Alla inlägg under april 2017

Av Kaela - 22 april 2017 08:53

 


Det är
lördagsmorgon  den 22 april och på min plats på jorden strålar solen.

Hoppas den gör det där ni som heter Allan och Glenn bor också - för ni har ju namnsdag idag!

Varmt grattis till namnsdagsbarnen och till DIG som har födelsedag idag!

Se till att ta hand om dagen - firardagar ska man vara rädd om!!

 

Allan är ett gammalt engelskt namn av keltiskt ursprung med oklar betydelse. Möjligtvis har det betydelsen "den lugne" eller "den harmoniske". Även den engelska stavningen Alan har blivit vanlig i Sverige på senare år.Namnet var populärt på 1920-talet då det var något av ett modenamn.

I vårt land har vi 20 184 män med namnet idag. De allra flesta födda före 1950.

 

Glenn är också det ett namn av keltiskt ursprung, troligtvis med betydelsen "man från dalen".
Glenn hade en viss popularitet på 1960-talet men trenden är just nu avtagande.

2003 fick faktiskt fyra pojkar namnet som tilltalsnamn....så några unga firare finns det idag!

I Sverige 'är det 5 420 män som bär namnet!

Av Kaela - 21 april 2017 20:15




 



Våren- den ljuvliga nyfödda alltid lika underbara våren har kommit.
Just nu lever vi mitt i ett mirakel!

Även om våren - sin vana trogen gjorde halt och inte nog med det- tog ett sjumilasteg tillbaka just när den fått oss att tro att nu...nu är det äntligen sommar - och det över självaste påsken!



Men knopparna sväller och gräsmattans  scilla vssnar redan  men nu -  nu ska värmen väl äntligen komma tillbaka !
Jag gick långt idag också - över en havmil - och när jag vände hemåt höll blåsten på att slänga omkull mig.

Solen sken men det var vårstorm - och nu har regnet kommit.


Det är så den ser ut - den efterlängtade våren!

Men inte mindre välkommen för det!

Vi älskar vårvindarna och vårregnet nästan lika mycket som vårsolen!


För allt tillsammans är lekfullt och osäkert- solen leker titt-ut - och det är bara roligt!


Men just nu - när livet går in i en snällare fåra åtminstone vad gäller vädret så behöver vi orka gå vidare in emot den sommar vi drömmer om - men som vi inte vet om den kommer.


"Vi behöver tid att drömma, 
tid att minnas och 
tid att nå det oändliga. 
Helt enkelt tid att vara"

Gladys Taber







Av Kaela - 21 april 2017 17:45

 

 

 

 

 

Mötte en snart sjuårig liten människa igår.

Ute på stan med sin mormor- som är en av de frivilliga på Frivilligcentralen. (Min underbara älskade tidigare arbetsplats.)

Hon fyller sju några dagar in på sommarlovet.


Hon hade många funderingar om sin födelsedag.

Hon undrade om farmor (som bor i Afrika) kanske kommer.


Jag som vuxen tänkte ju med en gång när hon sa det - att där blir du nog besviken lilla vän.


Men när jag mötte hennes längtande blick  så skämdes jag över att vara så snusförnuftig och vuxen.


Barnen har så mycket att lära oss om drömmar - om längtan.

Om tilltro till dem som älskar oss.
Att de faktiskt bryr sig - vill komma- ja kanske till och med kommer fast det är en resa över halva jordklotet.


Barn är övertygade om att allt kan hända - så prövar de - och tänker - att tänker man tillräckligt mycket och älägtar så det knakar - då  - ja då....då kan det bli så - precis det man vill sa denna lilla tösen


Just därför att de satsar sig själva helt och fullt i sitt försök tror jag att det kanske är så att deras längtan kan frammana det de längtar efter!


Jag önskar så innerligt att denna lilla Shari ska få möta den farmor hon aldrig träffat. Hon ser sin pappa prata med henne på Skype- och hon ser hur glada de blir både pappa och farmor.

Aldrig ser pappa så glad ut som när han ser farmor fortsatte hon sin lilla monolog. Därför tror jag att det är glädje att träffa henne...så då vill jag att hon kommer till mitt födelsedagskalas!


Idag har jag kommit på mig själv med att be en stilla bön mellan varven - om att en liten flicka i Sverige ska få den bästa födelsedagen hon kan....att på något sätt hennes farmor ska kunna komma till henne.

Visst kan ni förstå den bönen?




Att tro på oss  själva är grundstenen till att nå upp till våra mål.

Det räcker inte med att ge utmaningarna ett halvdant försök  - man måste satsa sig helt - med själ och hjärta.


Det är genom att tro på sig själva som barn hela tiden utvecklas och erövrar nya områden.

Men vem har sagt att vi ska sluta tro på att vi kan om vi vill när vi blivit vuxna.


Tro att du kan det du vill kunna eller göra - och du är mer än halvvägs till målet!

Av Kaela - 21 april 2017 05:45

 

   

 

Idag - fredagen 21 april har Anneli och Annika namnsdag!

Kanske lite hopp om sol över namnsdagstårtan idag!

men gömmer den sig är dagen ändå en firardag och såna ska man vara rädd om er!

Detsamma gäller förstås DIG som fyller år idag!

Stort och varmt grattis till namnsdagsbarn och födelsedagsbarn i alla åldrar!

Ha en riktigt minnesvärd bemärkelsedag!


Anneli eller Annelie är en smekform av Anna från Finland, ungefär "Lilla Anna". I Sverige har namnet används som dopnamn sedan 1800-talet och det var ett modenamn på 1960-talet och 1970-talet. Sedan dess har det tappat i popularitet i Sverige men är lika populärt som tidigare i Finland.

26 612 kvinnor bär namnet i Sverige!


Annika eller Annica kommer från lågtyska Anneke och Anneken vilket är diminutiva former av Anna, det vill säga ungefär "lilla Anna".
Annika var ett modernt namn på 1960-talet 1960- och 1970-talet men har sedan avtagit i popularitet

39 987 kvinnor bär namnet hör hos oss!



Av Kaela - 20 april 2017 21:36

 

 

 

 

 

Man hör ganska ofta talas om folk som gör klassresor.

Men jag aldrig hört någon tala om en klassresa från akademikervärlden till exempel till verkstadsgolvet på Volvo.

Men ofta tvärtom.

Vi älskar historier om de som mot alla odds har lyckats förändra sina liv
De som kommer från arbetarmiljö och blir professor.

Det är en riktigt bra klassresa det.

 

Men  så  medan jag funderar - undrar jag lite över varför vårt land behöver klassmässig rörlighet?
Betyder inte  det att det finns en ojämnlikhet inbyggd  jämlikhetssystemet? 

 

Och tänk om det finns människor som fötts i direktörshemmet och går omkring med en riktigt svidande längtan efter att stå på ett golv i tillverkningsindustrin.

Om någon skulle våga så vill jag säga att de är riktigt ordentligt modiga!

Det kräver större mod att göra klassresan åt det hållet än åt det andra hållet - det är jag övertygad om!

 

Lite suddiga kvällsfunderingar strax före sängdags...för mig i varje fall.

Nu vill jag bara önska att din natt ska komma till dig med fridsamma tankar, goda drömmar och perfekt vila!


 


Av Kaela - 20 april 2017 15:45

 

 





Kyckling äter vi ofta hos oss...


Går att variera i det oändliga.

Här en god rätt som kom till när det gällde att använda det kylskået hade.
Tyvärr har jag ingen bild


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:

4 portioner

3 medelstora kycklingfiléer

ett par zuccinis

soltorkade tomater i olja
en knapp dl

1 burk creme fraiche

basilika (gärna färsk)

salt

peppar

gärna svarta oliver

 

ris

tomater/gurka/grönsallad


SÅ HÄR GÖR DU

Stek hackad lök och kycklingfileer skurna i lite mindre bitar, i en gryta.

Skär zuccini i bitar och lägg i tillsammans med soltorkade tomater i olja som delats lite.
Tillsätt Creme Fraich smaksatt med tomat och basilika.
Låt puttra tills zuccinin blivit lagom mjuk. Smaka ev av med salt o peppar eller annan krydda om du tycker det behövs.

Man kan lägga svarta oliver överst när man serverar, så ser det lite festligare ut


Servera ris eller pasta (båda fungerar)och en fräsch grönsallad till.

Av Kaela - 20 april 2017 13:25

n
 


Välkommen åter, snälla sol
Som jagat nordanvinden
Nu har du sovit sen i fjol
Och vaknar röd om kinden.
Värm upp vår jord, så växer råg
Och fyller bondens lada
Värm sund och vik och vind och våg
Så får vi gå och bada.
Välkommen åter, snälla sol
Lys över land och vatten:
Nu klingar sång, nu stäms fiol
Nu dansas hela natten.
 
August Strindberg

Av Kaela - 20 april 2017 12:24

 

 

 

Du liksom jag har säkert både läst och hört om att 40 000 äldre lider inom äldreomsorgen  av undernäring och /eller ensamhet.

En som vet mycket om detta är ju professor Yngve Gustafsson


Det är skamligt i allra högsta grad och på inget sätt värdigt ett välfärdsland med så hög kunskapsnivå som Sverige.

 

Det finns inget annat sätt att tolka det är att välja mellan ovetskap och obetänksamhet eller att  man anser att gamla helt enkelt inte ska ha del av välfärden enligt samma mått som andra i samhället!

Det är bra att det skrivs om det nu - men skulle detta handla om människor i en annan åldersgrupp är jag ganska övertygad om att det skulle ske insatser av alla de slag som kan behövas. Snabbt skulle det ske dessutom! Under medias övervakning!

Jag är tyvärr inte lika säker på varken snabbhet eller vilja när det gäller några av de sköraste människorna vi har i vårt samhälle....de riktigt gamla - de som inte klarar sig själva.
Men snälla polititker  och media -  jag har så innerligt gärna fel - så överraska mig!


Livet börjar så - att vi är helt beroende av andras omsorg för att överleva.

Och många gånger slutar det på samma sätt.


Om vi tror på ett människovärde som är helt oberoende av ålder skulle reaktionen inför dessa skriverier om gamla i esamhet och på svältgränsen just nu bli lika omvälvande som om det gällde  människor - lika sköra som dessa gamla. men betydligt yngre - i den andra ändan av livscykeln.

Det är inte personalen på boenden och i hemtjänst det är fel på!

Många av dem gör ett mer än heroiskt arbete med helt otillräckliga resurser.

Det handlar om att våra makthavare måste sätta  till stora resurser till forskning, utbildning och annat som behövs för att förändra denna skamfläck till något som visar att Sverige är det fantastiska land vi säger att det är.
Även för den som blivit gammal och hjälplös genom ett långt livs slit och många inbetalda skattekronor - som de inte på långa vägar   i någon fas av livet fått något ut av samma sätt som senare generationer.

Fråga 90 års kvinnan om hon fick en enda dag av staten betald föräldraledighet.

Knappt ens om hon var en "äldre mamma" tror jag hon  hanmn få det.
Moderskapspenning minns jag min mor fick och jag minns det som 137:- (engångssumma)

"Så var det ju för alla" sa en gammal da då vi talade dom etta.

Den fogligheten och tålmodigheten har denna generation och det gör att de drar sig undan och lider.

Det är vi som måste reagera - för deras skull!

Och för vår egen!

 

Vi blir alla gamla!






Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards