Alla inlägg under januari 2010

Av Kaela - 7 januari 2010 06:23

  



Det värsta med krig är att de gör oss lika de folk vi bekämpar.
Aldous Huxley

Av Kaela - 7 januari 2010 06:03

"2009 var året då Saab gick i graven, svininfluensan hotade folkhälsan och finanskrisen vägrade ge med sig. Privatekonomiskt var året tufft för många svenskar" skriver tidningen Dagen idag.

Till och med kyrkorna känner av den ekonomiska krisen.

Men flera pstorer i olika kyrkor talar om ett hopp- eftersom man ser att det kommer in mera pengar.

Kanske blir vi givmildare i nödtider, vem vet.

För nog är det nödtider i ett land på 9 miljoner där 46 000 ungdomar går arbetslösa.

Deras situation måste lösas snabbt.

Kanske är det ungdomarnas situation som kyrkorna måste ägna extra intresse den närmaste tiden!

Så att de också får del av det hopp som bland annat Missionsförsamlingen i Malmös pastor talar om.


http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=198877

Av Kaela - 7 januari 2010 05:47



Vi fryser i Sverige...kanske mer än någonsin  sedan lång tid tillbaka

 - Men vi är verkligen inte ensamma om dunderkyla och snömassor.

Hela Europa har kallt.

Tror inte att vi har slagit norska Röros ännu.

De hade -41 grader i går morse.

Frankrike, Danmark och Ungern rapporterader om stora trafikproblem främst på grund av snön.


Jag minns att jag har hört äldre människor prata om kylan under "krigsvintrarna" - undrar om vi inte har ungefär lika kallt nu som de hade då.

Och eftersom de uttryckt det i flertal hoppas jag bara att vi inte ska få flera vintrar efter varandra så här kalla.

Lite svårt att känna att det globala uppvärmningen är ett hot just nu.


http://www.dn.se/nyheter/varlden/brown-ta-hand-om-grannarna-1.1022759

Av Kaela - 6 januari 2010 19:55

  



En dag  i taget, det räcker,
vänd dig inte om och sörj det förflutna för det är borta ,
och bekymra dig inte om framtiden,för den har ännu inte kommit,
utan lev i nuet , och gör det så underbart
att det blir värt att minnas....

Noomi Nuhonen

Av Kaela - 6 januari 2010 17:41

  


Gillar du att tvätta fönster?

Nähä- skulle tro det.

Vem gör det?


Läs om den tunna filt av titandioxid som samverkar med solens ultravioletta strålar vilket startar en process som tar bort smutsen.


Läs mera här:


http://www.fof.se/tidning/2004/4/fonster-som-tvattar-sig-sjalva

Av Kaela - 6 januari 2010 15:47

Det blir allt vanligare med så kallad "direkt begarvning".

Vilket betyder att man lägger den döde i kistan - in i krematoriet och askan till minneslunden.

Ingen ceremoni.

Bedrövligt tycker jag.

Vi behöver ceremonin som ett värdigt adjö.

Ett avslut.

 Människor är som artikelförfattaren säger, verkligen inga sopor och ska inte hanteras så.


Läs mera här:


http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=198660


Av Kaela - 6 januari 2010 14:12

 

  


Kan man läsa en starkare och vackrare beskrivning av vad kärleken är än denna:


Om jag talade både människors och änglars språk men inte hade kärlek,
vore jag endast en ljudande malm eller en skrällande cymbal.
Och om jag ägde profetisk gåva
och kände alla hemligheter
och hade all kunskap,
och om jag hade all tro så att jag kunde flytta berg
men inte hade kärlek,
så vore jag ingenting.
Och om jag delade ut allt vad jag ägde
och om jag offrade min kropp till att brännas,
men inte hade kärlek,
så skulle jag ingenting vinna.

Kärleken är tålig och mild,
kärleken avundas inte,
den skryter inte,
den är inte uppblåst,
den uppför sig inte illa,
den söker inte sitt,
den brusar inte upp,
den tillräknar inte det onda.
Den gläder sig inte över orättfärdigheten
men har sin glädje i sanningen.
Den fördrar allting,
den tror allting,
den hoppas allting,
den uthärdar allting.
Kärleken upphör aldrig.
Men profetiorna skall upphöra
och tungomålstalen skall tystna
och kunskapen skall förgå.
Ty vi förstår till en del
och profeterar till en del,
men när det fullkomliga kommer,
skall det förgå som är till en del.

Nu består tron, hoppet och kärleken, dessa tre,
men störst av dem är kärleken. 

Första Korintierbrevet kapitel 13, Bibeln

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards