Alla inlägg den 30 oktober 2010

Av Kaela - 30 oktober 2010 18:26

Tråkigt nog ökar sömnproblemen bland oss svenskar.

Idag är det faktiskt så att hälften av oss har problem att sova.

Nattmackor, nubbar och piller är det en del tar till.

Själv tror jag en promenad är bättre - och gärna en varm dusch eller ett varmt bad efter promenaden.

Sedan sover i alla fall jag garanterat gott.


Källa Dagens Nyheter

Av Kaela - 30 oktober 2010 18:19

Trots att polisen gripit två personer för bombhotet i Göteborg säger man att bombhotet kvarstår.

Göteborg och särskilt Nordstan är en stad med många poliser just nu.

Ändå säger polisen på Aktuellt kl. 18.00 ikväll att man inte avråder folk från att ta sig till city och till Nordstan.

Gissar att det finns en och annan sommed mig  undrar om detta är det terrorhot - eller en del av det som varnats för tidigare.


Utan tvekan dubbla budskap.

Det troligaste är förstås att det är ganska kaotiskt just nu - även för polisen


.Källa: Göteborgsposten

SVT



Av Kaela - 30 oktober 2010 14:52

 
 
 
 

  








Kom
viskade vinden
till sorgens fånge


nu är tiden inne
när du ska ställa ifrån dig
sorgetankarna
och ta klivet ut
ur de dunkla
regionerna


Så att ytan


- den falska ytan


kan krossas


och ditt blödande inre
ligga sårbart öppet


Jag kan bära
på min starka rygg


det ditt hjärta inte längre
orkar rymma


jag håller dig varligt
och den mjuka mossan
tar emot dina steg


Kom
viskade vinden


jag ska ge dig styrkan
att släppa taget


och bära dina tankar
in i Ljuset


Kaela

 

Av Kaela - 30 oktober 2010 10:26

  


Nu ska jag stänga datorn och gå ut och plantera mina tulpanlökar.

Ganska många - alla gula.

Eftersom jag hört att rådjuren inte mumsar på lökar till gula blommor.

De jag satte förra året och året innan har dessa vackra monster ätit upp.

Av Kaela - 30 oktober 2010 10:18

Vill du bli en populär granne ska du hälsa på dina grannar.

Det är den viktigaste egenskapen för att ses som en god granne enligt en undersökning som Swedbanks bostadsmäklare Fastighetsbyrån har gjort.

Givetvis- vi behöver ju alla känna att vi blir sedda.

Och när en granne hälsar så vet vi att den sett oss.

Det ger också en slags höra-till-känsla  - jag får en bevis på att jag ingår i ett nätverk.

Och - säkert är det också så att vi upplever att när grannen hälsar så bekräftar han/hon mig som en god granne.


Källa: Tidningen Dagen

Dagens Nyheter

Arbetarbladet

Av Kaela - 30 oktober 2010 10:09

I snitt minst tre barn per dag förs bort av den ene föräldern utan att det händer något.

Trots att bortförandet polisanmäls.

Vanligen är det mamman som tar barnet och går.

Som exempel ur artikeln kan jag nämna att av 1.284 fall av "egenmäktighet med barn" var det bara 28 som gick till åtal.

När jag läser detta undrar jag om dessa föräldrar har svårt att minnas sin egen barndom och att både mamma och pappa var viktiga.

Och - förstås...de tankarna leder till att jag undrar om det är sig själv eller barnet man älskar.

Jag är väl medveten om att det finns fall där den ena föräldern misstänker eller vet att barnet far illa hos den andra föräldern men har svårt att leda detta i bevis - och därför handlar så här.

Men - det kan ju inte handla om över 12 000 barn per år!


Källa: Dagens Nyheter

Av Kaela - 30 oktober 2010 10:03

  


Dina tankar blir ord

 

Dina ord blir handlingar

 

Dina handlingar blir vanor

 

Dina vanor blir din karaktär

 

Din karaktär formar ditt öde

Av Kaela - 30 oktober 2010 09:52

 

  

 

Inget svar fyller någon funktion, om inte frågan kommit först.
Ingen insikt har någon funktion, om inte undran funnits innan.


Okänd tänkare

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards