Alla inlägg under november 2013

Av Kaela - 17 november 2013 09:55

 


Nu är det ett ord som fastnat i huvudet på mig igen - och det är ordet SEDAN.


Sedan...lite senare...när jag får råd...när det blir så och så...

Visst känner du igen tankarna.


Men tänk om sedan inte kommer!

Åren går fort..........
Det säger vi ofta - och ändå vågar vi hänga upp både det ena och det andra på detta lilla ord.
Jag ska bli lycklig,åka dit eller dit - ta det lugnt och känna doften av blommorna efter vägen - sedan...
Gå in till min granne med en blomma och ta en kopp kaffe i hennes kök - men sedan - när jag får tid- på semestern...
Jag ska skriva mitt testamente - men sedan - det är väl inte så bråttom.
 
Jag ska ringa till den där ensamma vännen som längtar efter att höra ifrån mig....men inte nu - det är så mycket just nu - jag tar det sedan.
 
Tänk om vännen inte finns  - sedan -
 
Tänk om jag inte finns....
 
Inte så uppmuntrande tankar kanske...men nog så viktiga att ta till sig!
 
De här tankarna ackompanjerade mina steg uinder en underbar morgonpromenad idag - som jag är så glad att jag tog NU och inte - sedan...
 
Sedan  - kanske aldrig kommer .........................
 
 
 
 
 
Av Kaela - 17 november 2013 09:00

    

En novembermorgon som inte lever upp till sitt rykte om att vara grå.

Solen finns där - även om den är försiktig.

Som en extra gåva mitt i grå november.


Får brått att kasta på mig kläderna för en promenad.

Kanske kan jag jaga bort förkylningen.....


Av Kaela - 17 november 2013 08:04

Idag är det söndagen 17 november och Naemi och Naima har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


1 578 kvinnor  har förnamnet Naemi i vårt land.

Av dessa har 414 namnet Naemi som tilltalsnamn.

1 man bär också namnet men inte som tilltalsnamn.

3 personer heter Naemi i efternamn.

Naemi är ett hebreiskt namn som betyder mitt behag.

Har funnits i Sverige sedan 1816


Och det finns 1 277 kvinnor som har förnamnet Naima.

Av dessa har 891 namnet Naima som tilltalsnamn.

4 män bär också namnet- 1 av dem som tilltalsnamn.

7 personer heter Naima i efternamn.

Naima är en ombildning av det hebreiska namnet Naomi som betyder mitt behag.

Har funnits i Sverige sedan 1876.

Historisk person som burit namnet: Skådespelerskan Naima Widstrand, 1890-1968.

Av Kaela - 16 november 2013 16:35

 



Har du funderat på att vi  faktiskt mycket sällan tänker på vad vi fått av livet - det vi drömt om -  och vad som faktiskt blev av, medan vi ofta grämer oss över vad som inte blev som vi drömde och tänkte.

För faktum är att om du sätter dig ner och funderar kommer du att upptäcka att väldigt många av dina drömmar slagit in!

Jag menar nu inte de där drömmarna om att vinna högsta vinsten eller annat i den vägen.

Utan de mera realiserbara drömmarna som jag tror de flesta av oss haft också.


Jag vet ju inte vad just DU drömde om en gång - men jag är övertygad om att utifall att du tar dig tid till en tillbakablick kommer du att upptäcka att du fått det mesta som du drömde om.

Jag kan inte förklara detta- men har ofta lagt märke till det.

Jag och min ett år yngre syster är mycket olika och hade mycket olika drömmar barn och unga.

Hon drömde om att ha gott om pengar, att få resa mycket....och det är just vad som hänt i hennes liv.


Jag drömde om att få många barn - jag har fem stycken.
Tre "hemmagjorda" som jag brukar säga - och två extra gåvor av livet.


Livet kan vara krokigt men aldrig utan mening

Bestämt mig för att dessa ord ska få kanta mina tankar och min syn på det som sker i mitt och andras liv.

Kanske har vi ibland lite svårt att känna igen drömmarna i verkligheten - när de slår in.


Det kan ta åratal att uppfylla drömmar.

Drömmar förverkligas ett steg i taget och det är steg som du tar varje dag.


Så sätt dig ner och tänk efter....visst har de viktigaste drömmarna om ditt liv slagit in!



Av Kaela - 16 november 2013 14:36

 

Bilden lånad här



Det krävs alltid mod om man ska gå mot strömmen, speciellt om det är i en grupp som betyder mycket för oss.

Det är på det sättet som mobbning kan uppstå.

Var och en för sig skulle vi inte komma på idén att mobba.

Men vi saknad modet att säga stopp när någon i den grupp där vi räknar vår tillhörighet gör det.


När det gäller mobbning är jag helt övertygad om att när vi är trygga i oss själva och har en stark självkänsla lyfter vi människor omkring oss istället för att sänka dem.


Jag mötte en sån där modig liten tjej här om dagen.

Första gången vi möttes hon och jag, kom hon tillsammans med sin mamma till mitt arbete.

Hon var tio år och hade flera småsyskon.

Under hela sitt liv hade hon sett sin far misshandla hennes mor.

Nu hade mamman brutit upp och kommit till vår ort för att få skydd.

Men hon ville hitta människor.


Hon fick ett nätverk - en "mormor", en "farfar"- ett yngre par och en "mamma-kompis"

Allt har gått bra för familjen.

Och 16-åringen (som hon hunnit bli idag) är en av mest populära tjejerna i klassen har jag förstått.


Det var med rörelse och glädje jag lyssnade på flickans berättelse om hur hon upptäckte att en kille i hennes klass mobbades.

Ställde sig framför honom och sa: Innan ni kan slå honom får ni slå ner mig.

Så blev hon förstås hans kompis.

Mobbningen har upphört till större delen - och skulle det hända något finns hon där för honom.

Vilket mod!

Hon har mött våldet redan tidigt och sett vad det ställer till med - och hon är inte beredd att tillåta våld någonstans där hon ser det!

En modig tjej utan tvekan!



Av Kaela - 16 november 2013 14:20

För de flesta hemlösa som sover Utahs iskalla gator, är att få lite varma kläder det bästa de kan hoppas på när det gäller att ta hand om sitt utseende.
Men en välvillig barberare bidrar också till att förbättra deras utseende och därmed deras allmänna mående.

Under de senaste 19 åren, har Stuart Sten fixat frisyrerna gratis till hemlösa varje måndag vid Weigand Homeless Day Center i Salt Lake City.

Sten blev inspirerad  att hjälpa de behövande efter det att hans pojkvän dog i aids, och han ville hitta något värdefullt att göra med sin fritid.

Underbart att läsa sånt här - eller hur?


Du kan läsa mera om detta här

Frågan är varför så många behöver möta tragedin innan de förstår att de kan göra skillnad i andra människors liv.

Av Kaela - 16 november 2013 09:34

Idag är det lördagen 16 november och Vibeke och Viveka har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Det finns 632 kvinnor i vårt land med namnet Vibeke.

Av dessa har 323 namnet Vibeke som tilltalsnamn.

31 personer bär namnet som efternamn.

Vibeke är ett tyskt namn som är bildat av ordet wib eller wiw som betyder kvinna.

Har funnits i Sverige sedan 1655.


Och dt finns 3 61 kvinnor som har förnamnet Viveka.

Av dessa har 1 472 namnet Viveka som tilltalsnamn.

Viveka är också ett tyskt namn som är bildat av ordet wiv som betyder kvinna.

Har funnits i Sverige sedan 1792


Av Kaela - 15 november 2013 11:52

    




Ett ord har jag burit med mig ett par dagar nu!

Ett väldigt vanligt ord.

Men ett ord med en dynamiskt kraft.

Ordet tacksamhet!

 Tacksamhet är underskattat!


 Tacksam för mitt hjärta.

Som alltid slår.

Dag och natt. Alltid.


Tacksam för min familj. 
För att de finns där.

Tacksam för att det alltid finns en varm hand för mig.

En famn, ett djup, en insikt.



Tacksam för mitt hem.

Mitt hem som underlättar i vardagen för mig.

Som ger mig värme, trygghet, en fast punkt att förhålla mig till.

En plats att lämna - men också återvända till.


Tacksam för mina vänner.

Som finns med mig.

Som inte tröttnar på mig trots att jag ibland tröttnar på mig själv.

Mina vänner som öppnar dörrar inom mig som jag själv inte visste fanns.


Tacksam för mitt arbete.

Mitt underbara inspirerande arbete.

Som ibland suger musten ur mig.

Med alla möten med nöden.

Men som också ger ny kraft när jag ser människor göra skillnad i varandras liv.


Jag är tacksam för allt som livet ger mig

Tacksam för de små sakerna som finns där hela tiden i min vardag.

För leendena jag mött idag.

För förtroenden som lagts i min hand.


Jag vet inte om din lista av tacksamhet ser likadan ut som min.

Men jag är helt övertygad om att du kan göra en tacksamhetslista!

Pröva får du se?

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards