Direktlänk till inlägg 20 september 2017

Rynkor är spåren av livet

Av Kaela - 20 september 2017 17:20

     





Vi satt några kvinnor runt bordet.

Alla var vi i vår bästa ålder.

För vår bästa ålder är alltid just nu - eller hur?


Nåja- vi hade i varje fall alla passerat livets middagshöjd...50-årsdagen.

En av kvinnorna utbrister plötsligt:  "I morse när jag såg mig i spegeln såg jag plötsligt två nya rynkor.....

inte kul alls.


Någon log igenkännande...någon annan sa: Rynkorna - de är ju livets eget signum i vårt ansikte - som visat att vi levt och samlat erfarenheter"


Jag tyckte det var så vackert sagt - och mer än det.

Det är ju sant.

Men så svårt att se i alla lägen.

Särskilt då det gäller en själv.

Och särskilt i ett samhälle som ständigt och överallt sjunger ungdomens lov.

Men vi är många - och vi ska visa att det är stort och fint att bli äldre.
Att rynkor kanske förvandlar ett vackert ansikte till ett med karaktär - men det är inte så dumt.


Tänk om vi kunde få känna att vår mognad och våra erfarenheter 'r dyrbara-

Att det frågades efter dem.

Vi vet ju att vi bär på en stor kunskap


Nej det är sannerligen inte lätt att få lov att mogna i fred i ett samhälle som inte sätter något större värde på rynkor och de livserfarenheter som de vittnar om.


Med åldern har man samlat på sig erfarenheter, sina egna och andras, och detta blir en allt rikare källa att ösa ur när egenskaper och karaktärsdrag hos en komplex människa ska gestaltas.

Därför tar det lång tid för de flesta av oss att bli riktigt bra, lär skådespelerskan Mona Maln ha sagt vid något tillfälle.

Tänk om vi kunde se det så istället.

Vi är på väg att bli riktigt bra.

Istället för att se på de olika tecken på att födelsedagstårtans ljus ökar i antal för varje födelsedag.

 

Släppa rädslan för att bli exkluderade - utanför det verkliga livet.
För vad är egentligen det verkliga livet.


Det är ju först när rynkorna börjar komma ....och blir allt flera som vi har erfarenheter nog att ta tillvara det liv vi fått.

Livets mest magnifika efterrätt är ändå att få se hur det går för barnen, och barnbarnen.

Vara den visa och kloka i familjen.

Den älsta generationen - den som utgör skydd och kunskap för de yngre.

Jag vill njuta var sekund av festen "Livet"

Ända tills hovmästarn helt enkelt släcker ljuset och står där och skramlar med nycklarna.




 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

20 september 2017 17:49

Nja jag gillar inte riktigt att vara kvinna och bli osynlig. Jag har märkt skillnaden. Jag dansar precis lika bra nu som när jag var yngre men numera blir man minsann inte uppbjuden varje dans längre. Rynkor bryr jag mig inte om men allt annat som kommer. ont i leder och knän och stel och jobbig i kroppen. Bra att du tänker som du gör Önskar jag kunde tänka lika men jag gillar inte att bli gammal så det så.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kaela

20 september 2017 19:47

De sakerna tror jag ingen av oss gillar.
Att vi tappar spänst och styrka.
Och det är sant att kvinnor i medelåldern och däröver blir osynliga.
Jag har faktiskt skrivit ett inlägg om det en gång men minns inte vad jag satte som rubrik!

Allt det bästa av det bästa till dig!!

 
Ms. W

Ms. W

20 september 2017 18:13

En del personer blir rentav snyggare med åren. Har så länge jag kan minnas beundrat Siw Malmkvist och träffat henne flera gånger i olika sammanhang. Sett en del äldre program och tycker faktiskt att hon ser bättre ut idag än när hon var riktigt ung. Kanske det är mognaden jag gillar.

Har haft en del äldre vänner, personer som är mer i mina föräldrars ålder, ibland också lite äldre.

Om man inte har barn och barnbarn, får man hitta nån annan "efterrätt"...

http://mywordsandimages.bloggplatsen.se

Kaela

20 september 2017 19:45

Ja många är jättevackra på ålderns höst.
Och Siv Malmkvist är det ju verkligen.
De ser inte gamla ut "flickonra" Siw, LillBabs och Anne -Louise.
Ja visst är det viktigt att hitta livets efterrätt.
den finns!

Önskar dig en fin kväll.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards