Alla inlägg under september 2014

Av Kaela - 25 september 2014 05:33

 




Vårt hav, med hatten i silver,
drömmande går mot land,
ett skepp med blommor kring rodret
syns stäva mot himlens rand.

Vi ser dess brusande sidor
lysa som kaprifol,
och babords reling bär timjan,
som rodnar likt morgonsol.

Vindarna vaknar och vänder,
vaknar och vänder sig om,
vågorna skimrar,
skimrar av sång, av sång.

På däcket ögontröst flödar,
styrbord i ljung sig klär,
en skorsten virad med vildvin
ett under av skönhet är.

Jasmin kring ankaret glimmar,
och radarn bär rosenkrans,
kring bogen glittrar en mossa
med bländande guldgrön glans.

Vindarna vaknar och vänder,
vaknar och vänder sig om,
vågorna skimrar,
skimrar av sång, av sång.

Ett skepp, som strålar i drömmen,
speglar vårt livs förlust,
bestrött med skiraste blommor
det nalkas en himmelsk kust.


Bo Setterlind

Av Kaela - 24 september 2014 13:43

 



Francis av Assisi sa: Börja med att göra det som behövs: fortsätt sedan med det som är möjligt: och plötsligt gör du det som är omöjligt.”


Det tror jag är sanna och viktiga ord.


Något som jag avskyr att göra är att städa.


Varje gång som huset ska städas känns det som att starta en bergsbestigning.

Men då brukar jag minnas de här orden...börja med att göra det som behövs...fortsätt sedan med det som är möjligt...och om det sedan blir det direkt omöjliga som blir gjort vill jag låta vara osagt.


Men känslan när huset är nystädat och rent är att jag har gjort det omöjliga.

När jag är aktiv ser allting helt ut!


Annorlunda ut än när jag sitter stilla och funderar över att börja.


Jag vet inte vad det är som är berg i ditt liv - men jag är ganska säker på att de finns.

Vi har nog alla något som vi känner motstånd emot att göra - men som ändå måste bli gjort.


Så då - börja med det möjliga- kanske blir det omöjliga gjort av bara farten - knappt utan att du märker det!

Av Kaela - 23 september 2014 21:22

I morse var jag på jobbet kl 7.00 och jag gick därifrån halvnio. Rejält trött är jag men tillfreds med vad dagen betytt för. De två äldre daner bland annat- som fått varsin ny besöksräknare som en eftermiddag i veckan ska tillbringa ett par tre timmar tillsammans. Jag vet inget vackrare ljus än det som strålar ur dens ögon som inser att deras ensamhet ska åtminstone naggas i kanten. Till dig vill jag önska ett par sköna kvällstimmar och en god natts sömn.

Av Kaela - 22 september 2014 07:30

 




En ny vecka ligger framför oss.....det gäller att ta emot den med glädje - 

Det finns så många måsten.

Alla dessa gör att man lever där framme.

Morgondagens sammanträde,torsdagens möte och fredagens tandläkarbesök.

Man glömmer att det är nu, den här sekunden, man skapar sin framtid.

Gårdagen är ett minne och framtiden är inte skapad.

Men du har ditt nu.

 

Att tänka på det förflutna är att älta och att tänka för mycket på framtiden är att drömma.

Att älta och drömma för mycket gör att hela livet går dig förbi.

Att omständigheter avgör hur ditt liv skall bli.

Man är utifrånstyrd.

Men att vara här och nu, är att aktivt vara medskapare till livet

Då är man inifrånstyrd.

 

Det handlar om att bli medveten om det som är runt en just här och nu.

Och man kan slappna av även i ett kaos om man slutar att fly i från det och istället accepterar det!


Allt det goda du längtar efter önskar jag till DIN nya vecka!

Av Kaela - 22 september 2014 05:55

 


I livets villervalla
vi gå på skilda håll.
Vi mötas och vi spela
vår roll -

Vi dölja våra tankar,
vi dölja våra sår
och vårt hjärta som bankar
och slår -

Vi haka våra skyltar
var morgon på vår grind
och prata om väder
och vind -

I livets villervalla
så nära vi gå -
men så fjärran från varandra
ändå.


Nils Ferlin

Av Kaela - 21 september 2014 12:02

 



Se det snöar....


Nej, inte i Östergötland, men väl i Kiruna.


Nils 73 säger i Expressen att han vill visa att Sverige är ett avlångt land.


Och det är det verkligen....här blommar rosor, hortensia, Jättenattljus, Tobaksblommor, Surfina och pelargoner.



Av Kaela - 21 september 2014 10:15


 



Du kan inte stilla vågorna - men du kan lära dig att surfa.


Jack Kornfield

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards