Direktlänk till inlägg 9 maj 2012

"Varför gråter inte Emma"

Av Kaela - 9 maj 2012 08:18


 



Jag tror inte att det finns en enda människa i vårt land som inte minns de ohyggliga morden i Arboga dä en mamma förlorade sina båda barn och själv blev svårt skadad.

Visst undrar man hur man klarar av att genomleva något sådant?

Minns också att viss media skrev en del om masmmans frånvaro av tårar runt och genom rättegången.

Jag minns att jag då tänkte: "Det finns sorger som är så tunga att tårarna inte finns"


När jag råkade hitta en bok med just den titeln: "Varför gråter inte Emma" - och dessutom såg att en av författarna var Emma Jangestig så var beslutet lätt.


Och det ångrar jag inte.

Jag kunde inte lägga ifrån mig boken . VIlket ledde till ett par alltför sena kvällar innan lampan släcktes.

Det är en bok som tar med läsaren ut på en resa som jag tror man aldrig glömmer.

Man får följa med Emma dagen innan det katastrofen - och också under den del av händelsen hon minss - och vidare i hennes total ovetskap och kamp mot skadorna i kroppen - och så den enorma sorgen.


Språkligt sett är boken inget mästerverk, det är det som den vill förmedla som är det viktiga. 
Om gråten som inte kan komma ut eftersom Emma är fullt sysselsatt med att ta hand om alla andras sorg och inte har tid för sin egen.


Och man får följa en bit på den svåra vägen tillbaka till livet - men ett annat liv - utan Saga och Max.


Boken är skriven av Magnus Wennerholm och Emma Jangestig

För mig är boken ett av de bevis som det finns alltför få av - om hur godheten alltid övervinner ondskan - trots allt.

Emma har också en blogg.

I bloggen kan du följa Emma i fortsättningen.


Billigast tror jag du köper boken här





 
 
Ingen bild

Sanna

9 maj 2012 09:59

Jag har läst den - och den är så stark!
kram till en fin dag

Kaela

9 maj 2012 10:48

Ja det är den verkligen!

kram till dig också med önskan om allt gott idag!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards