Alla inlägg under januari 2016

Av Kaela - 15 januari 2016 06:02

 


Tänk att få vakna till en ny dag!


Dessutom en fredag - och som ytterligare glädjeämne veta att det är tulpanens dag!

Idag ska jag faktiskt köpa årets första tulpanbukett till mig själv!

För nu blir det ju dessutom helg och jag kan njuta av den medan den är som vackrast i två hela dagar.


Njuta - det är något vi behöver!

Hitta de där stunderna och företeelserna i vår vardag som ger oss njutning.


Kom ihåg att det är idag vi ska njuta!

Vi behöver det!

Och visst finns det mycket att glädjas över även när vardagen känns tung.

En vacker soluppgång, en blommas doft, ett leende från någon du håller av - en varm och skön dusch med en tvål som doftar gott...


Börjar vi leta efter vardagsnjutningarna så hittar vi många i en alldeles vanlig vardag!


Unna dig att göra det du verkligen vill göra idag!

Hur ofta har du struntat i att göra det du vill för att du måste städa, diska eller nåt annat som du «måste»?

Idag är dagen då du ska ge dig själv en extra fin dag genom att hitta de där sakerna  som faktiskt finns, även om soluppgången kanske inte är så mycket att skryta med dessa mörka morgnar.

Så är ändå dagen full av tillfällen att stanna upp en stund - och andas - njuta av att vara till - att vara människa på jorden.


VIdag behöver vi stanna upp en stund och se det vackra i människor omkring oss och låta det goda runtomkring oss påverka oss i våra liv.


Önskar DIG en dag i ditt liv då du är snäll emot dig själv!


Här kommer morgonens citat:


"Känslor är mycket som vågor, vi kanske inte kan stoppa dem från att komma men vi kan välja vilka vi vill surfa på”     
Jonathan Mårtensson

Av Kaela - 15 januari 2016 05:57

 


Idag är det den 15 januari och Laura och Lorentz har namnsdag!


Jag gratulerar!


Gratulerar förstås också DIG som har födelsedag idag!


Gär nu en härlig dag att minnas!

Av Kaela - 14 januari 2016 21:46

 



Jättetrött efter en fjortontimmars dag på jobbet som avslutades med en fantastiskt bra föreläsning för en del av de frivilliga som ska hjälpa våra nya svenskar att integreras. Behålla sin kultur till vissa delar - men också ta till sig vår - även det till vissa delar.

För så blir det om man är person i ny kultur med den gamla i hjärtat.

Man har rätt till båda!


Önskar DIG en fin kväll och en god natts sömn.

Tänk så fantastiskt att vi har en skön säng i ett varmt hus när kylan är så bitande som ikväll.


Här kommer kvällens citat:


"Tänk på att främlingar är vänner som man ännu inte känner."
Abraham Lincoln

Av Kaela - 14 januari 2016 05:42

 




'''Fick ett mejl i min inbox på jobbet igår.

Från en man som ville göra en insats som frivillig mot en äldre person.


Han använde ett så härligt ord ....han skrev...jag vill gärna ha ett uppdrag där jag besöker någon" årsrik" man.


Ett betydligt vackrare och sannare ord än äldre eller gammal.


Ordet årsrik beskriver bättre den kunskap och livserfarenhet vi samlat på oss under livets gång och somdessutom utan tvekan  är en resurs som samhället borde använda bättre.


Att se ålder som en rikedom istället för som ett handikapp som vii ofta tenderar att göra i det här landet.
Och ord är viktiga.

De ger oss associationer som formar våra åsikter.


Det lär vara Barbro Westerholm som "myntat" ordet.

Och jag ska göra vad jag kan för att det ska användas istället för de andra epitet vi så länge dragits med.


Vårt land har många årsirka människor - och oftast talas det om detta som en belastning.

Tänk om vi istället började se det som en resurs.

Något som bidrar till ett klokare Sverige!


Nu ska jag vidare genom dusch och frukost och så till mitt jobb där vi ska ha en spännande föreläsning ikväll.

"Kulturkompetens" kallas det och riktas mot de frivilliga som arbetar mot asylsökande och nya svenskar.


Ha en underbar dag!

deet är DU värd!


Här kommer morgonens citat:


"Ta alltid ut lyckan i förskott
det värsta som kan hända är att du varit lycklig i onödan." ~
Ulrika Gabriel

Av Kaela - 14 januari 2016 05:36


 


  Idag är det torsdagen 14 januari och Felix och Felicia har namnsdag!


Jag gratulerar!


Gratylerar också DIG som har födelsedag idag!


Och önskar er en fin och minnesrik firardag!

Av Kaela - 13 januari 2016 21:37

 



På vägen hem från mitt arbete ikväll mötte jag en person som fick mig att fundera en hel del.

Under vårt ganska korta samtal undrade jag hela tiden var personen egentligen fanns.

Det jag pratade med var en massa attityder - populäråsikter och jag insåg snart att den stackars människan satt instängd innanför allt detta.


Tänk att inte våga vara sann.

Visa sig som den man är!

Det är som att sitta i fängelse om ändå inte värre.



Att vara sann -  att vara den du verkligen är  - är att vara fri!

Du har  friheten att vara absolut närvarande i alla situationer, och att njuta av allt som händer.

Att fatta dina egna beslut.

Ha dina egna åsikter och stå för dem - utan att glömma att andra har rätt till samma frihet.


Andra behöver inte ändra sig för att du är bunden till dom.

Du behöver inte ändra dig för att du är bunden till andra.


När vi bär mask har vi det ganska jobbigt - och andra känner att de inte får kontakt med oss.

Ändå är det vad vi gör många gånger.

Om vi känner oss osäkra i en situation tar vi lätt på en mask.

En mask av säkerhet som inte har något svar i den vi är.

Sådana masker är genomskinliga.


Det är inte farligt att vara osäker och ovetande- och visa det!

Men det är ett försök till bedrägeri att ta på sig en mask och låtsas vara någon annan än den man är.


Det är inte alltid lätt att vara sig själv.

Det är en ständig balansgång mellan individuell frihet och socialt ansvarstagande.


Och - det förutsätter att vi vet vem vi är!

Med åren vi vandrar här, lär vi oss att känna igen oss själva.

Men vi blir också bra på att förneka den vi upptäcker att vi är för att få vara med...i skolan...på jobbet...i kamratkretsen.


Min tro är att vi inte har mindre möjlighet att få vara med i det som verkligen ger oss något för att vi är oss själva.

Snarare ger det en större möjlighet.

Och en möjlighet till att få ägna den dyrbara tiden åt just det som jag känner mig hemma med.

det som är mest kännetecknande skulle jag vilja säga för att man är sig själv - det är glädjen!


Glädje över att ha en familj, riktiga vänner , ett bra jobb, en fritid som innehåller det jag vill att mitt liv ska innehålla.

Glädje över allt du lärt dig på vägen, över den livskänsla som växer sig allt starkare i dig.


Det känns enklare att vara sig själv.

Roligare att vara jag!


Nu önskar jag DIG en skön kväll (det lilla som är kvar av den) och en riktigt god natt!


Här kommer kvällens citat:


 

”Talang är vanligt; alla har det. Ovanligt är däremot modet

 att följa talangen dit det leder.”

okänd tänkare

Av Kaela - 13 januari 2016 13:47

 




Hade ett kort samtal med en person som använde ordet "akribi".

Jag ska ärligt talat säga att jag förknippade det med fobi av något slag, men fick det inte att gå ihop med sammanhanget.


Efter vårt samtal var jag tvungen att googla och det betydde alltså "vetenskaplig exakthet".


Gissa om det var någon som började förstå att den inget förstått......

Av Kaela - 13 januari 2016 06:08

 


Tjugondag Knut dansas julen ut. brukar man säga.


Vet inte om julgransplundringar är så vanliga längre....men idag är ändå sista dagen på julen.

Och de av oss som hinner plockar undan julprydnaderna och klär av julgranen.


Dagen firas i Sverige, Finland och i vissa delar av Norge som julhelgens sista dag

I övriga värden räknas julen som avslutad i och med trettondag jul.

Så många av oss här i Norden ser till att ha lite längre jul.


Man tror att detta att fira Tjugondag Knut är en festsed som vallonerna hade med sig när de kom till de svenska bruken och att det är därför man idag finner den vid flera bruksorter.


Ganska skönt att plocka undan julsakerna nu och se fram emot våren.

Även om den är en bra bit bort.

Det är ju egentligen midvinter.

Men dagarna blir ljusare nu- för varje dag- och det är ett förebud om våren för oss nordbor som nu levt i mörker så länge.


Önskar DIG en fin Knutdag....oavsett om du ska dansa runt julgranen och slänga ut densamma eller om du går till ditt jobb som vanligt.

Här kommer morgonens citat:

"


Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen."

Jevgenij A. Jevutusjenki



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards