Alla inlägg den 4 oktober 2010

Av Kaela - 4 oktober 2010 20:52

Dagens Nyheter skriver också om att allt flera käkar kosttillskott i form av vitaminpiller.

Vi svenskar köper vitaminer för 800 miljoner per år.

Så ingen tvekan om att det är en lukrativ branch.


En ny svensk studie har till och med visat att stora intag av C-vitamin ökade risken för grå starr.


Har man däremot en kost som inte är tillfredsställande kan man se att vitaminerna i form av piller har en viss positiv effekt.


Frågan är om vi inte istället borde lära oss vad vi ska äta - och sen verkligen också äta detta - för att få i oss de vitaminer och de antioxidanter vår kropp behöver.

Tror knappast det blir så mycket dyrare heller.

Morötter hör till de billigaste livsmedlen och ger oss mycket a de vitaminer och antioxidanter vi behöver.




Av Kaela - 4 oktober 2010 20:09

Dagens Nyheter skriver om att Röda Korset lägger ner sjutton kontor i Sverige, vilket också innebär att man minskar sin personal från 450 till 300 personer.

Friviloligverksamheten drabbas inte- utan finns kvar som en stomme i verksamheten betonar Röda Korsets generalsekreterare Ulrika Årehed Kågström.


Kanske blir det bättre.

Många frivilligorganisationer tenderar att så att säga anställa bort frivilligheten- och det är en dålig utvecklning.


Av Kaela - 4 oktober 2010 06:21

  

 

 

Jag vaknade tidigt idag,
entusiastisk över alla spännande saker
jag skall göra innan dagen är över

Min uppgift är att välja hur min dag ska bli.

 

Idag kan jag välja att gnälla över det regniga vädret ...
eller glädja mig över att gräset får gratis vatten

 

Idag kan jag mumla om min hälsa ...
eller glädja mig över att jag lever

 

Idag kan jag sörja över att jag har så få vänner...
eller med spänning se fram emot att göra nya bekantskaper

 

Idag kan jag tjura för att jag behöver gå till jobbet ...
eller skrika högt av glädje för att jag har ett jobb att gå till

 

 Idag kan jag muttra nedstämt över att jag har hushållsarbete att göra ...
eller känna mig hedrad över att jag har tak för min kropp och själ

 

Denna dag sträcker ut sig framför mig och väntar på att få bli skapad
och här är jag, skaparen, som får skapa min egen dag


Ur boken: Små ting

Av Kaela - 4 oktober 2010 06:12

Göteborgsposten skriver om att psykiatrin fått ytterligare sparkrav om 20 miljoner kronor på Sahlgrenska sjukhuset.

Man vill lägga ner mellanvårdsteamet som uppsöker framför allt ungdomar med stora behov av vård.

Man blir både ledsen och arg när man läser detta.

Att spara på psykiatrin är i första hand ett fruktansvärt slag emot människor med behov av hjälp.

I nästa steg är det ett hot mot ekonomin på andra områden och ett hot mot människor omkring den som mår dåligt psykiskt.





Av Kaela - 4 oktober 2010 06:05

  



Jag undrar mer och mer
om allt konstigt som jag ser
på TVn varje dag,
där finns barn som inte har det lika bra som jag,
inga kläder, inga skor,ingen mat
inget hus därdom bor

Jag undrar mer och mer
om allt konstigt som jag ser,
det är krig i många länder,
där finns barn med rädda ögon, tomma händer,
de borde gå i skolan, leka och ha rast.
I stället får domgömma sig för bomber i all hast.

Jag önskar att en ängel från himlen kom ner
och gav dom allt dom behöver och ännu mer.
Men sen fattar jag, den ängeln är jag och du.
Men sen fattar jag, den ängeln är jag
och vi kan dela med oss nu.

Jag undrar mer och mer
om allt konstigt som jag ser
på vår skolgård varje dag,
där finns barn som inte har det lika bra som jag,
retad, knuffad, får inte va me'.
Jag vill nån vuxen ska komma och se
hur det e.

Jag önskar att en ängel från himlen kom ner
och gav dom allt dom behöver och ännu mer.
Men sen fattar jag, den ängeln är jag och du.
Men sen fattar jag, den ängeln är jag
och vi kan dela med oss nu.

Matilda 13 år

Av Kaela - 4 oktober 2010 05:58

  

 

 

Pessimisten säger att det är ett moln för solen, optimisten säger att det är en sol bakom molnet.

Okänd tänkare

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards