Alla inlägg den 26 mars 2015

Av Kaela - 26 mars 2015 21:25

 



Våra känslor är för själen vad musklerna är för kroppen läste jag att Biskop Lennart Koskinen sa vid något tillfälle.


Det var en liknelse som jag gillade.

Vi vet ju verkligen att om vi inte använder våra muskler så förtvinar de och vi kan inte få ut alla funktioner av vår kropp.

 En av våra känslor är förmågan att känna empati .

Men om vi inte låter den känslan öva sig så kanske den försvinner.




Empati är förmågan att leva sig in i en annan persons känslor, att förstå någon annans lidande och visa medkänsla.

Vår förmåga till empati växer med ålder, men är ingen självklarhet.

Vi behöver jobba på detta varje dag.


Jag tror att de allra flesta av oss behöver den övningen och likaså övning i att och i att lyssna - verkligen lyssna.

Så att vi hör vad personen vi samtalar med verkligen sägwer och det inte stannar vid vad vi tror att hon eller han säger.



Att vi tränar på att försöka upptäcka vem personen verkligen är istället för att redan innan ha en uppfattning om vem det är vi har framför oss.


Ska vi klara det då måste vi öva oss i eftertanke.

Och det är inte alltid så lätt att få tid till det i detta hektiska samhälle.

Återigen landar vi i vikten av att leva nu.

Jag jobbar på detta varje dag eftersom jag möter flera olika människor i mitt jobb i princip varenda dag där det är viktigt att jag verkligen SER.

Att vi verkligen HÖR.


Om vi satsade mera på förmågan till empatii stället för teknik skulle vi ha kommit långt i att minska krig.

Det gäller att verkligen se varandra - och att acceptera varandras olikheter.

Näer vinte tycker att vi kan förstå - ja då får vi kanske försöka förstå att vi inte förstår.

Den insikten leder till ökad ödmjukhet - och det behöver vi alla mera av.


Nu är det snart dags för mig att säga godnatt och inte plåga er längre men alla tankar som trängs i mitt huvud.Jag önskar DIG en skön sömn som gör dig redo för DIN morgondag!


Ta med dig detta ord in i sömnen:


"Det är bara med hjärtat du kan se det rätt,det mest väsentliga är osynligt för ditt öga.!

Antoinde de Saint Exepéry


Av Kaela - 26 mars 2015 16:23

 



I morse blev det inga morgonfunderingar eftersom jag inte kom in på Bloggplatsen kl 6.00

Det är då jag hinner skriva, innan jag rusar till jobbet


Dagen här på jobbet har gått i expressfart.

Just nu lugnade det ner sig lite, så medan jag sitter och väntar på ett besök dök prdet sk'lig upp i min tanke.

Ett ord som jag som liten trodde hade med själen att göra.

Kanske inte så konstigt att man som en liten unge innan man kan läsa, tror det.

Det minnet fick mig att tänka på hur svårt det måste vara att vara ny i Sverige och lära sig det här språket.

Jord ärt ju ett annat sånt ord.

När man pratar låter ju jord och gjord precis lika.


Nu kommer snart mitt besök så jag ska bara lite sent gratta dagens namnsdagsbarn Emanuel   


Så hette min morfar och jag tycker det är ett vackert namn.


Ett stort grattis också till dig som fyller år.  


Ät nu mycket tårta alla födelsedagsbarn och alla Emanuel!


Ett ord att ta med dig till middagsbordet som väntar många av oss snart:


"Om du vill att andra skall vara lyckliga, visa medkänsla. Om du vill vara lycklig, visa medkänsla."
Dalai Lama



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards