Direktlänk till inlägg 23 november 2008

Glutenfria lussekatter

Av Kaela - 23 november 2008 09:19


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA


75 g smör eller margarin
2 dl mjölk

1 pkt jäst (50 g)
2 tsk fiberHUSK

1 dl Kesella, mager kvarg
1 dl socker
1 st ägg
0,5 g saffran
1 krm salt

1 pkt Semper "röd" mix (spara 1 1/2 dl till utbakningen)
Russin
Ägg


SÅ HÄR GÖR DU


Smält fettet, häll på mjöken och låt det bli ljummet, ca 37 grader.

Vispa ut jästen och sedan fiberHUSKen i degspadet. Låt svälla en stund.

Tillsätt Kesella, socker, ägg, saffran och salt.

Arbeta in mixen, spara ca 1 1/2 dl till utbakningen.

Låt degen jäsa övertäckt ca 30 minuter.

Arbeta ihop degen, dela den i 20 bitar och baka ut till lussekatter. Garnera med russin.

Jäs övertäckta på plåt ca 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg.

Grädda i 250 grader, ca 5 minuter.


Jag har provat många glutenfria lussekatts-recept men detta är absolut det bästa av dem jag provat.

 
 
emma

emma

11 november 2009 23:10

det här ska jag prova :) är glutenintolerant så va kul att jag hittade hit!

http://emmibo.blogg.se

 
Ingen bild

tarja

29 november 2010 11:37

Hej!bakar dom här nu med mina barn, fast jag fick skippa kesellan, hade inget hemma. Men hoppas dom blir goda iallafall! Tack för receptet!

Kaela

30 november 2010 05:51

Härligt att få höra att någon gillade och använder receptet.
De blir säkert goda även utan kesellan - möjligen lite fastare.

Lycka till och en härlig kaffestund med nybakt hoppas jag du tog dig!

Ha det gott och var rädd om dig!

 
Ingen bild

Tarja

2 december 2010 08:05

Lussebullarna blev supergoda! tack så mycket för receptet! =)

Kaela

2 december 2010 08:32

Härligt!

vad bra att jag kunde hjälpa dig med det receptet.
Gör mig glad!

Njuuuut nu av det goda!

 
Ingen bild

Anita

19 december 2010 10:09

Fantastiskt goda! Jag halverade saffran och la till kardemumma. Lättbakade och saftiga!!!

Kaela

19 december 2010 11:13

Underbart att höra.
Blir glad...kardemumma till låter underbart gott- måste pröva.

En fin jul och ett en god början på det nya året önskar jag dig!

 
Ingen bild

Linnea

28 november 2011 21:41

Tusen tack! Min dotter på 3 år är glutenintolerant och detta var första receptet jag testat som faktiskt fungerade! Hade näst intill gett upp att vi någonsin skulle kunna få baka lussekatter ihop! Degen var super lätt att arbeta med och bullarna blev saftiga och goda!
tack igen!

Kaela

29 november 2011 05:35

Glad jag blir Linnea att du hittade receptet-
Det är ett bra recept med bara fördelar.
Allt gott till dig - och till din lilla dotter.

 
Ingen bild

Annika

30 november 2011 23:15

Jättebra recept. Jag har lagt till ca 100 gram riven mandelmassa i degen vilket gör den ännu saftigare.

Kaela

1 december 2011 21:06

Vad härligt att du hittar receptet ett år sefter att det sattes in!

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

Emma

11 december 2011 18:22

Jättegoda lussebullar! :D

Degen var lätt att arbeta med, något jag inte direkt har upplevt med tidigare glutenfria degar, och bullarna blev saftiga och jättegoda! Detta recept kommer jag göra varje år! :)

Kaela

12 december 2011 05:59

Underbart att höra.
Det är många som gjort samma erfarenhet som du.
Gläder mig:)

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

Louise

25 november 2012 19:38

Äntligen! För första gången i mitt 29-åriga glutenfria liv har jag lyckats baka saftiga, goda och luftiga glutenfria lussekatter. Tusen tack för ett suveränt recept!

Kaela

26 november 2012 05:42

Åh vad glad jag blir att få veta detta Louise.
Ja det är ett bra recept.

Ha en härlig advent med lussebullar nu!

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

Therese

9 december 2012 13:03

Jag provade nu att baka dem men mina blev jätte kladiga. Allt fastnade i händerna. Vet ni vad gjorde för fel? Jag följde receptet. Det är första gången jag bakar glutenfria lussekatter

Kaela

9 december 2012 13:46

Nej jag vet faktiskt inte vad du gjorde för fel.
Jag har inte haft det problemet med detta receptet.
Hoppas det går bättre för dig nästa gång.
Allt gott!

 
Ingen bild

Lenk

11 december 2012 13:04

Hur mycket är ett paket Semper Röd mix? Ska baka till min glutenallergiska svägerska och den enda Semper Röd jag hittade var Fin Mix

Kaela

11 december 2012 18:55

Det finns både grov och fin Semper röd mix.
Man använder fin till kaffebröd och hrov till matbröd.
Just nu har jag inget paket hemma och vågar inte säga hur mycket ett paket innehåller.
Men jag tror det innehåller 500 gram (taget ur minnet)

Allt gott till dig!

 
Anna

Anna

6 februari 2013 08:44

Hoppar upp och ner av lycka varje gång jag tänker på det här receptet. Har varit diagnosticerad glutenintolerant i över 17 år och ALDRIG lyckats med lussebullar förut. De har blivit små, hårda, torra och inte alls goda. Det här receptet är fantastiskt; bullarna blir stora, saftiga och så goda att jag skulle kunna leva på en strikt diet bestående av bara dem. Tack!!

http://godnattsverige.blogspot.com

Kaela

7 februari 2013 05:43

Så glad jag blir att det fungerar för dig med detta receptet.
Det är min erfgasrenhet också.
Jag är inte glutenintolerant- men har ett par vänner som är det...
Och jag vill ju att de ska få äta gott när de kommer till mig.
Kan lova att de gillar dessa.

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

Klara 7 år och Ann-Charlott

24 november 2013 14:00

Vi har nu bakat dessa lussebullar och de var verkligen supergoda och saftiga! De jäste enormt mycket. Vi rev ner mandelmassa i smeten, det blev jättegott. Första gången Klara smakat goda lussebullar sen hon blev glutenintolerant för 5 år sedan!
Tack!

Kaela

24 november 2013 20:02

Så Härligt att Klara kunde ha nytta av receptet.
Det är verkligen jättebra.
Allt gott till dig Ann-Charlott och till Klara!

 
Ingen bild

Louise s

7 december 2013 19:07

Vilken dg, jag jublade i köket när jag kunde knåda en deg och forma den!! Fantastiskt!! Tack för att du gjorde bakning till något roligt för oss glutenintoleranta:)

Kaela

7 december 2013 19:27

Så glad jag blir att läsa din kommentar!
Det är flera som har haft nytta av detta receptet vilket verkligen gläder mig.
Tack för att du berättade och ha en underbart god fikastund.

 
Ingen bild

Meebea

12 december 2013 21:41

Supergoda. Fick dock inte dem till att jäsa så mkt. Kanske ngn har en idé varför? Tror inte att mjölk /smör blandningen va för varm. Jag vet jag glömde låta husen svälla. Kan de ha betydelse?

Kaela

13 december 2013 05:51

Jag har hört någon annan som haft samma problem med att det har jäst lite för lite.
Men jag vet inte riktigt varför.
Jag har själv aldrig haft problem med det.

Lycka till vid nästa bak!

 
Ingen bild

Glad mamma :)

13 januari 2014 20:17

Tack för recept! Dottern på tre år var överlycklig när hela familjen fick äta samma fika och resten av familjen tyckte dom var godare än "vanliga"

Kaela

13 januari 2014 22:30

Vad kul det är att detta recept blir lyckat för så många!
Det gläder mig verkligen.
Det är ju verkligen jättebra!

Allt gott till dig och din lilla dotter!

 
Ingen bild

Ted och Oline

16 november 2014 14:30

Tack för ett mumsigt recept. Svårt att få till snyggheten men smaken satt som handen i handsken.

Hälsningar
glutenparet.blogspot.com

Kaela

16 november 2014 17:34

Så härligt att ni gillade receptet.
Och ni är inte ensamma.
Det är många som gillar just detta recept!
Ät och njut och ha det allra bäst!

 
Ingen bild

Carolin

15 november 2015 13:22

Har precis ställt in första plåten i ugnen och det var en helt underbar deg och jobba med. Behövde inte ha i allt mjöl med det blir nog olika varje gång. Har letat i flera år efter en bra glutenfri deg och den här har varit den absolut lättaste och jobba med. Nu väntar vi bara på att första plåten ska bli klar så vi får provsmaka men jag har svårt att tro att de inte skulle vara goda :-)

Kaela

15 november 2015 14:38

De ÄR verkligen jättegoda! Så ni har något att se fram emot! Allt gott till dig!

 
Angela

Angela

26 november 2015 15:31

Jag har precis provat det här receptet och det blev riktigt lyckat. Degen är rätt kladdig, men jag minskade lite på mjölken andra gången och då blev det mycket bättre.

http://www.angelasheaven.com

Kaela

26 november 2015 16:36

Hej Angela.

Det är flera som sagt att de behövt minska på mjölken så du har säkert rätt.
Jag har inte gjort det, och det är allt lite kladdigt.
Allt gott till dig!

 
Ingen bild

Anna

11 december 2017 11:42

Jag hittade detta receptet för några år sedan och har bakat enligt det varje år sedan dess. Bästa receptet jag testat, så tusen tack för det! Nu är det dags för årets lussekattsbak...

Kaela

11 december 2017 12:38

Vad härligt Anna!
Så glad jag blir att höra det!
Ja det är verkligen ett bra recept.
Lycka till med baket och en god jul till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards