Alla inlägg under november 2013

Av Kaela - 8 november 2013 08:02

Idag är det fredagen 8 november och Vendela har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Det finns 3 619 kvinnor i vårt land som bär namnet Vendela.

Av dessa har 2 079 namnet Vendela som tilltalsnamn.

Vendela är ett namn som är bildat av folknamnet vender.

Vender kallades de slaver som under medeltiden invandrade till norra Tyskland.

Har funnits i Sverige sedan 1402.

Historiska personer som burit namnet: Vendela Skytte, "det lärdaste fruntimret i Sverige", född 1608, "död i pesten",1629.

Vendela Hebbe, 1808-99, författarinna och Sveriges första kvinnliga journalist, medarbetare i Aftonbladet.



Av Kaela - 7 november 2013 07:30


 



Ett litet barn funderar inte över vem den är - eller varför.'

Det bara är!

Men snart kommer den att få lära sig att det inte räcker för att bli älskad.


Även en positiv bedöming blir en bedömning som flyttar barnets fokus ifrån barnets upplevelse till barnets egenskaper.

Vi lär den här lilla nya människan att alla hennes handlingar blir vägda i en skål - bedömda och värderat.

Hon duger inte som hon är - utan blir bedömd efter vad hon gör.

 

Ett barn ritar för att det är roligt att rita- för själva upplevelsen - inte för att det ska bli något fint.

Allas vår innersta längtan tror jag är att bli accepterade och älskade som vi är.

 

Vi bär det här lilla barnet med oss ut i livet.

Vi blev ju tvingade att stänga in det längst in - och inse att vi bara blir älskade och accepterade om vi är värda det!

Lika med om dina handlingar är det.

Ibland gråter det här lilla instängda barnet och ropar efter kärlek för sin egen skull.

 

Men vi tystar gråten och bygger väggen tjockare och tjockare.....

Av Kaela - 7 november 2013 06:00

 




Tänk om det fanns ett frö som man kunde så in i människor så att de blev glada, starka och fick en tro på sig själv - så skulle jag söka genom världen för att hitta dem - och så dem i människors hjärtan, vattna dem med peppande ord, och se dem växa sig starka och vackra!


Av Kaela - 7 november 2013 05:35

Idag är det torsdagen 7 november och Ingegerd och Ingela har namnsdag!


Jag gratulerar!



 


Det finns 37 841 kvinnor som har förnamnet Ingegerd i Sverige.

Av dessa har 7 792 namnet Ingegerd som tilltalsnamn.

Även 21 man bär namnet men använder det inte som tilltalsnamn.

Ingegerd är ett fornnordiskt namn som är sammansatt av gudanamnet Ing och gerd som betyder gård eller hägn.

Första gången man ser namnet är på runinskrift, från1000-talet,  på stenen vid Tjuvstigen, Södermanland: Ingegerd lät resa ännu en sten efter sina söner synliga minnesmärken. Gud hjälpe deras ande. Torer högg.

Historisk person som burit namnet: Svenska drottningen Ingegerd Birgersdotter Brosa, gift med Sverker II på 1200-talet.


Och det finns 19 960 kvinnor som har förnamnet Ingela.

Av dessa har 12 434 namnet Ingela som tilltalsnamn.

Ingela är en yngre form av det fornsvenska namnet Ingel, ursprungligen Ingiäld som är bildat av 'gudanamnet Ing'. Kan även vara en diminutivform av Inga, 'lilla Inga'.

Har funnits i Sverige sedan 1692.



Av Kaela - 6 november 2013 19:07


 



Är det för att förstå världen och omgivningen  människan har ett behov av att dela upp det hon ser i olika kategorier. 


Ja jag vet att jag tagit upp detta tidigare i "Mina funderingar" - men det kommer om och om igen i mina tankar

Kategorierna formuleras ofta som motsatser till varandra som t ex natt och dag, mjuk eller hård, mat eller dryck, ful eller snygg, ny eller gammal, människa eller djur, sjuk eller frisk - har du tänkt på det.


Idag på mitt jobb fick jag vara med ett möte mellan en ung flicka,19 år och en gammal dam vars senaste födelsedagstårta hade 92 ljus.

Den gamla damen önskade en ung vän ..."för de unga håller tankarna klara på mig" sa hon.

I två timmar satt de två och samtalde och jag som bara var med vid introduktionen iakttog dem från fönstret ut i samtalsrummet från mitt arbetsrum.

Dessutom hade den här unga tjejen med sig sin helt nyförvärvade lilla hundvalp, bara nio veckor gammal.

Den gamla damen avtvingade henne läöftet att ALLTID ta med sig hunden när hon besöker henne.

Känslan av närvaro var så stark att den nästan var synbar.

De pratade. de skrattade. de rörde vid varandra.

Och jag är säker på att detta fantastiska som jag fick vara med om att se är början till en vänskap som kommer att få stor betydelse för dem båda.


För nittonåringen kommer det att bli en dyrbarhet i livsryggsäcken...en slags tjuvtitt på den visdom som åren givit hennes vän....


För den mogna damen vill jag tro att deras möten i framtiden ska bära med sig den tankens klarhet hon anser att umgänge med unga ger.


Och jag tänker att vilken tur att den här goa lilla nittonåringen inte hade alla förutfattade meningar och schabloner om äldre - utan vågade möta...

Och det är ju så att ju äldre vi blir,desto mera olika varandra blir vi.


Vanligtvis dras alla gamla över en kam.

Schablonen är att gamla är sjuka, ensamma och oförmögna att klara sig själva.


Men jag har sett att ju äldre vi blir desto större blir skillnaderna mellan oss.


Att äldre betraktas som ett kollektiv med samma intressen och samma värderingar är rena åldersdiskrimineringen.



Av Kaela - 6 november 2013 05:41

Idag är det onsdagen 6 november och det är Gustaf Adolf-dagen.

Gustav Adolfsdagen den 6 november firas till minne av att den svenske kungen Gustav II Adolf stupade vid Lützen 1632

Särskilda Gustav Adolfbakelser hör också till firandet.

Särskilt i Uppsala är det vanligt med dessa bakelser.

Och många gråa novemberdagar har jag ätit dessa bakelser på Ofvandals konditori där.

Helt klart såg man mera av dbakelserna i min gamla hemstad än vad man gör här i Östergötland.

I övrigt är väl denne kungs insatser debatterade och diskuterade - men det är något jag inte ger mig in på.


 

Bilden lånad här



Av Kaela - 5 november 2013 05:00

Idag är det tisdagen 5 november och Eugen och Eugenia har namnsdag!


Jag gratulerar!


 

Det finns i vårt land  2 577 män som har förnamnet Eugen.

Av dessa har 188 namnet Eugen som tilltalsnamn.

Eugen är ett grekiskt namn som är bildat av orden ev som betyder väl och fronein som betyder att vara sinnad.

Har funnits i Sverige sedan 1795

Bland historiska personer som burit namnet finns två kungar:

Karl XV , döpt till Carl Ludvig Eugäne. Han fick namnet efter sin morfar, Eugäne de Beauharnais.

Målarprinsen Eugen, 1856-1947.



Och 2 135 kvinnor som har förnamnet Eugenia.

Av dessa har 227 namnet Eugenia som tilltalsnamn.

Även 1 man bär namnet - men inte som tilltalsnamn.

Eugenia är en svensk form av ett ursprungligen grekiskt namn som är sammansatt av orden ev som betyder väl och genos som betyder stam eller släkte.

Har funnits i Sverige sedan 1766

Historiska personer som burit namnet: Drottning Josefina Eugenia, gift med Oskar I.

Paret hade också en dotter som fick namnet Eugenia.



Av Kaela - 4 november 2013 12:15

 


Än vandrar gudar över denna jord.
En av dem sitter kanske vid ditt bord.
Tro ej att någonsin en gud kan dö.
Han går förbi dig, men din blick är slö.
Han bär ej lyra eller purpurskrud.
Blott av hans verkan känner man en gud.
Den regeln har ej blivit överträdd:
är Gud på jorden, vandrar han förklädd.

Hjalmar Gullberg

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards