Alla inlägg under juni 2017

Av Kaela - 14 juni 2017 07:07


 





Idag är det onsdag 14 juni och Håkan och Hakon har namnsdag! 

Gratulerar er så varmt och gratulerar förstås också DIG som har födelsedag idag!

Ta hand om dagen - det är DU värd kära namnsdags och födelsedagsbarn!


52 770 män och tre kvinnor i vårt land heter Håkan som är ett fornnordiskt namn som i äldre tider skrevs som Hakon eller Hakun och betyder troligtvis "den högättade".
Fösta gången det är bevisat att namnet finns i Sverige är en runinskrift från 1000-talet, på en sten i Nöbbele, Ö Torsås i Småland." Åke och Håkan, svennerna reste åt sin fader, Kale den döde, kumlet vitt synligt. Därför den gode icke skall glömmas, så länge stenen står och runornas stavar."
Namnet var ett modenamn på 1950-talet, men har sedan avtagit i popularitet.


179 män i Sverige heter Hakon som är en äldre svensk form av Håkan. Troligen är det bildat av ord som betyder "hög" och "ättling". Hakon har aldrig varit ett vanligt namn i Sverige i modern tid.

Av Kaela - 13 juni 2017 16:52

Relaterad bild

 

 

 

 

 

Fullständigt unika och ändå ganska lika - det är så det är med oss människor.
Det är det som gör att vi både har möjligheter att ge och ta emot stöd av varandra.

Någon annan har mött den rädsla, den oro, den smärta jag har - och jag har mött sorgen eller glädjen och förväntan som en annan människa bär.

Samtidigt är vi var och en - en unik individ.

Det är det som gör oss så spännande för varandra!

 Oavsett var vi vuxit upp kan vi se likheter - känna igen oss i varandra!

Och även om vi har växt upp i samma kvarter eller vandrat samma grusväg till skolan varje dag så är vi unika individer som är spännande.

Möten mellan människor är stort och fint.

Det är livet när det är som bäst.

 

 

    Mitt eget land  
Olle Adolpsson

1.      Jag [Em]hörde mus[A7]ik någons[D]tans som [Em]kom från en [A7]frusen ork[D]ester
        den [Gm7]kallas för [C7]terrorba[F]lans och [Gm7]dansas av öster och [A7]väster.
        Vad [Gm7]bryr jag mig [C7]om öst och [F]väst, [Gm7]jag vet ju [A]bäst....
        För när [D]människor har varan[Em7]dra bor de [A7]alla i samma [D]land
        och jag [Bm]är ju precis som [Em]andra och min [A7]hand är så lik din [D]hand.
        Hela landet syns från mitt [Em7]fönster huvud[A7]stan´ ligger i mitt [D]rum
        och i [Bm]taket gör lyktor [Em]mönster det är [A7]dumt men jag är väl [D]dum.
2. Man säger att ensam är fri den frie lär vara den starke.
Men du och jag blir ändå vi och jorden får blommande marker
och nätterna skimrar av bloss bara för oss...
För när människor har varandra bor de alla i samma land
och allting vi vill ge till andra kan du få ur min öppna hand.
I min hand finns allt det jag drömmer allt jag äger och allt jag har
och den rädsla som alla gömmer, just på den är din hand ett svar.
3. Jag vet att en väldig raket skall gå mot en främmande himmel
men säj mig en enda planet som jorden, för den ger mig svindel
Och därför så stannar jag kvar jag vet jag har...
Liksom du någon plats på jorden som jag kallar mitt eget land
det är svårt att få tag på orden men du vet hur det känns ibland
när man känner att allt är nära och att allt finns en mening i
ska det vara så svårt att lära det att människor det är vi..
        ... har du hört någon gång mu[Em7]siken när jag [A7]fattar helt lätt din [D]hand
        och i [Bm]världen omkring finns [Em7]riken men dom [A7]är alla samma l[D]and.   (2ggr.)



Av Kaela - 13 juni 2017 08:03

Bildresultat för går i hällande regn




Sommar och hällande regn. Semesterdagarna rinner i väg, och strandlivet känns ouppnåelig!

Nej nej- så ser inte sommaren vi ser fram emot ut.

Eller hur?

Vi vet att vi inget kan göra åt det.

Att en varm sommar i Norden är något av en gudagåva för den som vill bada....att mycket regn är vanligare...

Istället för att enbart se sol som en lyckad sommar har jag bestämt mig för att tänka på ett annat sätt.

Kommer du ihåg den där fantastiska frihetskänslan  som du kände när ”Den blomstertid” tystnat och du lämnat skolan bakom dig för ett superlångt sommarlov?

Förväntan..glädje....

Så vill jag invänta denna denna sommar och välkomna den hur den än blir.

Bara se på det jag KAN göra med det väder som bjuds - istället för att se på vad jag inte kan göra.




Av Kaela - 13 juni 2017 06:00

ä13 juni - vart tar tiden vägen....

Aina och Aino har namnsdag idag - och jag gratulerar från mitt hjärta.


     

Detsamma gör jag till DIG som har födelsedag!

Varma grattis till dagens bemärkelsebarn.Ta hand om dagen och gör den sär skild!


10 503 kvinnor och 3 män  i Sverige heter Aina vilket är ett namn av finskt ursprung som betyder "alltid".
Nära besläktat med namnet Aino, som har sitt ursprung i det finska nationaleposet Kalevala. Namnet är för närvarande vanligast som andranamn bland de yngre men hade en viss popularitet på 40- och 50-talet. Aina är nu vanligare i Sverige än i Finland.
Namnet Aina byggs av det japanska ordet "Ai" som betyder kärlek.

1 965 kvinnor och 5 män i vårt land heter Aino som är ett namn som har sitt ursprung i det finska nationaleposet Kalevala.
Namnet är nära besläktat med det finska ordet "ainoa" vilket betyder den enda. Namnsdag den 13 Juni. Namnet Aina är nära besläktat.
Namnet Aino förekommer även i Japan, troligen för att det finns en etnisk grupp i japan som kallas för Aino-folket(Ibland även Ainu-folket).
Aino betyder på japanska "kärleksblomma".


Av Kaela - 12 juni 2017 22:21

 

 

 

 

Medan vi vandrar
längs havet

ser jag våra spår
i strandens sand

sakta fyllas med vatten



några steg bakom oss

utplånas

våra spår

att leva

är att vända sig mot vinden

och känna regndropparna
mot sitt ansikte


medan spåren bakom
plånas ut


Kaela

Av Kaela - 12 juni 2017 12:28

     




Tror  du att saker händer i ditt liv utan en anledning?

Att varje dag bara är en serie ödets nycker.



Jag känner mig helt övertygad om att allt händer av en mening....att det inte är något opersonligt och nyckfullt öde som drar i trådarna så jag blir som en osynkroniserad sprattelgubbe...du vet en sådan som vi hade på väggen med snören i då vi var små.
Vet förstås inte om du hade det...


När någonting inte går som jag tänkt och planerat att det skulle göra är det faktiskt rentav spännande att se vad som ska ske nu -  då livet självt så att säga tagit över rodret.


Det är inte ett passivt och slött och näst intill ointresserat liv att leva i den tron.

Tvärtom behöver man vara ordentligt uppmärksam och mycket närvarande i allt det som händer för att upptäcka vart vägen går.


Faktum är att jag faktiskt  tror att de människor som är menade att finnas i varamdras liv på ett eller annat sätt - eller att händelser som  är meningen att inträffa i våra liv  faktiskt också kommer att ske.

Vi var några som satt och talade om detta sätt att se på tillvaron visavis andra sätt att göra det ,då någon sa att det var att göra det enkelt för sig att tro så här.

Det ville jag inte hålla med om då- och jag har inte lyckats inse att jag skulle kunna hålla med om det under den tid som ligger mellan detta tillfälle och idag.

 

Faktiskt tvärtom.

 

Om jag tror att alla människor som finns i mitt liv är meningen att finnas där - ja då vet du själv att vi alla har någon som prövar vårt tålamod.


Det är inte alltid lätt att se och behandla den personen som en gåva. Någon som ska lära mig något!


Eller då smärtsamma motgångar inträffar....inte vill jag mer än någon annan - i det läget, rulla ut röda mattan.

Jag skulle vilja ha möjlighet att regla min livsport så detta svåra inte kom in.

Men som tur är kan jag inte det. Då skulle säkert mycket viktigt fattas i mitt liv.


I Bibeln säger Jesus: "Såsom du tror ska det ske dig"   och det är helt säkert sant.

Så blir det kanske alltid utifrån våra tankar -  i våra liv som vi förväntar oss.




Av Kaela - 12 juni 2017 10:18

Med inglasad balkong kan man utöka sommarens balkongliv med många timmar.

Faktiskt en särskild känsla att sitta där när regnet slår mot glaset.

 

 

 

Man kallar ju de inglasade balkongerna för pensionärskuvöser.....

men jag tror alla åldrar trivs lika bra!

 

 

Av Kaela - 12 juni 2017 07:29

 

 

 

Grå och regnig har morgonen grytt den 12 juni.

Eskil har namnsdag och jag gratulerar er som bär det namnet - och också DIG som har födelaedag idag!
Gör nu en festdag av bemärkelsedagen!

 

Eskil heter 5 171 män i Sverige. 
Namnet har nordiskt ursprung med betydelsen gud och hjälm.
Eskil har blivit lite vanligare som tilltalsnamn de senaste åren men är inte något modenamn

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards