Alla inlägg den 17 mars 2009

Av Kaela - 17 mars 2009 16:24

ann...jag tror faktiskt du har missuppfattat mig,
jag anser inte att yttrandefriheten ska vara gränslös.

Men kanske tänker du på Tomas kommentar.


Jag tycker förstås...som vi alla skulle jag tro..at yttrandefriheten är viktig...men gränsen för den går om jag förtalar...och förtalar gör jag även om det jag säger är sant. Om innehållet i det sagda kan skada den jag talat om.

http://kaela.bloggagratis.se/2009/03/14/1483008-pul-maktlosa-infor-krankningar-pa-natet/

Av Kaela - 17 mars 2009 06:06


 


Kom och vaka
med mig i natten
tala med mig
i tysta timmar


när dagens lykta
är släckt



Låt oss känna oss
lite starka
och kloka


och prata om allt
som var


Kom
sitt vid min sida
håll min hand i din


medan vi talar om
kärlek som ingen
kan döda


om tiden som
gärna går vill


om att dö
är detsamma
som att födas


att vi mänskor
är mer än den jord
vi bor på


att vi bär en gnista
av eld
och av luft


Kom och vaka
med mig i natten
en stund av en evighet



Kaela

Av Kaela - 17 mars 2009 05:59


 



Karl var rik. Mycket rik. Så ofta han fick tillfälle gav han sig på långa
ridturer runt sina ägor och njöt av allt han lyckats åstadkomma med 
sitt liv. En dag stannade han till vid en praktfull ek, under vilken gamle
Hans satt och packade upp sin matsäck.

Jag ber om ursäkt. Jag såg dig inte, sade Hans när han efter en stund
tittade upp på ryttaren. Jag satt just här och tackade för den mat jagprecis ska börja äta.
 Karl tittade på den torra brödbiten med en bit mager ost som utgjorde den gamle mannens lunch.
Om det där var allt jag hade att äta skulle jag inte känna mig särskilt tacksam grimaserade Karl.

Åh, det räcker bra för mig svarade Hans med ett leende. 
Men vet du, det är märkligt att jag skulle träffa på dig just idag 
fortsatte Hans. Inatt hade jag nämligen en så konstig dröm. 
Om och om igen hörde jag en röst som sa att inatt kommer byns rikasteman att dö.
Jag vet inte om det betyder något, men jag tänkte att det
var bäst att jag berättade det för dig.

Sånt nonsens! utropade Karl upprört och galopperade iväg.
Men trots att han red både länge och väl kunde han inte riktigt glömmavad Hans hade sagt. När han kom hem bestämde han sig för säkerhetsskull att ringa till bydoktorn. Han förklarade vad som hänt och bad doktorn att komma och undersöka honom ordenligt. 
Det låter som rent struntprat svarade doktorn men om du vill ska jag naturligtvis undersöka dig.
Efter att ha undersökt Karl från topp till tå så sa doktorn: Karl du är frisk som en nötkärna. 
Det finns absolut ingenting som tyder på att du skulle dö inatt.

Karl kände sig lite lugnare men bad ändå doktorn att hålla honom 
sällskap under natten. De spelade kort fram till morgonkvisten
då de somnade.

Vid niotiden väcktes de av en pojke som kom och knackade på.
Jag har ett meddelande till doktorn. 
Han ska genast bege sig till gamle Hans stuga.
Hans dog i sömnen inatt.
Ur boken: Sant och sånt

Av Kaela - 17 mars 2009 05:53

Rebecka Edgren Aldén och Tinni Ernsjöö Rappe har skrivit boken "Skriet från kärnfamiljen

De säger att dagens moderna familj har återvänt till könsrollerna.

Man ska ha en putsad yta och man fyller trötta kvällar med saft och syltning på samma sätt som mormor gjorde som hade hela dagarna på sig eftersom hon vanligtvis var hemmafru.

Eller- kanske finns det en helt annan anledning att dagens unga familjer återvänder till mormors och morfars rollfördelning.
Kanske är det ett sökande efter tryggheten.

Ett vackert hem kan ju ge chimären av att man har det bra...och försöker man leva upp till det så blir man så upptagen att man inte hinner tänka efter.


http://www.dn.se/livsstil/livsstilsreportage/satsa-pa-karleken-inte-fasaden-1.820966

Av Kaela - 17 mars 2009 05:44

I Helsingborg har man konstaterat att allt flera kvinnor söker hjälp mot alkoholberoende.

Vad beror det på?

Är livet hårdare för kvinnor idag?
Eller är det så att vi i allt högre grad har övertagit mannens vanor?
Vanligen har kvinnor mycket svårare för att söka hjälp än vad en man har.

Mera "skämsigt" kanske all jämlikhet till trots att vara kvinna och ha tappat kontrollen över sitt drickande.

Vore intressant att veta om det är likadant på andra orter i Sverige eller om det är just i Helsingborg.
Jag tror att kvinnor har det tuffareatt våga söka hjälp just mot alkoholmissbruk än männen har.
Någonstans siter de gamla fördomarna kvar och vi kräver mera av en kvinna.


http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=164888

Av Kaela - 17 mars 2009 05:37

Tara har opererats för bröstcancer och har en lång rad strålbehandlingar framför sig.

Ändå flyttas hon från Lövånger till Kåge som ger henne flera mil längre till Umeå där sjukhuset ligger.

Dessutom är det enda sociala nät hon har i Lövånger.

Hennes två barn har fått en mormor där.

Visst blir man både upprörd och ledsen av att läsa detta.

Och om man försöker sätta sig i Taras situation så känner man bara rädsla och hjä'lplöshet!

Visst måste det kunna göras undantag?

Annars är vi ju ett omäsnkligt samhälle för dessa som sökt skydd i vårt land.

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=164929

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards