert betydelse om hon skriver vilket schampo hon använder...till den populariteten har de flesta av oss en bit...och jag undrar om vi alls vill komma dit.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=864205

Av Kaela - 17 december 2008 05:35

Skönt för många att kunna välja en korridor där det inte förekommer alkohol när man som student är hänvisad till att bo i korridor.

Lund erbjuder denna möjlighet till 14 studenter.

Bra tycker jag.

Det kan inte vara kul att bo i korridor om man råkar hamna där det alltid är fest.

Både studier och sömn hotas ju av det.

Ett initiativ som många studentboenden skulle behöva ta efter.


http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=161176

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards