Alla inlägg under januari 2017

Av Kaela - 6 januari 2017 10:08

 



Idag är det Trettondagen och det betyder att datumet är 6 januari.

Vad är väl naturligare än att det är de tre vise männen som har namnsdag.

Kasper, Melker och Baltasar!

Grattis till er tre namnsdagsbarn och förstås till DIG som har födelsedag (jag känner åtminstone två)

 

Kasper, Casper har persiskt ursprung som betyder "skattmästare".
En annan variant av namnet är Jesper.

4 546 personer bär namnet i vårt land.

 

Melker (Melchior) har hebreiskt ursprung med betydelsen "ljusets konung
En Melker vi alla kanske minns är Melker från Saltkråkan.

3 327 män bär namnet i vårt land.

 

Melker (Melchior) är ett namn med hebreiskt ursprung med betydelsen "ljusets konung

som enligt traditionen bars av en av de tre vise männen.
Den babyloniska delen bal syftar på avguden Baal, den hebreiska delen tzar betyder furste. Därför var namnet Baltzar egentligen en hyllning till avguden baal
169 män i vårt land bär namnet!

Gör en fin bemärkelsedag!

Av Kaela - 5 januari 2017 12:00

 


Kan inte låta bli att plåga er med en tredje bild av min fantastiska amaryllis som just nu blommar på stängel nr 2 (högst upp) och stängel nr tre blommar med tre klockor.

Av Kaela - 5 januari 2017 11:15

 

Bilden lånad här

 

 

 

Någon har sagt att syskonrelationen är livets längsta relation.

Under förutsättning förstås att alla får bli gamla.

Även syskon kan dö mitt i livet.....

Och så är det ju....vårt syskon som vi kivades med, lekte med, älskade, försvarade eller blev försvarad av  är en betydelsefull person även på vår ålderdom.

Våra föräldrar var oerghört viktiga för vår utveckling  men även våra syskon.
(Något som Freud aldrig upptäckte....men det är ju så - även kristallen har sin spricka)

 Båda relationerna har påverkat vilka vi blivit som vuxna!

Detta var vår ursprungsfamilj.

Den familj som lärde oss om livet och relationer på ett särskilt sätt.


Så blev vi själva föräldrar....och det våra barn inte vet om....det är att vi fortsätter bära dem...

De har lämnat vår längtan, vårt första möte, vårt moderliv och vår famn för kanske ganska länge sedan - men vi har dem kvar - i vårt hjärta.

Och vi har en lång lång kedja av bilder för varje barn.

Från det allra första ögonblickets skira möte- genom småbarnsår och skolår...genom truliga tonår till den fantastiskt fina vuxna de överraskade oss med att bli 

Oavsett hur många barn vi har så är det så.
Och avsett hur de kommit till oss....

Vi fortsätter bära dem i vårt hjärta som märkligt nog aldrig kan bli överbefolkat!

Till vårt sista andetag!

 

Så är det för mig och jag är ganska övertygad om att det ä'r så för alla föräldrar!




Av Kaela - 5 januari 2017 10:41



 

Stilla och tyst

ovillig att störa
som alltid
reste du

just när vårhimlen brann
och lovade
ännu en sommar
på jorden

Men ibland

 - som nu
just innan sömnen
ekar ditt skratt
i mitt rum

och ljudet av dina
fotsteg
dansar mot min hud

ändå vet jag
att den som rest
en vårdag
när himlen brann

kommer aldrig någonsin

tillbaka......


Kaela

Av Kaela - 5 januari 2017 03:44

 

 

 

"Lämna gårdagen bakom dig – lär dig av den, men låt den inte förstöra denna dagen."
  Eileen Caddy

Av Kaela - 5 januari 2017 02:54


 

Stort grattis  till DIG som är ett av dagens namnsdagsbarn - 5 januari - trettondagsaftonen -  och heter
Hanna eller Hannele!
Ta hand om din dag!


Grattis med värme också till DIG som har födelsedag idag den 5 januari!
Njut av ökad ålder med ökade insikter och vishet!
Gör en härligt minnesrik födelsedag!


Hanna eller Hannah är ett namn med hebreiskt ursprung som betyder "nåd", "vacker" eller "lycka". Hanna används ibland också som en kortform för Johanna.
Johanna,Hanna eller Hannah kommer urspungligen från Johannes.



Av Kaela - 4 januari 2017 17:59

     




Vi talar mycket om diskriminering idag.

I vårt land och säkert i en del andra länder också.


Som den sista av lagarna mot diskriminering har vi fått en lag mot åldersdiskriminering.

Och ändå är det så att råkar ut för en olycka på 64-årsdagen så har du rätt till personlig assistans enligt den nuvarande lagskrivningen.


Men om du råkar ut för samma olycka när du har fyllt 65 så har du inte rätt till personlig assistans.
Efter 65 årsdagen så har man enligt dagens lagstiftning endast rätt till hemtjänst, som på inget sätt kan jämföras med just personlig assistans.

Inom hemtjänsten så får man bara olika punktinsatser.


Och definitivt ingen som ser till att jag kan komma till stan och handla det jag behöver för mitt personliga bruk.

Det sättet att hantera lagen om assistans och rätten till densamma är faktiskt enligt mitt sätt att se diskriminering.


Gång på gång stöter jag i mitt arbete på dessa som i 65-års åldern råkat ut för en olycka som ger dom ett funktionshinder som gör att de inte ens klarar sig med hemtjänst.Och de saknar anhörig/partner som skulle kunna garantera ett fortsatt hemboende.

Vad händer då?

Jo då placeras man på ett äldreboende, eller särskilt boende som det så finurligt kallas idag.

På det sättet och med det namnet låter det ju riktigt trevligt.


Hur verkligheten sedan ser ut är en annan sak.
Kanske hamnar du på den enda lediga plats kommunen har - och om det så visar sig vara en plats med enbart personer över 85 lidande av demens-sjukdomar - så anser ändå din kommun att du ska vara glad och tacksam.

Frivilligcentralen kan ordna en frivillig som ger en viss kontakt.(Hoppas de fortsätter att kunna, svåra personalproblem där nu, vilket gör mig ont.)

Och det handlar vanligen om  en gång per vecka och är ju inte alls tillräckligt för att skapa ett liv som kallas liv.

Det blir ett avbrott i det jag skulle vilja kalla existens.


Visst borde vi reagera!

Och fråga våra styrande hur det är möjligt att bryta mot just denna diskrimineringslag!

Av Kaela - 4 januari 2017 13:21

 

Det är något särskilt med kök!

Man kommer varandra närmare.

Blir mera avslappnad och allting känns lite lättsammare än om man sitter i "salongen".

Mitt livs köksbordssamtal är bland de. utan tvivel, viktigaste samtalen jag haft.
Det är lätt att sträcka handen över bordet och lägga på den andres hand.

Att vara nära - i husets hjärta som ju köket faktiskt är.

Jag har undrat ibland vad det är som gör att det finns en slags öppning och möjlighet till förtrolighet i våra kök?
Faktiskt för en masssa olika slags samtal.

Vänsamtal. kärasystersamtal, mor dottersamtal, äktenskapliga samtal - och arbetssamtal.

 

Och köket har jag alltid valt vid mina hembesök hos de äldre som ringt och bett att få en frivillig besöksvän vid mitt hembesök för att utröna vem ska kunna passa där.

Vet inte om det bara är jag som noterat detta och funderat över hur det kan komma sig att det är så, men det tror jag inte.

Spännande att få höra dina ankar och funderingar!




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards